ALKOHOLFOREBYGGELSE I KOMMUNEN Mia Fischerman Sundhedsstyrelsen
Danskerne og alkohol 140.000 med alkoholafhængighed, 585.000 med skadeligt alkoholforbrug og 860.000 drikker over højrisikogrænse for alkoholindtagelse 35.000 er i behandling for alkoholproblemer Borgeren kommer i behandling efter 10-12 år Ref: Alkoholforbrug i Danmark. Kvatificering og karakteristik af storforbrugere og afhængige. Statens Institut for folkesundhed. Syddansk Universitet. 2008. Kommunale omkostninger forbundet med overforbrug af alkohol. En registerbaseret analyse af kommunernes meromkostninger til overførselsindkomster, medfinanciering af sundhedsvæsen og andre støttende foranstaltninger. Sundhedsstyrelsen. DSI. 2012.
Forebyggelsesmuligheder Der er gode forebyggelsesmuligheder Skat/afgifter Reklamebegrænsning Regler ifm bilkørsel Begrænsning i tilgængelighed af alkohol Aldersgrænser Kort samtale om alkohol Ref: Evidens for the effectiveness and cost-effectiveness of interventions to reduce alcohol-related harms. WHO 2009. Handbook for action to reduce alcohol-related harms. WHO.2009.
Mange aktører – kommunen er vigtig Kommunen har ansvar for alkoholforebyggelse og –behandling Væsentligt økonomisk incitament til at: forebygge at alkoholproblemer opstår sætte tidligt ind over for borgere med alkoholproblemer optimere indsatsen (viden og erfaringer)
Kommunens mange anledninger Skaber rammer for borgerne Møder mange borgere Giver tilbud til borgerne Myndighedsansvar for at udstede alkoholbevillinger Samarbejder med mange eksterne aktører, fx sundhedsvæsen, uddannelsesinstitutioner, foreninger
”Alkoholforebyggelse i kommunen” 2008-2011 Formål: Styrke kommunernes forebyggende indsats på alkoholområdet Skabe sammenhæng mellem forebyggelse, tidlig indsats og behandling Projekt bygger på: kommunal praksis og erfaringer international viden om virksomme indsatser
Projektets indhold Kommunen opbygger driftsorganisation og sikrer mål og retning for den alkoholpolitiske indsats: Etablerer tværgående organisering på alkoholområdet Udvikler og vedtager alkoholpolitik og handleplaner Udmønter nogle af handleplanerne i konkrete aktiviteter i løbet af projektperioden Alkoholproblemer findes i alle kommunens forvaltninger – sikre koordination, sammenhæng, entydighed og mulighed for bred anvendelse af kompetencer Politikvedtagelse et væsentligt værktøj når sikre målretning – politisk udmelding mål, retning og prioritering i kommunens alkoholindsatser 7
Politikområder Kommunens ansatte Begrænsning af tilgængelighed af alkohol – delprojekt ”ansvarlig udskænkning” Frontpersonalets møde med borgerne Kommunens institutioner Alkoholrådgivning og - behandling 1 eks regler vedr indtagelse af alkohol i arbejdstiden og tidlig hjælp til ansatte med alkoholproblemer 2 eks begrænset alkoholudskænkning ved unges fester på kommunens ejendom, indføre metoden ”ansvarlig udskænkning” 3 i ansatte møde med borgernes rette opmærksomhed på alkohol og tilbyde hjælp ved behov 4 eks politikker for alkohol i kommunens institutioner, feks forældremøder i daginstitutioner, samt samarbejde med frivillighedsområdet som sportshaller 5 feks sikre sammenhæng mellem forebyggelse, tidlig indsats og behandling 8
20 modelkommuner deltager i projektet 12 projekter, heraf 5 flerkommuneprojekter Ballerup og Herlev Bornholm Herning Hillerød Holstebro Kalundborg, Sorø og Holbæk Kolding Køge, Faxe, Stevns Lolland Vejen og Billund Ærø, Langeland og Svendborg Aarhus
