Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen."— Præsentationens transcript:

1 Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen

2 på at målsætte, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning.
Almen didaktik Præambel Kernen i faget almen didaktik er professionel lærervirksomhed med henblik på at målsætte, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning. Didaktiske teorier, modeller og forskningsresultater danner afsæt for kritiske og konstruktive analyser af praksisbeskrivelser og undervisning. Niels Grønbæk Nielsen

3 Målet er, at den studerende tilegner sig
1) teoretisk indsigt og praktisk kompetence til selvstændigt og i samarbejde med elever, forældre og kolleger at træffe og begrunde valg forbundet med målsætning, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og 2) forudsætninger for at udvikle og anvende teoretisk indsigt, professionelt sprog og praktiske kompetencer med henblik på videreudvikling af undervisningen og skolen. Niels Grønbæk Nielsen

4 Centrale kundskabs- og færdighedsområder
Skolen som institution og organisation - centrale og lokale rammer for undervisningen 1) Skolens formål, fag og tværfaglighedsforståelse. 2) Skolefagenes mål og indhold. 3) Skolens organisering af elevers og læreres arbejde og samarbejde. 4) Skolens samarbejde med eksterne parter. Eleverne i undervisningen 1) Elevernes forudsætninger og potentialer i et differentieringsperspektiv, herunder forholdet mellem den enkelte elev og klassens fællesskab. 2) Elevernes med- og selvbestemmelse på undervisningens mål, indhold og arbejdsformer. 3) Samarbejdet og samvirket med forældrene. Niels Grønbæk Nielsen

5 Undervisningens mål, indhold og arbejdsformer
1) Forskellige fags erkendelses- og udtryksformer og potentialerne i tværfaglige emne- og projektarbejder. 2) Målfastsættelse og kriterier for valg af indhold etc. 3) Kriterier for valg af indhold i undervisningen og for valg af undervisnings- og arbejdsformer i forhold til forskelligt indhold og forskellige elever. 4) Udformning af undervisningsplaner og kriterier for valg af undervisningsmidler og undervisningsmaterialer. 5) Lærer-elevrelationer og samtaleformer i undervisningen. 6) Læreren som vejleder og leder. Niels Grønbæk Nielsen

6 Udvikling af undervisningen og elevernes udbytte af skolegangen
1) Løbende intern evaluering med henblik på at fremme elevernes læring og undervisningens kvalificering. 2) Begrundelser for og veje til at beskrive og vurdere elevernes udbytte af skolegangen i forhold til de formulerede formål og mål. 3) Forudsætninger for udvikling af det kollegiale samarbejde og for skolens udvikling. 4) Forudsætninger for at udvikle både uddannelses- og dannelsesperspektivet i skolens opgave. Niels Grønbæk Nielsen

7 Kommende samfundsborger samfundsborger
Lærer Sag Elev Faglighed Pæd / psykologisk indsigt Indhold – form Subjekt - objekt relationelle Kommende samfundsborger samfundsborger Niels Grønbæk Nielsen

8 Niels Grønbæk Nielsen


Download ppt "Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google