Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forældredialog om alkohol

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forældredialog om alkohol"— Præsentationens transcript:

1 Forældredialog om alkohol

2 Hvad ved vi om unges alkoholvaner og forældres indflydelse?
FORÆLDRE ER ROLLE-MODELLER FORÆLDRES EGET FORBRUG FORÆLDRES HOLDNINGER OG REGLER I har større indflydelse end I måske går og tror. Vi ved at forældre er rollemodeller for deres børn ift. alkohol Unge hvis forældre har et højt alkoholforbrug og er synligt fulde foran deres børn risikerer at påvirke deres børns alkoholforbrug i en negativ retning Vi ved også, at forældres holdninger til barnets alkoholindtag er vigtige - Unge som har fået opstillet regler for deres alkoholforbrug og hjemkomst tidspunkt har en tendens til at drikke mindre end unge, som ikke har fået opstillet regler

3 Hvorfor forebygge alkoholindtag blandt unge?
Danske unge starter tidligt med at drikke, har et højt alkoholforbrug og drikker rusorienteret Tidlig alkoholdebut øger risikoen for at udvikle et stort alkoholforbrug Unge storforbrugere har en større risiko for også at blive voksne storforbrugere

4 Alkohol og kroppen Alkohol er årsag til mere end 60 forskellige sygdomme og min årlige dødsfald i Danmark Alkohol er kræftfremkaldende 8 % af alle kræfttilfælde blandt mænd og 3 % blandt kvinder skyldes alkohol Hvert år rammes ca personer i Danmark af kræft pga. et højt alkoholforbrug Hvorfor er det en god ide at drikke mindre? Alkohol er årsag til mere end 60 forskellige sygdomme Alkohol er skyld i min årlige dødsfald i Danmark Alkohol er kræftfremkaldende Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol der indtages 8 % af alle kræfttilfælde blandt mænd og 3 % blandt kvinder er alkoholrelaterede Hvert år får min personer i Danmark kræft pga. deres alkoholforbrug Der er altså et stort forebyggelsespotentiale sundhedsmæssigt, hvis vi kan få nedsat forbruget.

5 Organisk opløsnings-middel
Alkohol og hjernen Organisk opløsnings-middel Indlæring Risiko-villighed Balance Udtrykket man 'mister hjerneceller', når man drikker, er ikke bare en myte. Alkohol er et organisk opløsningsmiddel, som forgifter hjernen og opløser fedt. Og da hjernen består af fedt, er det skadeligt at drikke meget alkohol. Alkoholens virkning på hjernen gør, at man får sværere ved at styre sin balance og kan komme ud for ulykker. Jo mere vi drikker, jo større risiko er der for, at vi kommer til skade. Den unge hjerne og alkohol Hjerner er ikke færdigudviklede, før man er i starten af tyverne. Det kan være skadeligt at drikke alkohol, når hjernen ikke er færdigmodnet. Desuden reagerer unge hjerner kraftigere på alkohol. Det vil sige, at man lettere mister fornuften og lettere kan lokkes til at gøre dumme ting. Den del af hjernen, der udvikles sidst, er pandelapperne. De er med til at adskille mennesket fra dyret, og det er her centrene for selvkontrol, risikovurdering, rationel tænkning og sociale færdigheder ligger. Den unges hjerne er dårligere rustet end den voksnes hjerne til at foretage selvkontrol og risikovurdering. Derfor kommer unge lettere galt af sted, når de indtager alkohol. Samtidig kan det være et problem at lære nye ting, da indlæringscentret bliver påvirket, hvis man har et højt alkoholforbrug. Ulykker Selv-kontrol

6 Video www.OMALKOHOL.dk Vælg fuldskærmsvisning
Klik på videoen på sliden Videoen vil afspilles via youtube i webbrowser Internetforbindelse kræves

7 Alkoholdebut Alder ved alkoholdebut (rapporteret af 15-årige)
De fleste danske unge har haft deres alkoholdebut når de fylder 15 år. Siden slutningen af 90’erne er andelen af årige, der har prøvet at drikke alkohol, faldet markant. Der er også sket et mindre fald blandt de 15-årige. Det er en positiv udvikling, som forældre kan hjælpe med at støtte op omkring.

8 Procent som drikker mindst en gang ugentligt
Alkoholforbrug Procent som drikker mindst en gang ugentligt De seneste år er der ligeledes sket et fald i forbruget blandt unge. Denne udvikling kan forældre også hjælpe med at støtte op omkring. (Hvis der bliver spurgt til, hvad der skete i 1988 (hvorefter der skete en stor stigning): det ved vi ikke – men måske skyldes det ændret indsamlingsmetode, fx hvis man har ændret måden at spørge på) Skolebørnsundersøgelsen2010

9 Alkoholforbrug Skolebørnsundersøgelsen2010
Det er altså et mindretal af unge i folkeskolen som har et regelmæssigt alkoholforbrug. Skolebørnsundersøgelsen2010

10 Sociale overdrivelser
Mange unge tror, at andre drikker mere og tidligere, end de selv gør Faktum er, at et mindretal drikker over genstandsgrænserne Sociale overdrivelser kan føre til et øget alkoholforbrug På trods af denne positive udvikling, tror mange unge, at deres jævnaldrende drikker langt mere end de egentlig gør. Dette er en såkaldt social overdrivelse. Sociale overdrivelse er uhensigtsmæssige i alkoholsammenhæng, da vi ved, at unge pejler efter, hvad de tror andre gør. Det vil altså sige, at hvis unge tror, at andre unge drikker mere end det egentlig er tilfældet, så kan forbruget øges.

