Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAlma Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE
2
Opgaveløsning ifm. virksomhedscentre 3 niveauer af opgaveløsning ● Lede (ledelsesfunktion) ● Koordinere (tovholderfunktion) ● Udføre (jobkonsulentfunktion) Opgaveløsning ● Samme person kan løse opgaver på flere niveauer Ledelse tovholder jobkonsulenter ● Vigtigt at definere snitflader i samarbejdet
3
Snitflader i det interne samarbejde Tovholderfunktion Ledelsesfunktion Jobkonsulentfunktion Sikre opbakning og prioritering Ansvar for det daglige samarbejde med kandidater og mentorer Sikre sammenhæng og progression i indsatsen
4
Ledelsesfunktion Centerledelsen skal gå foran! ● Melde klart ud til jobcenterorganisationen, at virksomhedscentre skal være en væsentlig del af normalindsatsen for match 4 ● Udarbejde visitationsstrategi med inddragelse af relevante medarbejdergrupper, så der sikres en smidig og hurtig visitation. Sikre løbende justering af strategien ● Bane vejen for tværgående kommunalt samarbejde fx med Familieafdeling, Ydelseskontor e.l.(på tværs af afdelinger, faggrupper, lovgivninger) ● Udpege tovholder
5
Jobkonsulentfunktion Udføre det daglige samarbejde på enkeltsagsniveau Omfang ● Team af jobkonsulenter (2-5 stk.) ● Hver især ansvar for 1-3 virksomhedscentre (alle praktikforløb) ● Hvert virksomhedscenter har sin egen jobkonsulent (én indgang) Den udvidede jobkonsulentfunktion (”XL”) Kommunale baglandVirksomhed Kandidater Jobkonsulent
6
Samarbejde med virksomheden Jobkonsulenten laver ugentlige opfølgninger på arbejdspladsen Er tilgængelig for mentor(er) på hotline Samarbejder tæt med mentor(er) omkring problematikker ifht. kandidaterne (fx fravær) Er virksomhedens indgang til jobcentret - ja til hele det kommunale system
7
Samarbejde med kandidater Jobkonsulenten står for udredning og afklaring af kandidaterne – finder sted på arbejdspladsen Laver ugentlige opfølgninger på kandidaterne + evt. telefonisk kontakt Er opmærksom på løbende progression i kandidatforløb Sikrer udslusning til job, uddannelse eller andet forløb
8
Samarbejdet med baglandet Jobkonsulenten samarbejder med sagsbehandlere i jobcenter (har evt. del af myndighedsansvar) Samarbejder med sagsbehandlere fra andre afdelinger/forvaltninger (om parallelindsats) Samarbejder med medarbejdere i aktiveringstilbud, fx ved visitation Erfaringsudveksler i jobkonsulentteam Samarbejder med tovholder om opkvalificering af mentorer
9
Tovholder-/koordinatorfunktion Søge midler til tovholderfunktionen ● AMS ● LBR Tovholderfunktion omfatter 1. Planlægge og etablere VC (matche behov) 2. Sikre sammenhæng og progression i indsatsen 3. Skabe overblik over samlet indsats 4. Kommunikere om indsatsen 5. Opkvalificere mentorgruppen
10
1. Planlægge og etablere virksomhedscentre Forberede oprettelse af nye virksomhedscentre Udvikle evt. forforløb til virksomhedscentre Indgå aftaler/kontrakter med virksomheder om etablering og drift af virksomhedscentre Vejlede virksomhederne i udpegning af mentorer Sikre, at LBR bliver informeret og inddraget ved oprettelse af virksomhedscentre
11
2. Sikre sammenhæng og progression Optimere samarbejde med andre kommunale afdelinger/forvaltninger ved parallelindsats (evt. i samarbejde med ledelse) Optimere samarbejde med UU vejledning og uddannelsesinstitutioner Sikre samspil med øvrige aktiveringstilbud (fx ved visitation) Tilrettelægge opfølgning på borgerne efter endt forløb i et virksomhedscenter
12
3. Skabe overblik over samlet indsats Skabe overblik over de samlede virksomhedscentre mht: ● Visitation og flow til centrene ● Opfølgning og evt. justering af aftaler med virksomhederne Følge udviklingen i jobkonsulentteamets samarbejde med virksomheder og kandidater Opsamle erfaringer fra virksomhedscentrene Løbende gøre status på kandidaternes videre arbejdsmarkedstilknytning og uddannelse
13
4. Kommunikere om indsatsen Formidle resultater og gode historier til politiske udvalg, LBR og medier Udforme informationsmateriale til kandidater, kolleger og virksomheder Formidle status og resultater af indsatsen til jobcentrets medarbejdere
14
5. Opkvalificere mentorgruppen Planlægge og gennemføre mentoruddannelse Etablere og drive mentornetværk ● Med deltagelse af ansvarlige jobkonsulenter ● Evt. afsæt i eksisterende netværk ● Netværksmøder Erfaringsudveksling Blive klædt på til opgaven (fx oplæg om målgruppens barrierer) Kendskab til jobåbninger (evt. virksomhedsbesøg) ● Anerkendelse af mentorernes indsats (evt. præmiering) OBS! ● Opkvalificering af mentorerne sker først og fremmest i det daglige samarbejde med jobkonsulenterne
15
Virksomhedsmentorer Mentoropgaver ● Ansvar for den daglige drift af VC ● Ansvar for alle kandidatforløb (arbejdsopgaver. motivation, trivsel) ● Ansvar for koordinering af det interne samarbejde om virksomhedscentret (m. ledelse, tillidsvalgte og øvrige kolleger) ● Ansvar for løbende samarbejde med jobcenter (én indgang til virksomheden) Opgavefordeling ● Overordnet mentor ● Daglige mentorer
16
Snitflader i det eksterne samarbejde Tovholder Daglige mentorer Jobkonsulenter Overordnet mentor Virksomhedsledelse Centerledelse Virksomhedscenter Jobcenter Kandidater Etablering af virksomhedscentre Etablering og justering af virksomhedscentre, løbende mentoropkvalificering Dagligt samarbejde med kandidater og mentorer, virksomhedens indgang til kommunen
17
Spørgsmål Hvordan er snitfladerne hos jer imellem de tre niveauer? Hvem gør hvad? ● Lede (ledelsesfunktion) ● Koordinere (tovholderfunktion) ● Udføre (jobkonsulentfunktion)
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.