Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren 2011
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Konferencer om AT Oktober 2007 Bjørn Grøn og Rene Bühlmann
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Delvis brug af Konferencer om AT Oktober 2007
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
AT - Viden i spil.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren / BR.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Almen Studieforberedelse Erfaringer fra eksamen 2008 – Forberedelse af eksamen 2009 Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008 Bjørn Grøn og René Bühlmann

Justeringer af læreplanen s 2008 Budskabet fra rektorforeningen: arbejdsro – ingen større ændringer Derfor kun ændringer mht: nv og ap skal ikke afgive timer ingen krav om hvor i gymnasieforløbet at-timerne placeres ingen krav om evaluering inden udgangen af 1.g Bemærk: Evalueringskriterierne fra 1.g er bevaret i vejledningens ark med bedømmelseskriterier til afsluttende prøve

Kommende justeringer s 2009? Diskussion herom forår 2009, på baggrund af EVA’s rapport Evt politiske beslutninger Centrale temaer i denne diskussion Fag og hovedområder? Videnskabsteori for fag og hovedområder? Studierapportens rolle

Hvordan gik det – med valg af fag? naturvidenskab 10.000 matematik 400 samfundsvidenskab 11.500 religion 3.500 filosofi/ Old 700 historie 5.200 dansk 3.500 engelsk 2.500 øvrige sprog 250 kunstneriske fag 900

Hvordan gik det – med karaktererne?

Prøven 2009

Prøven 2009 – første halvleg 14 januar: eksamensopgaven offentliggøres Rektor præsenterer opgaven (Skolen bestemmer selv klokkeslæt) Hver elev får samtidig udleveret papirkopi af opgaven + instruks Hver elev får udleveret en cd-rom med ressourcerummet 1-2 dage før: ”Supervejledere” på skolen får udleveret disketten Denne gruppe forbereder at kunne give en første orientering / vejledning til lærere og elever umiddelbart efter offentliggørelsen Inden 9. februar: Skolerne har indtastet elevernes valg af fag Februar: eleverne skriver synopser 2. marts: Synopserne afleveres på skolen Hvordan fungerede vejledningsperioden mht valg af emne – valg af fag – fokus og problemformulering?

Vejledende eksamensopgave: Krig, medier og teknologi Emnet : Krig, medier og teknologi Overordnede problemstillinger : ... Du skal inden for emnet ’Krig, medier og teknologi udarbejde en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige eksamen. Du skal vælge et eller flere eksempler på krige eller krigslignende situationer, hvor medier og/eller teknologi har betydning. I dit arbejde med krig og krigslignende situationer kan du fokusere på baggrund, forebyggelse, forløb, genopbygning og/eller fortolkning. Rammer for fagkombinationer : Du skal anvende viden og metoder fra to faglige hovedområder.

Eksamensopgaven 2008 Emnet : Fremtiden – visioner og forudsigelser Overordnede problemstillinger : … Du skal inden for emnet "Fremtiden – visioner og forudsigelser" udarbejde en synopsis, der kan danne udgangspunkt for den mundtlige prøve. Opgave A: Du skal vælge en naturvidenskabelig eller en samfundsvidenskabelig forudsigelse og forklare den teori og de forudsætninger, der ligger til grund for forudsigelsen. Du skal behandle emnet forudsigelse med anvendelse af viden og metoder fra to faglige hovedområder. Opgave B: Du skal vælge en kunstnerisk, religiøs, teknologisk eller politisk vision/forudsigelse og forklare den sammenhæng, hvori den optræder og vurdere dens betydning. Du skal behandle emnet vision/forudsigelse med anvendelse af viden og metoder fra to faglige hovedområder. Opgave A og B: Du skal vælge to fag, som skal være fra hvert sit faglige hovedområde. Bemærk: Rammerne for fagkombinationerne kan variere, jf. Videnskab og ansvar

Ressourcerummet et inspirationsmateriale består af: et antal artikler, kronikker, essays eller lignende sammenhængende tester, der uddyber opgaveformuleringen og belyser denne fra en række forskellige vinkler materialer (tekst, billeder, film, lyd...) præsenteret i kort form (manchetter, der f.eks. kan indeholde korte citater) med aktive links eller andre henvisninger henvisning til litteratur, til leksika, portaler og andre steder, hvor der kan hentes overblik af biblioteksmæssig karakter, ideer til eksperimenter billeder, lyd og film-klip / -henvisninger Anvendte eleverne det? Anvendte lærerne / vejlederne det?

Synopsen – skal indeholde Titel Fagkombination (Elevens) Problemformulering Præsentation af de problemstillinger (underspørgsmål), der er arbejdet med – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med disse problemstillinger/spørgsmål – og hvilke der vil blive draget frem ved prøven Delkonklusioner på arbejdet med disse problemstillinger En samlet konklusion i relation til problemformuleringen – samt spørgsmål til drøftelse og videre undersøgelse en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. En litteraturliste fra læreplan

Problemformulering I problemformuleringen angives den sag eleven har valgt at arbejde med Pas på med problemformuleringer, der er: rene dispositioner opbygget efter (Blooms) taksonomiske krav for brede og uspecifikke uden fokus Problemformuleringen skal være knyttet til hovedkonklusionen Erfaringer fra vejledningsperioden: - var vejlederne aktive sparringspartnere i udarbejdelsen af problemformuleringen?