Projektets gennemførelse – 2008-2011 - COWI evaluerer forløbet - procesevaluering 17 kommuner deltager i 4 år, 3 kommuner i 3 år 9 kommuner deltager i fælles koncept for ”Ansvarlig udskænkning” Kommunerne er forskellige – udviklet forskellige løsninger/modeller Det har taget 2 år at opbygge driftsorganisation Kommunerne er godt i gang med at udmønte handleplanerne - mange spændende aktiviteter igangsat Der arbejdes med forankring af projektet 10
Opbygning af tværfaglig alkoholorganisering Helt afgørende for politikudviklingen og implementering Sammensætningen kan være bred eller smal, gerne med eksterne aktører Beslutningsdygtig og med repræsentanter fra alle niveauer Integration i eksisterende sundhedsorganisering kan det betyde mindre fokus på alkohol
Udvikling af alkoholpolitik og handleplaner Mange spændende politikker – politikkerne og processen forskellige Bredt funderet politik kan sikre den tværgående alkoholforebyggende indsats Forankring og ejerskab med involvering af relevante forvaltninger/fagområder og alle niveauer Målbare indikatorer letter opfølgningen
Konkrete aktiviteter 1 Tidlig opsporing og hjælp til borgerne, fx i plejesektoren, i jobcenter, i sundhedsplejen Alkoholpolitikker i alle kommunens institutioner, fx skoler og ungdomsklubber Samarbejde med foreninger, frivillige institutioner, uddannelsesinstitutioner i lokalområdet Alkoholpolitikker for de kommunalt ansatte – samarbejde med områdets virksomheder U
Konkrete aktiviteter 2 Ansvarlig udskænkning Opbygning af nye tilbud, fx samtale om alkohol i sundhedscenter Samarbejde med sundhedsvæsenet Alkoholbehandlingen anvender sine faglige kompetencer bredt i kommunen Opkvalificering af personale Flerkommunesamarbejde
Udbredelse i landets øvrige kommuner Afslutningskonferencer Materialer udviklet Inspiration Kontaktadresser Rapport om kommunernes omkostninger på alkoholområdet En mulig videre opfølgning
Til inspiration Sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk Inspirationshæfte - alkoholforebyggelse i kommunen Evaluering - alkoholforebyggelse i kommunen Eksempelsamling - alkoholforebyggelse i kommunen Ansvarlig udskænkning (metoden beskrives) Inspirationshæfte – ansvarlig udskænkning Evaluering – ansvarlig udskænkning Kommunale omkostninger forbundet med overforbrug af alkohol Tal på kommunen – om alkohol
Kommunale omkostninger forbundet med overforbrug af alkohol Registerundersøgelse med matchet case-kontrol Population Personer i alkoholbehandling: identificeres gennem NAB registeret og Lægemiddelstatistikregistret Personer med alkoholdiagnose: identificeres gennem Landspatientregisteret Kontrolgruppe For hver person findes fire danskere med samme køn, alder, uddannelse, civilstand, og bopælsgeografi. Børnene Børn identificeres i såvel alkoholgrupperne som i kontrolgrupperne
Populationen
Inkluderede omkostningsgrupper
Kommunale meromkostninger
Hjælpeforanstaltninger til børn og unge
Overførsel
Perspektiver for forebyggelse Ikke alle kommunale udgifter er opgjort i denne undersøgelse, fx inkluderer undersøgelsen ikke pleje og omsorg, botilbud eller kommunal genoptræning Statens Institut for Folkesundhed har estimeret, at der er omkring 140.000 alkoholafhængige i Danmark. Registerundersøgelsen omfatter 52.366 personer Hvis merforbruget for alkoholafhængige er som gruppen i alkoholbehandling, så er de kommunale meromkostninger på 7,8 mia. kr. om året Hvis man kan forebygge alkoholafhængighed, så er der et ganske stort kommunaløkonomisk potentiale Videre opgørelser, fx opgørelser på kommunalt niveau