Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER"— Præsentationens transcript:

1 FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bek. Nr. 749 af 13/ UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

2 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA Skriftlige prøver BEK pkt Mundtlige prøver BEK pkt BEK 749 af 13/07/2009 GÆLDER PR. 01/08/09 Skriftlige prøver giver 4 karakterer Mundtlige prøve giver 1 karakter Ialt i dansk: 5 karakterer UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

3 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA De skriftlige prøver : Prøven i læsning og retskrivning (MET 36-41) Prøven i skriftlig fremstilling Prøverne fremstilles af Skolestyrelsen Ved prøven i Læsning får eleven stillet 50 spørgsmål, som SKAL besvares på 30 min. Forskellige tekstgenrer er repræsenterede. Eleven prøves i at fastsætte læseformål og anvende de mest effektive læsestrategier og læsemetoder. Der prøves hastighed og sikkerhed. Eleven skal læse med såvel stor hastighed som stor sikkerhed for at nå alle 50 spørgsmål. Det er dog muligt at svare korrekt på sidste opgave uden at have læst hele teksten. Diskussionspunkt? UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

4 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA SKRIFTLIGE 1 Prøven i læsning og retskrivning 1 ½ time a. Diktat 1 t. b. Opgave eleven selv skal læse og løse ½ t. (MET uge 36-41) 1 karakter for læsning 1 karakter for retskrivning Beskrivelsen af den halve time – læs Prøvevejledningen lagt på Skolestyrelsens hjemmeside 4. nov. 2009, s UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

5 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA SKRIFTLIGE 2 Prøven i skriftlig fremstilling 3 ½ t. Eleven kan skrive i hånden eller på computer. Computer med tekstbehandling, grammatik, stavekontrol og elektroniske ordbøger. 1 karakter for besvarelsen 1 karakter for orden Bemærk bekendtgørelsens pkt. 1.12: ”Prøven kan indledes med en samtalerunde af maksimalt 30 minutters varighed af den samlede prøvetid på 3 ½ time. Samtalerunden foregår i aftalte grupper på 2-4 elever. Under samtalen kan eleverne drøfte opgavernes ordlyd, krav, genrer, forståelse af tekst, særlige ord og udtryk, idéer til layout m.v. Eleverne må tage notater, som kan anvendes i den efterfølgende individuelle skrivning.” Varigheden af samtalen fastlægger skolen. Tiden skal være fastsat på forhånd og være fælles for alle deltagende elever. Deltagelse i samtalerunden er valgfri for den enkelte elev. Hver elev vælger senest en uge inden første skriftlige prøvedag, om de ønsker at deltage i samtalerunden. (Læse også Prøvevejledningen) UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

6 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA De mundtlige prøver (MET efter jul): Prøveform A eller Prøveform B (pkt ) (pkt ) Skolens leder bestemmer valget ved skoleårets start. Elever på samme hold får samme form. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

7 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B VARIGHED Forberedelse 40 min. Eksamination 20 min. (inkl. oplæsning og votering) PRØVEOPLÆG Ukendt tekst - elev udvælger et stykke til oplæsning eller Ukendt anden udtryksform - lærer udvælger ½ sides relevant tekst til oplæsning (ca 650 bogstaver) Forberedelse 10 t Eksamination 25 min. Kendt tekst Elev valgt til egen synopse - eleven udvælger et stykke til oplæsning (ca 650 bogst) UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

8 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23. Der prøves i at – fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse, – gøre rede for samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation, 1.32. Der prøves i at Fortolke = Læse mellemlinjerne, danne syntes af det læste Vurdere = Bl.a. identificere værdier og holdninger i det læste og placere sig selv i forhold til dem Perspektivere= Placere teksten i forhold til større kontekst Umiddelbar oplevelse= Forståelse FØR nærlæsning Analytisk forståelse= Forståelse EFTER nærlæsning UNDER = Opdele i enkeltdele eventuelt efter TEKSTTREKANTEN UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

9 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – demonstrere analytisk beredskab over for ældre og nyere dansk og udenlandsk litteratur og andre udtryksformer, – gøre rede for forskellige genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler, 1.32. Der prøves i at (forts) Demonstrere analytisk beredskab= Vise at redskaber til at opdele tekst med kan anvendes på ukendt tekst Kunne analysere sig frem til, at en tekst tilhører: anden periode, anden kultur, kvaliteter ved særlige udtryksform Genretræk Fremstillingsformer Fortælleteknikker øvrige Virkemidler UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

10 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i litterære tekster og andre udtryksformer, – forholde sig analytisk og vurderende til sagprosa og andre udtryksformer, 1.32. Der prøves i at (forts.) ETIK = ”du”-et i teksten ÆSTETIK = Det sanselige,billedlige, lydlige lag som erkendelses-udvidende HISTORISKE= Forstå principperne i ”arkivering” – sætte ind i samtid og ”aktualisering” – sætte ind i nutid LITTERÆRE= verbalsproglige helheder ANDRE UDTRYKSFORMER= billedbårne eller lydbårne medier UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

11 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske aspekter i litterære tekster og andre udtryksformer, – forholde sig analytisk og vurderende til sagprosa og andre udtryksformer, 1.32. Der prøves i at (forts.) Gentager lige dette her afsnit for at pege på den særlige fremhævelse af sagprosaen, der er føjet til. Det er her den faglige læsning får en særlig status. Det forbindes især med samfunds- og naturvidenskabelig Faglighed – altså at kunne læse: diagrammer, tabeller, kurver og få oplysninger ud af de billedelige, grafiske Former. Se eksempel i Læseprøven fra maj 2009. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

12 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, – anvende et nuanceret og sikkert begrebs- og ordforråd, 1.32. Der prøves i at (forts.) – vise indsigt i fordybelsesområdet, Her er så det eneste sted, hvor forskellen i prøveform A og prøveform B træder frem i kravene til, hvad der prøves i. Formuleringen: ”Vise indsigt i fordybelsesområdet” kunne ses som en UDVIDELSE af prøveområdet i forhold til prøveform A. Men det KAN også ses som det modsatte: en indskrænkning. For eleven, som vælger synopsen VED hvilket område eleven skal træne et ”nuanceret og sikkert begrebs- og ordforråd” i forhold til. Derfor kunne man argumentere for, at den elev har haft bedre tid til netop at øve sig i denne del af prøven. UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

13 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.23 Der prøves i at (forts.) – udtrykke sig i en sammenhængende og disponeret form, – læse klart og flydende op og udtrykke en personlig forståelse af det læste og – lytte aktivt i samtale. 1.32. Der prøves i at (forts.) UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

14 UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET
PRØVERNE I DANSK FSA MUNDTLIGE A MUNDTLIGE B 1.24 Der gives én karakter 1.33 Der gives én karakter UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET

15 FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Bek. Nr. 749 af 13/ UCC/Nye prøveformer i dansk/2009/MET


Download ppt "FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google