11 Video www.OMALKOHOL.dk Vælg fuldskærmsvisning
Klik på videoen på sliden Videoen vil afspilles via youtube i webbrowser Internetforbindelse kræves Klippet her fortæller om sociale overdrivelser og viser, at mange unge godt kan feste uden alkohol

12 Europarekord i fuldskab
På trods af den positive udvikling, hvor vi ser en stigning i debutalder og et lille fald i forbruget blandt unge, så er Danmark fortsat et af de lande i Europa, hvor der drikkes allermest. Danske unge drikker i højere grad fuldskabsorienteret sammenlignet med andre europæiske lande – og danske unge har i flere år haft europarekord i fuldskab. ESPAD Report 2011

13 Umiddelbare konsekvenser
Udover de sundhedskonsekvenser, som tidligere blev nævnt, kan der også være en række umiddelbare konsekvenser af unges alkoholforbrug på den korte bane. Som tabellen her viser har mange unge oplevet en række umiddelbare konsekvenser efter at have drukket alkohol: f.eks. Slagsmål, nedsat præstation i skolen/arbejdet og uønsket sex. Muld-rapporten 2008

14 Hvad har betydning for unges alkoholforbrug?
Socialt Strukturelt Debutalder Venners forbrug Forældres forbrug Forældres holdning Forældres regler Pris Markedsføring (reklamer) Tilgængelighed (salgssteder og salgstider) Aldersgrænser Her er listet de faktorer, som der er evidens for har betydning for de unges alkoholforbrug. Debutalderen, vennernes forbrug og forældrenes forbrug har betydning. Jo mindre venner og forældre drikker, jo mindre ser det ud til den unge selv drikker. Forældreregler vedrørende forbrug og hjemkomsttider har også en betydning, sådan at regler er forbundet med et lavere forbrug hos den unge. Derudover har strukturelle ting såsom pris og markedsføring, tilgængelighed – altså salgssteder og salgstider - og aldersgrænser en stor betydning.

15 Øvelse Snak med din sidemand/kvinde om følgende
Gør I noget derhjemme, for at påvirke jeres barns alkoholforbrug. Hvis ja, hvilket? Hvordan tror I, at I kan påvirke jeres barns alkoholforbrug? Har I selv positive eller negative erfaringer med at påvirke jeres barns alkoholforbrug? Hvilke? Kort opsamling i plenum Nu skal vi lave en lille øvelse. I bedes alle sammen snakke med jeres sidemand om de tre spørgsmål, som er listet her. Det får I 5 minutter til. Det kan være en god idé at skrive nogle stikord undervejs, så I kan huske hvad I har snakket om. Bagefter tager vi en kort opsamling i plenum (ca min.)

16 Hvad kan man gøre som forældre?
Tal med dit barn om alkohol og vis løbende interesse for dialog Giv udtryk for din holdning Vær en rollemodel Lav aftaler med dit barn om forbrug og hjemkomsttidspunkter Lav en fælles alkoholpolitik i klassen Forældrenetværk I skal vide, at I har større indflydelse, end I tror  Selvom mange teenagere vender det hvide ud af øjnene, når deres forældre vil blande sig i deres sociale liv, så lytter de stadigvæk og modererer deres alkoholindtag derudfra. Tal med dit barn om alkohol og vis løbende interesse for dialog og giv udtryk for din holdning Vær en rollemodel med din egen adfærd omkring alkohol Lav aftaler med dit barn om forbrug og hjemkomsttidspunkter Lav en fælles alkoholpolitik i klassen  Det kan hjælpe til at skabe en kultur i klassen, hvor man kan have fællesskab om andet end alkohol og alkoholdebuten kan derfor udsættes eller forbruget mindskes. Et fælles regelsæt kan også modvirke gruppepres og gruppeinddelinger i klassen, hvor nogle må noget, som de andre ikke må. Forældrenetværk  Hvis man har et godt socialt miljø, hvor forældrene kender hinandens holdninger, bliver det lettere at diskutere holdninger til fester og alkohol i de større klasser. Hvis man kender hinanden, bliver det også nærmere at aftale, at man kan kontakte hinanden omkring ens børns alkoholadfærd.

17 Spørgsmål?


Download ppt "Forældredialog om alkohol"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google