Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sprogbaseret læring i naturfag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sprogbaseret læring i naturfag"— Præsentationens transcript:

1 Sprogbaseret læring i naturfag
Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen

2 24/3 kl – 16.00 På kursets 1. dag får deltagerne indsigt i principperne i den kontekst og sprogbaseret læring som den er kendetegnet i genrepædagogikken. Der lægges vægt på forskellige teksttypers sprogmønstre. Læs evt. artiklen Sproget i fagene – en udfordring fra Løft Læringen. Brug sproget NATURFAG

3 Sprogbaseret læring Genrepædagogik Kommunikation i fagene Systemisk Funktionel Lingvistik SFL Faglig Literacy

4 Effekt af Genrepædagogik i Australien

5 Maksimal kognitiv udfordring
Frustration Effektiv læring Svag stilladsering Stærk stilladsering Relateret til Vygotskys nærmeste udviklingszone Når læreren stilladserer eleverne får de mulighed for at arbejde på et højere kognitivt niveau end det ellers ville have været muligt. Stilladsering: netop den støtte der udfordrer eleverne til at gøre yderligere fremskridt sproglig og vidensmæssigt. Kedsomhed ‘under-achievement’ Minimal kognitiv udfordring Inspireret af Gibbons 2002, Derewianka 2012 og Johansson og Sandell Ring 2010 12. marts 2015 Emnenavn

6 Bevægelse mellem hverdagssprog og fagsprog
Mundtligt Konkret Kontekstbundent Personligt Følelsesladet Fagsprog Skriftligt Abstrakt Kontekstreduceret Generaliseret Logisk Upersonligt følelsesrenset Et centralt mål for eleverne er at de bliver i stand til at kommunikere fagligt på stadig højere og mere abstrakte niveauer både skriftligt og mundtligt

7 Litteratur Præsenter Ord på ! Sprogbaseret undervisning i fag, Kristine Kabel, Dafolo Lad sproget bære, Britt Johansson og Anniqa Sandell Ring, Akademisk Forlag Sprog i Skole, Ruth Mulvad, Alinea M.fl.

8 FFM - formidling Først i trinforløbet omhandler undervisningen viden om naturfaglig argumentation. Eleverne skal kunne indgå i diskussioner, der har et naturfagligt fokus, herunder diskussioner af enkle dilemmaer om menneskets anvendelse af natur og teknologi. Der er fokus på, at eleverne begrunder deres argumenter, og anvender fagord og begreber i diskussioner samt kan lytte til andres argumenter. Sidst i trinforløbet arbejder eleverne kildekritisk med teksttyper og formidlingsmåder som baggrund for kommunikation, diskussion og stillingtagen. Eleverne skal opnå en fornemmelse for, at kilder kan have forskellig troværdighed og at forskellige formidlingsmåder egner sig til formidling af forskelligt indhold og til forskellige målgrupper.

9 FFM -Ordkendskab Undervisningen fokuserer på, at eleverne i højere grad skal blive sikker på forskellen mellem hverdagsbegreber, fagord og begreber. Eleverne skal kunne udtrykke sig i et varieret naturfagligt og teknologisk fagsprog i tekst og tale.

10 FFM - Faglig læsning og skrivning
Eleverne arbejder med læsestrategier i multimodale tekster, og eleverne skal kunne forklare procesmodeller og figurer, der indgår i faglige tekster og atlas. Eleverne skal desuden kunne læse og skrive forklarende tekster og anvende hensigtsmæssige læsestrategier i forhold til multimodale tekstdele samt opbygge læsestier til formidling af naturfaglige og teknologiske temaer.

11 Aktiviteter i naturfag
Skriv på post it alle de aktiviteter, der udspiller sig i naturfags-undervisningen.

12

13

14

15 Aktiviteter i naturfag
Skriv på post it alle de aktiviteter, der udspiller sig i naturfags-undervisningen. Inddel aktiviteterne i Derewiankas 5 faser. Gruppesamtale Inspiration Rekonstruktion Transformation Konstruktion Refleksion

16 Ord på! Insekter Få overblik over bogen. . Læg mærke til farverne
Præsenter en side hver. Hvad skal eleverne sige, hvad skal de gøre!

17 Reading to learn Hvad får vi at vide i den faglige tekst? Tage noter
Sorter noter Skriv ord der mangler

18 Stueflue Stuefluen er et insekt, der kan være en stor plage i huse og i stalde. Alle kender vist stuefluen. Den forekommer alle steder i Danmark. Stuefluen er nok jordens største skadedyr. Det er et problem at dyret spreder bakterier når den kravler rundt i de fødevarer, som mennesker skal spise.

19 Reading to learn Hvad får vi at vi i den faglige tekst? Tage noter
Sorter noter Skriv ord der mangler Skriv tekst

20 Forbered en R2L Find en tekst Understreg de ord eleverne skal noterer
Formuler spørgsmål til teksten. Orden noterne Skriv en tekst, hvor du udelader ordene Afprøv på hinanden.

21 Refleksion To og to Hvad tager du med hjem? 7/4 kl. 13.00 – 16.00
7/4 kl – 16.00 På kursets 2. dag prøver deltagerne en række af praktiske øvelser, der kan bruges i sprogbaseret læring. Med udgangspunkt i øvelserne arbejder deltagerne med forberedelse af egen undervisning. MEDBRING derfor en fagtekst, der kan danne grundlag for arbejdet i undervisningen. Deltagerne skal mellem kursusgang 2 og 3 frembringe tekster eleverne har skrevet.

22 Tak for i dag!


Download ppt "Sprogbaseret læring i naturfag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google