Procesorienteret skrivepædagogik i teori og praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Energi- & Vandværkstedet
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
De sidste undervisningstimer
Skriveundervisning med stilladser til børnene
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovation og iværksætteri
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Om feedback og tilbagemeldinger
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Myten om de lugtende sko
Statistik.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
Inspiration til reformarbejdet
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Introduktion til Access (Access, del 1)
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Vejlederens kommunikation
Generel introduktion til EC
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Dagens program – ugens program
Stormøde for økonomi på AU
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
1. Trin – Problemstilling
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Præsentationens transcript:

Procesorienteret skrivepædagogik i teori og praksis

program Introduktion til POS 10.25 POS i praksis Førskrivning – sanseobservationer 11.00 1.skrivefase 11.20 Frokost Responsrunde 12.25 Præsentation af enkelte tekster i plenum 12.35 Kort individuel skriveopgave 12.55 Et kig på FSA i skriftlig fremstilling Gruppearbejde 13.20 Fælles afrunding 13.30

Udvikling i skrivepædagogikken Kan inddeles i 4 faser: 1814-1980 – Dansk Stil (produktskrivning) 1985-95 – Kreativ skrivning 1990-2005 – procesorienteret skrivning 2005- Portfolio og genreskrivning Efter Maibom 2009 (kap.3) – ”Skriftens veje”, forlaget Academica

Portfolio og genreskrivning Procesportfolio (arbejdsportfolio) Præsentationsportfolio Genreskrivning – obs. alle faser i skrivepædagogikkens udvikling er stadigvæk på spil Fokus på genren: ”At skrive uden genrebevidsthed er som at skrive i blinde” Elementerne fra procesorienteret skrivepædagogik er stadig meget relevante, dog med særlig fokus på genren

Procesorienteret skrivepædagogik Socialkonstruktivisme - konstruktivistisk/ interaktionistisk læringssyn konstruktivisme Mere end en skriveform – et læringssyn! Eleven er aktiv konstruktør af kundskab Fokus på elevens skriveproces Fokus på elevernes vækstpunkter - Er dialogisk og bygger ovenpå den enkelte elevs forudsætninger Fokus på den enkelte elevs langsigtede skriveudvikling (portfolio og logbog)

Procesorienteret skrivning Fokus på læring gennem social interaktion Fokus på sammenhængen mellem tale, lytte, læse og skrive som sproglige aktiviteter, der befrugter hinanden Ændring af lærerrollen - Fokus på læreren som vejleder og ikke som fejlfinder Fokus på proces frem for produkt

Skrivecirklen (forenklet) Skriveprocessen førskrivning skrivning respons Omskrivning Retning Evaluering publicering

Procesorienteret skrivning Egne erfaringer: Kræver tydelige skriveopgaveformuleringer Eleverne skal hele tiden have nogle stilladser Eks. I responsrunden, hvor læreren skal opstille tydelige kriterier for respons Det er rigtig svært at give konstruktiv respons uden kriterier for responsen Jf. også Mette Kirk s.23-24

Procesorienteret skrivning – afprøvning af teorien Sanseobservationer (Førskrivning) 1.skrivefase Valg af genre Første gennemskrivning Respons/vejledning (obs. her stopper vi) 2. skrivefase Evaluering

3 forskellige rum Kirkegården Trøjborg centret Århus sygehus

Skriveopgave hold 29.07 (Ude) Sæt dig et sted og koncentrér dig om, hvad du oplever igennem dine sanser Nedskriv alle sanseindtrykkene – fokusér på at få så meget som muligt ned på papiret Betragt dette som notater til senere brug (Hjemme) Find et fokus og vælg genre Skriv løs! Find en titel til teksten

Responsgrupper – 5 i hver Maja, Natasja, Martin, Kristian, Julie S.A., Ann Linda S.J., Anette, Mette K., Lærke, Lise, Anders Christina H.K., Mirjam, Stefan, Søren, Turid Kristine, Pernille, Maia R.P., Julie K.L., Jesper, Lise Maj, Stine, Christina K.N., Agnete, Christina S.

Respons/vejledning Tag udgangspunkt i en overordnet karakteristik af teksten Hvilken genre er valgt? Hvordan fungerer teksten som skrift? Hvordan fungerer indledning og slutning? M.fl. (find inspiration hertil i ”Læreren som sproglig vejleder”) Hvordan kan tekstbevidstheden styrkes og ekspliciteres? Forsøg at fremhæve valgmuligheder i vejledningen Hvad kunne man også have skrevet? Hvor er der mulighed for at forbedre teksten? Hvordan? Anvend viden om genreskemaerne og deres komponenter (er det eks. en fiktiv fortælling, så er det evt. relevant at se på principper om ”showing not telling” osv.) Vælg en af jeres tekster til at blive læst højt i plenum

Skriveopgave (repetition og reformulering) Skriv i 10 minutter om hvad du forstår ved procesorienteret skrivning efter dagens arbejde Før derefter en 5 minutters samtale om emnet med sidemanden

Et kig på FSA i skriftlig fremstilling – i grupper Giv en vurdering af sættet med henblik på: Hvilke genrer skal eleverne mestre i de enkelte opgaver? Fsa er afslutningen på et langt forløb i skriftlig dansk. Hvordan kan der arbejdes med opgaverne på mellemtrinet? Hvordan harmonerer den procesorienterede skrivepædagogik med den type opgave, eleverne får til den afsluttende prøve? Vurdér de enkelte opgaver i forhold til elevtyper. Er nogle af opgaverne sværere end andre? Appellerer opgaverne til henholdsvis drenge eller piger? Appellerer opgaverne til henholdsvis den ”stærke” eller den ”svage” elev?