Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Caseseminar Kolding 14. marts 2017

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Caseseminar Kolding 14. marts 2017"— Præsentationens transcript:

1 Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Dansk Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Titeldias Fagkonsulent Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen

2 Indhold Mulighed for caseeksamen Faglige mål og indhold
Didaktiske principper Dokumentation ved prøveform a Dokumentation ved prøveform b Proces ved caseeksamen Det gode prøveoplæg Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

3 Mulighed for caseeksamen
Følgende erhvervsuddannelse udbydes med caseeksamen: 1) Detailhandelsuddannelsen med specialer 2) Eventkoordinatoruddannelsen 3) Finansuddannelsen 4) Handelseuddannelsen med specialer 5) Kontoruddannelsen med specialer Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

4 Faglige mål og indhold Faget har i et eux-forløb en vejledende varighed på 3 uger på niveau C Faget indeholder fire hovedområder: Kommunikation Læsning Fortolkning Fremstilling På niveau C er der særligt tale om at elevens abstraktionsniveau hæves og at de i analyse inddrager historisk perspektiv samt kan diskutere og vurdere faglige emner. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

5 Didaktiske principper
Undervisningen tager udgangspunkt i skolens fælles pædagogiske didaktiske grundlag – med anvendelse af forskellige arbejdsformer. Undervisningen skal tage udgangspunkt i eleverne egen dagligdag og fagområde. Undervisningen skal tilrettelægges praksisnært og helhedsorienteret Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

6 Dokumentation Elevens dokumentation omfatter teksttyper, som har relevans i forhold til elevens uddannelsesretning og fremtidige jobsituation i erhvervslivet, til elevens videre uddannelse og i forhold til elevens personlige udvikling. Elevens dokumentation opsamles i en arbejdsportfolio, som indgår som grundlag for dels den løbende evaluering og dels den afsluttende standpunktsbedømmelse. Eleven udvælger fra sin arbejdsportfolio før undervisningens afslutning et eller flere teksteksempler til en præsentationsportfolio. Præsentationsportfolioen udgør en del af eksamensgrundlaget ved den afsluttende prøve. Mindst én skriftlig opgave skal repræsentere skrivning på tværs af dansk og et eller flere andre fag. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

7 Dokumentation ved prøveform A
Elevens præsentationsportfolio indgår i mindst én af de ukendte caseopgaver i caseopgavesættet. Opgavesættet, der indgår som grundlag for prøven, skal dække de væsentlige faglige mål, som skolen har udvalgt til prøven. Opgavesættet samt en fortegnelse over tekster i hver enkelt elevs præsentationsportfolio sendes til censor forud for prøvens afholdelse. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

8 Proces ved caseeksamen
Udarbejdelse af opgavesæt Skolen udarbejder et opgavesæt bestående af 4-7 delopgaver Delopgaverne skal samlet dække over de væsentlige mål i dansk. Opgavesættet sendes til censor senest 5 arbejdsdage før caseeksamen. Casearbejdsdagen På casearbejdsdagen har eleven 6-8 timer til at arbejde med opgavesættet bestående af 4-7 delopgaver (der ydes ikke vejledning på casearbejdsdagen). Eleven udfylder en eksamensplan, der viser hvordan eleven vil præsentere opgaven – herunder elevens valg af hjælpemidler (fx pp) Caseeksamen Censor udvælger hvilke 2 delopgaver hver elev skal eksamineres i. Prøven afholdes tidligst på anden og senest på fjerdedagen efter arbejdsdagen. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

9 Det gode prøveoplæg Dækker samlet de væsentlige mål i dansk.
Giver eleven mulighed for at inddrage sin dokumentation, for at binde undervisning og prøve tættere sammen. Giver eleven mulighed for at anvende casevirksomheden eller mulighed for at perspektivere til virksomheden. Opgavesættet er tilpasset varigheden af casearbejdsdagen på 6-8 timer. Er konkret formuleret, så opgaven kan forstås af eleven uden vejledning Rummer åbne spørgsmål, der giver den plads til at den dygtige elev kan vise hvad han/hun kan. Er udformet i det sprog, der benyttes i undervisningen Har et godt layout Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

10 Nyttige links Fagbilag til dansk
Vejledning til faget og prøven Inspiration til delopgaver ved caseeksamen Inspiration til undervisningen i faget Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

11 Kontaktoplysninger Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen Mail: Tlf.: Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod


Download ppt "Caseseminar Kolding 14. marts 2017"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google