Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Almen Didaktik Indhold og form

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Almen Didaktik Indhold og form"— Præsentationens transcript:

1 Almen Didaktik Indhold og form
Niels Grønbæk Nielsen

2 Formidlingsorienteret tradition Nyttehensyn Akademisk tradition
Indhold og form Materiale teorier Formidlingsorienteret tradition Nyttehensyn Akademisk tradition Miniuniversitet Indre kriterier Formale teorier Barnecentreret pædagogik Aktivitetspædagogik Dialogbaseret pædagogik Ydre kriterier Niels Grønbæk Nielsen

3 Faglighed Tværfaglighed Indhold og form
§ 5. Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Faglighed Tværfaglighed Niels Grønbæk Nielsen

4 Indhold og form ? Hvordan vil I karakterisere undervisningens indhold i casen? Niels Grønbæk Nielsen

5 Direkte instruktion Åben undervisning Kontekst Fokus Socialt klima
Indhold og form Direkte instruktion Åben undervisning Lærebøger Kontekst Opgaver i ”virkeligheden” Rutinemæssigt Fokus Problemløsning disciplin Socialt klima samarbejde Samme opgave – samme tempo Individualisering Individualitet i fællesskabet Logik i stoffet Sekvens På grundlag af elevens forståelse resultater evaluering + proces Niels Grønbæk Nielsen

6 Indhold og form § 18 Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af visnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsformer og stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger. 2. Det påhviler skolelederen at sikre, at klasselæreren og klassens øvrige lærere planlægger og tilrettelægger undervisningen, så den rummer udfordringer for alle elever. 3. I de fag, hvor der er prøver, jf §§ 14 og 14 a, skal visningens indhold desuden fastlægges således, at kravene til de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes. 4. På hvert klassetrin og i hvert fag samarbejder lærer og elev løbende om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse mål. Fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og stofvalg skal i videst muligt omfang foregå i samarbejde il lærerne og eleverne. 5. Klasselæreren skal samarbejde med eleverne om løsning af særlige opgaver i forhold til klassen, og klasselærerens fag tillægges et antal årlige undervisningstimer til varetagelse af denne opgave. Niels Grønbæk Nielsen

7 Indhold og form Hvordan vil I karakterisere undervisningen i casen på grundlag af Mursells principper? Gruppe 1 = kontekst + § 18 Gruppe 2 = fokus + § 18 Gruppe 3 = socialt klima+ § 18 Gruppe 4 = individualisering+ § 18 Gruppe 5 = sekvens+ § 18 Gruppe 6 = evaluering + § 18 Gruppe 7 = analyserer seminarieundervisningen + § 18 Gruppe 8 = analyserer praktikskolen sidste år + § 18 ? Niels Grønbæk Nielsen

8 Indhold og form Niels Grønbæk Nielsen


Download ppt "Almen Didaktik Indhold og form"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google