Synopsens problemstillinger I arbejdet med problemstillingerne (underspørgsmål) skal eleven inddrage materialer, teorier og metoder fra de to fag Et af de særlige krav i AT er, at eleven skal reflektere over de teorier og metoder, der er anvendt i arbejdet med disse problemstillinger Denne teori – og metode-diskussion kan med fordel knyttes til delkonklusionerne på de enkelte underspørgsmål Erfaringer fra vejledningsperioden: - vejleder er sparringspartner mht teorier og metoder? - vejleder finder materialer?

Det videnskabsteoretiske element Indgår i de faglige mål: … indsigt i elementær videnskabsteori… Synopsen: diskussion af hvilke materialer, teorier og metoder, der er relevante… Elementær videnskabsteori drejer sig om: at kunne ”se fagene ovenfra”, dvs. forholde sig reflekteret til fagene og kunne diskutere og vurdere, hvad de valgte fag kan og ikke kan – generelt, i relation til sagen og i et samspil med hinanden at kunne redegøre for pågældende fags særlige og karakteristiske metoder og teorier – uden nødvendigvis at gå ned i detaljerne, f.eks. i en litterær analyse eller et matematisk bevis. Erfaringerne fra de mundtlige prøver : blev overvejelser om teori og metode relateret til de konkrete problemstillinger?

Prøven 2009 – anden halvleg Den mundtlige prøve

Hvilke materialer foreligger ved prøven? Synopsis – tilsendt på forhånd Studierapport – elevens ansvar Disposition / talepapir – måske - Gav synopsis gode muligheder for lærer og censor til at forberede sig? - Hvordan blev eleverne forberedt på den nye eksamensform?

Den mundtlige prøve Fremlæggelse ca 10 min - dialog ca 14 min Eksaminanden har lov til at blive klogere frem til den mundtlige prøve og her fremlægge nogle af elementerne anderledes og give andre vurderinger, end der står i synopsen Der eksamineres på grundlag af den mundtlige fremlæggelse samt synopsen Der kan stilles uddybende spørgsmål med udgangspunkt i eksaminandens studierapport Den mundtlige prøve må ikke indeholde elementer af særfaglig eksamination løsrevet fra den sag, eleven har arbejdet med Eksaminationen skal for de enkelte fags vedkommende afdække i hvilken udstrækning, eksaminanden har kunnet bruge fagene i behandlingen af sagen

Hvordan gik det i 2008 – i relation til fagligt indhold og mål? Erfaringerne fra vejledningen og de mundtlige prøver: Lykkedes det at få et klart fokus? Lykkedes teori- og metodediskussionen ? Lykkedes det at undgå ”parallel-eksamination”? Lykkedes samtalen om præstationen og bedømmelsen, eller tog man blot et gennemsnit?

Spørgsmål til plenum Hvordan sikres i 1. del af vejledningsprocessen, at eleverne vælger sag fremfor fag? Hvilken rolle har vejlederne i elevernes udarbejdelse af problemformuleringen? Hvad kendetegner en god synopsis? Hvordan integreres studierapporten i synopsis og mundtlig eksamen?

Hjælp til eleven – til at komme i gang De fem spørgsmål eller pentagonen (problemspørgsmål): Hvad spørges der om? (Vær præcis. Hvad er undersøgelsens hovedspørgsmål? Dette skal senere danne grundlag for problemformuleringen) Hvorfor spørges der? (Hvorfor er det interessant?) Hvilket materiale undersøges? (Empiri? - Artikler? – Bøger?) Hvilken teori / hvilke metoder skal anvendes? (Hvilke fag er i spil, hvilke områder af fagene?) Hvordan vil du gå frem i din undersøgelse? (Arbejdsplan og første rå disposition til synopsis)

Disposition / talepapir En indledning, hvor eleven præsenterer emnet og problemformuleringen. Det er vigtigt for sammenhængen i fremlæggelsen, at undersøgelsens hovedresultater præsenteres i denne første fase. En punktopstilling med hoved- og underpunkter, om de problemstillinger fra synopsen, som eleven har nævnt vil blive forklaret og uddybet ved eksamen. En gennemgang af evt. nyt stof, der er kommet til siden synopsen blev skrevet En redegørelse for, hvordan fagenes metoder er blevet anvendt, og for hvorledes det faglige samspil har givet en indsigt, som fagene hver for sig ikke alene kunne give En revideret konklusion, hvor synopsen sammenfattes i lyset af det nye stof der er kommet til Undgå at skrive helsætninger i talepapiret, da dette vil have karakter af skriftsprog og let kan forlede til oplæsning

Bedømmelseskriterier – 1 Eksaminanden bedømmes på sin mundtlige præstation i fremlæggelsen og i den efterfølgende dialog Der gives én karakter. Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eleven lever op til de faglige mål, som er angivet i læreplanens pkt. 2.1. I bedømmelseskriterierne indgår også eksaminandens evne til at anvende viden og metoder fra de to fag, men hele tiden i relation til og i et omfang, der er relevant for sagen og dennes behandling. Herudover lægges der vægt på, hvordan eleven udvælger, strukturerer og formidler det faglige stof.

Hvordan gik det – i relation til de faglige mål? – opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder – anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem – forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse – vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge – vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger – anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter. Erfaringerne fra de mundtlige prøver: - lykkedes samtalen om præstationen og bedømmelsen, eller tog man blot et gennemsnit?