Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE"— Præsentationens transcript:

1 MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Viden, færdigheder og holdninger Dannelse / Almendannelse Kvalifikationer Kompetencer

2 KOMPETENCE-DEFINITION
“Kompetencebegrebet henviser [...] til, at en person er kvalificeret i en bredere betydning. Det drejer sig ikke kun om, at personen behersker et fagligt område, men også om, at personen kan anvende denne faglige viden – og mere end det: anvende den i forhold til de krav, der ligger i en situation, der måske oven i købet er usikker og uforudsigelig. Dermed indgår i kompetence også personens vurderinger og holdninger – og evne til at trække på en betydelig del af sine mere personlige forudsætninger.” (Per Schultz Jørgensen 1999)‏

3 DANNELSE / KOMPETENCER
relaterer sig til anvendelse i specifikke situationer indebærer også potentialer indbefatter strukturel forståelse og indsigt indebærer analytiske og kritiske tilgange omfatter empati (indføling) er centrale for vurderinger og beslutninger findes på alle planer (modsat ekspertise)

4 KOMPETENCE-UDVIKLING
Hvis læring i højere grad skal have karakter af kompetence- udvikling skal uddannelserne tilrettelægges med Mere vægt på deltagernes motivation Mere medbestemmelse for deltagerne Mere fællesskab Mere problemorientering Mere praksis-tilknytning Mere individuel og fælles refleksion


Download ppt "MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google