Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inklusion med læring Hvilke navne??.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inklusion med læring Hvilke navne??."— Præsentationens transcript:

1 Inklusion med læring Hvilke navne??

2 Læring fra specialundervisningen DPU, Aarhus Universitet
Susan Tetler DPU, Aarhus Universitet Januar 2011 2 2

3 Skolens aktuelle udfordringer ...
At håndtere to former for krydspres: Implementering af visionen om den inkluderende skole > < Medikaliseringens framvækst Mangfoldighed som værdigrundlag Standardbaseret indhold i og mål for skolen

4 Et ændret syn på ... elevers komplicerede læringssituationer
Fra at se ’problemet’ forankret i det enkelte barn Afvigelse forstås som resultatet af en individuel patologi Primært kompensatorisk læring rettet imod den enkelte elev Til at se ’problemet’ som opstået i mødet mellem det enkelte barn og dets omgivelser Problem i skolen forstås som resultatet af en organisatorisk patologi Organisatorisk læring og skoleudviklingsstrategier er centrale

5 At se eleven i sin hele kontekst
En dobbeltstrategi Indsatser, som gør det muligt at hjælpe børn og unge med at tilpasse sig en situation eller skolen som system OG Indsatser, som gør det muligt for skolen at tilpasse sig de børn og unge, den skal være til nytte for At se eleven i sin hele kontekst

6 Integration / Inklusion Hvad retter indsatserne sig imod?
Integration (opfattes som en reform af specialundervisningen) Relaterer sig til særforanstaltninger under en eller anden form Opgaven forstås som et spørgsmål om at tilpasse forskellige kategorier af børn og unge til et allerede etableret system af holdninger, værdier og normer, adfærdsmæssigt og fagligt? Båret igennem af professionelle ildsjæle Inklusion (opfattes som en reform af den almene skole) Relaterer sig til skoleudvikling Opgaven forstås som et spørgsmål om at udvikle en institutionskultur, som accepterer og anerkender alle de i lokalmiljøet hjemmehørende børn og unge? Kræver en systemisk tilgang

7 Inklusionsudfordringer på flere niveauer?
På et kommunalt niveau Kommunal udviklingsplan som ramme for indsatsen Samarbejde mellem forvaltning, skoleledere og PPR På et institutionsniveau Udvikling af en kultur og valg af strategier Skoleledelsen og Ressourcecentret I det enkelte læringsfællesskab Udvikling af en inkluderende didaktisk tænkning Forståelse hos forældregruppen Det enkelte lærerteam I forhold til det enkelte barn Forpligtende skole/hjem samarbejde Det enkelte barn og dets forældre 7

8 Hvordan kan vi arbejde med inklusionsudfordringen?
Kultur / værdigrundlag Inklusionsperspektivet / Inklusionsmålsætningen Strategier Inkluderende løsninger / Inklusionsstrategier Inklusionsløsninger / Inklusionsværktøjskasse Inklusionsfremmende styringsmodeller / Inklusionsfremme Praksis Inkluderende pædagogik / Det inkluderende arbejde på skolen En inkluderende undervisningssituation Inklusionsråderum 8

9 Kendetegn på et inkluderende læringsmiljø
Fysisk tilstedeværelse I hvilken grad man er til stede i fællesskabet Accept og anerkendelse I hvilken grad man bydes velkommen som fuldgyldig og aktiv deltager i fællesskabet Aktiv deltagelse / Delagtighed I hvilken grad man bidrager aktivt i fællesskabets aktiviteter Udvikling af et positivt selvbillede (fagligt og personligt) I hvilken grad man lærer og udvikler positive selvbilleder Peter Farrell, 2002 9

10 Tre hovedfaktorer, støttende for læring
Relationer med fokus på, i hvilket omfang deltagerne i gruppen/klassen støtter og hjælper hinanden. Personlig udvikling med fokus på, hvordan der støttes op om personlig vækst og udvikling. Læringsledelse med fokus bl.a. på behov for ændringer i undervisningen generelt eller i forhold til den enkelte elev David Mitchell, 2008

11 Byggesten til ’god’ inkluderende praksis (Tetler m.fl. 2009)
’Bredt tænkte’ kollegialt konsultative funktioner At integrere støtten i læringsfællesskabets aktiviteter At styrke elevernes indflydelse på egne læringsprocesser At skabe rum og nicher for inkluderende processer At skabe rum for aktiv deltagelse og samarbejdsrelationer At inddrage et relationelt perspektiv til forståelse af elevers komplicerede læringssituationer At udnytte IKT’ens varierede muligheder At forhindre, at børn kommer på hårdt overarbejde At differentiere mål, indhold, materialer, metoder og tid At inddrage forældrenes mangfoldighed af ressourcer


Download ppt "Inklusion med læring Hvilke navne??."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google