Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Undervisning i ”Relation”
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Introduktion til Sprogpakken
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Evaluering.
Læremidler i praktikken
iBøger og didaktisk design
Fagets formål, fokus og fagmål
PSS-Promoting Social Skills
Læsebånd i skolereformens læringssyn
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kvalitet Latin ”Qualitas” betyder beskaffenhed, art eller egenskab. At noget har den egenskab, der passer til de opgaver, det skal bruges til. I mødet.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Observation af din/andres undervisning –
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.

- Hvad kan I forvente som forældre?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
Problemformulering Indeholder:
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Resultat af interviewundersøgelse
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ledelse og kollega-adfærd
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Planlægning, proces og evaluering
Mundtlig matematik eksamen
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
SKABELON.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Evaluering.
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Den naturvidenskabelige metode
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Velkommen til fagligt samspil
Prøven i Natur/teknologi
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb

Niels Grønbæk Nielsen Lærerprofessionalitet Dale Jank & Meyer Didaktiske teorier om planlægning: Dale – pædagogisk rationalitet Jens Rasmussen – konstruktivisme De små teorier Didaktikkens grundfænomener

Niels Grønbæk Nielsen K2 Didaktisk kompetence Udarbejde undervisningsprogrammer er den grundlæggende aktivitet Relationen er lærer – lærer Distance er et vilkår. (refleksion, teori, kritik) Et undervisningsprogram omfatter: - formål: overordnede værdipræmisser angivet i offentligt vedtagne forskrifter - mål: afledte af formålene – styringsgrundlag for den umiddelbare undervisning - (handlings)regler: specificerer handlinger – ”elevernes færdigheder” - procedurer: kronologi af handlinger - først – dernæst – til sidst - dramaturgi: formgivning og iscenesættelse af kundskabsindholdet - strategi: Målovervejelser  Analyse og fortolkning af skoleloven, formål, undervisnings og læringssyn mm Planlægning  hvad, hvornår, hvordan, hvem? Evaluering Intention  realitet

Niels Grønbæk Nielsen Målovervejelser Planlægning vertikalt horisontalt kontinuitet integration Sekvens (emne, projekt) Evaluering

Niels Grønbæk Nielsen K3 Kritisk kompetence Skoleudvikling / ”forskning” er den grundlæggende aktivitet Relationen er lærer – lærer Distance er et vilkår. (refleksion, teori, kritik) Konstruktion af teori:  begrebsliggøre  skriftlighed Forskningstradition:  stille spørgsmål  svare systematisk  kommunikere  vilje til grundlagsanalyse Argumentative dialog:  diskursen som aktivitet  argument som legitimitet

Niels Grønbæk Nielsen Jank & Meyer

Niels Grønbæk Nielsen METASPROG FORKLARENDE, TEORETISK NIVEAU Teorier, modeller, generaliseringer sammenhænge Distancen, beskrivelse og analyse PSEUDOMETASPROG ABSTRAKT, IKKE-TEORETISK NIVEAU Abstrakte begreber, men ikke teoretiske, Foreteelser benævnes, men uden sammenhæng (dagligsprog – men med islæt af fagtermer) DAGLIGSPROG KONKRET HANDLINGSNIVEAU Konkrete begreber, følelser, oplevelser, forventninger, spontane, umiddelbare meddelelse Colnerud / Granström: Respekt for lærere

Niels Grønbæk Nielsen Dale: Et undervisningsprogram omfatter: - formål: overordnede værdipræmisser angivet i offentligt vedtagne forskrifter - mål: afledte af formålene – styringsgrundlag for den umiddelbare undervisning - (handlings)regler: specificerer handlinger – ”elevernes færdigheder” - procedurer: kronologi af handlinger - først – dernæst – til sidst - dramaturgi: formgivning og iscenesættelse af kundskabsindholdet - strategi:

Niels Grønbæk Nielsen Undervisningens faser Tænkemodel MÅL INTROFORDYBELSEEVALUERING Hvilke bredere livstemaer åbnes der for? Hvad er det faglige mål? Hvilke af skolens værdier indgår, fx som de er udtrykt i viksomhedsplanen? Hvordan skal eleverne formulere mål? Hvordan kommer der sammenhæng mellem lærerens mål og elevernes mål? Hvordan evaluerer læreren? Hvordan får eleven mulighed for at afprøve sin viden / færdighed? INDHOLD Hvad er kernen i emnet? Hvordan er tilknytningen til tidligere emner? Forskelle / ligheder Hvilke nye grundantagelser indeholder emnet? Hvilke nye begreber indeholder emnet? Hvilke særlige færdigheder kan knyttes til emnet? Hvordan er tilknytningen til kommende emner? Forskelle / ligheder Hvilken værdi har emnet til andre relaterede emner? Hvilke opgaver, aktiviteter mm kan støtte eleven i at søge dybere ind i stoffet? Hvordan kan undervisningsmaterialer støtte fordybelse: Hvilke støttematerialer skal der udarbejdes for at støtte fordybelse i indholdet: Arbejdsspørgsmål, arbejdssedler, hjælpeark, læsehjælp til tekster og grafik, modeller eller billeder. Hvordan skal disse støttemidler organiseres, så de støtter differentiering? Gennem hvilke konkrete aktiviteter / handlinger kan eleven få afprøvet sin nye indsigt i: Faget? Indholdet? Tilknytning til bredere livstemaer? FORM Hvordan kan emnet bedst introduceres? Hvordan skal eleven ”søge ind i” emnet? Hvad skal eleverne gøre? Hvad skal læreren gøre? Hvilke arbejdsmåder og ”teknikker” kan elverne lære i denne forbindelse, og hvordan kan sådanne evner videreudvikles, så de fleksibelt står til rådighed for eleverne? Hvordan kan undervisningsformen karakteriseres? Individuel Fælles Skriftlig Samtale Produkt Modellen er inspireret fra: Rasmussen, Jens: Konstruktivistiske bidrag, Forlaget UP 2004, Heri: Undervisningens rehabilitering, s. 76 – 77 samt: Klafki, Wolfgang: Dannelsesteori og didaktik – nye studier, Klim 2001, heri: 6. studie: Indre differentiering af undervisning, s. 197 – 238. Undervisningens kategorierUndervisningens kategorier Undervisningens faser

Niels Grønbæk Nielsen

Didaktiske fokuspunkter: Andreas Striib En spørgeguide til kritisk gennemtænkning af undervisningsforløb: Skolens opgave og formål Undervisningens mål og indhold Rammefaktorer Eleverne Undervisnings- arbejds- og organisationsformer Undervisningsmaterialer Evaluering Eks: Hvordan vil du begrunde undervisningens faglige og saglige indhold? Hvordan er forholdet mellem at arbejde dybtgående fagligt og at arbejde med tværgående emner og problemstillinger? Hvad begrunder vægtningen herimellem? Hvad ved du om elevernes udgangspunkt og udviklingsmuligheder? Hvordan har du skaffet dig kendskab til elevernes forudsætninger for, interesse i at arbejde med det aktuelle indhold?

Niels Grønbæk Nielsen

Diskuter: - er det lige meget hvilke teori man vælger? - hvordan ser en plan ud?

Niels Grønbæk Nielsen Diskuter:

Niels Grønbæk Nielsen Diskuter:

Niels Grønbæk Nielsen Diskuter: