aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Det Internationale Område Studieområde 3/
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Grundlæggende IT, niveau G
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Fællesmøde – torsdag den 13. september
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
E- undervisning Videreuddannelse for fysioterapeuter Diplomuddannelse.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Analyse af praksis.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Observation af din/andres undervisning –
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
At udforske sin egen praksis
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Inspiration til reformarbejdet
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Synopsis VIP3/2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Introduktion til opgaveskrivning
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Synopsis VIP13 HH3.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
1. April 2014.
Pædagogisk forår i København
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
SKABELON.
Digital Didaktisk Design
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Lærere og team arbejder videre
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Naturfag.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe 27.august 2014

Formålet med aktionslæring i praktikken Kvalificere de studerendes analyse af og refleksion over praksis gennem et skærpet fokus. Kvalificere de studerendes arbejde med empiri. Kvalificere den didaktiske samtale og trepartssamtalen Forberede de studerende på arbejdet med at dokumentere og evaluere praksis

Definition Aktionslæring er en metode, hvor praktikere samarbejder om at igangsætte eksperimenter i praksis med henblik på at blive klogere på praksis og at udvikle den (KLEO). Ref.: Plauborg, Helle (2006): Aktionslæring – evaluering i øjenhøjde. I: Evalueringsfaglighed i skolen. (red.) Claus Madsen, UP, side 55-66

3 faser i aktionslæring Fase 1: at formulere en problemstilling. at iværksætte aktioner, observere aktioner og reflektere over undervisning/didaktisk samtale. Fase 3: at bearbejde erfaringer.

Fase 1: at formulere en problemstilling Problemstillingen skal: give anledning til at undersøge og eksperimentere med praksis give anledning til handling udspringe af praksiserfaringer være fokuseret. Problemstillingen skal ses bredt som et problem, dilemma, undren eller udfordring.

Fase 1: at formulere problemstillinger Det handler om at formulere problemstillinger, der skaber muligheder for at arbejde med og blive klogere på praksis over tid og som beskæftiger sig med praktikkens kompetenceområder: Didaktik Klasseledelse Relationer

Fase 2: at iværksætte aktioner, observere og reflektere over undervisning Igangsætte aktioner: Et eksperiment, et tiltag eller en handling, der iværksættes i praksis for at undersøge problemstillingen mhp. at løse den Observere undervisning Reflektere over undervisning; føre didaktiske samtaler.

Ad Fase 2: den didaktiske samtale En struktureret samtale med fokus på problemstillingen Omdrejningspunktet er refleksion og evaluering af de konkrete aktioner. Udfordringer og anbefalinger: Da fokus let forsvinder - husk fokus på aktionen – ikke på den lærerstuderende Vi kommer let til at fokusere på det, der gik mindre godt – husk de positive tiltag Adskil beskrivelse fra vurdering og husk at stille undersøgende spørgsmål Brug så vidt muligt pædagogiske og didaktiske begreber til at diskutere undervisning mhp. at udvikle et professionelt sprog.

Fase 3: at bearbejde erfaringer Hvad var problemstillingen? Hvilke iagttagelser og refleksioner har været diskuteret? Hvilke aktioner har været iværksat? Hvilke konklusioner har forløbet givet belæg for at drage? Hvilken viden om praksis har forløbet givet anledning til? Hvilke erfaringer har aktionslæring som metode givet? Form: Fx i form af skriftlige eller mundtlige fremlæggelser, artikler eller andet. Formål: Vidensdeling Dokumentation Synlig effekt for lærerne/de lærerstuderende selv

Progression? Progressionen udmøntes ikke i aktionslæringsmetoden Progressionen udmøntes derimod i Vejledningen Selvstændigheden Begrundelser for valg ift. teori Refleksionen ift. teori Videns- og færdighedsmålene

Sammenligning mellem vejledning og aktionslæring Tid \ metode vejledning aktionslæring Før undervisning Vejledningsgrundlag og førvejledning Formulere en problemstilling Undervisning Udføre plan Observation, praktiklærer og medstuderende Iværksætte aktioner, observation, praktiklærer og medstuderende Efter undervisning Eftervejledning Reflektere gennem didaktiske samtaler Evaluering og dokumentation Opgave eller portfolio Bearbejde erfaringer gennem dokumentation

Forskellen? Tid \ metode vejledning aktionslæring Før Der vejledes ift. undervisnings-oplægget Der fokuseres på én ting/ problemstilling/ fokus Under Observation i forhold til undervisningsplan Observation i forhold til fokus/ problemstilling Efter Vejledning ift. plan og observation Didaktisk samtale ift. hvad vi ville, gjorde og det der skete Evaluering og dokumentation Praktikopgave eller portfolio Bearbejde hvad vi ville, gjorde og lærte

Vejledning med brug af video ifm. aktionslæring Videoobservation hjælper til at se praksis udefra giver mulighed for at aktionen/videoklippet kan ses igen støtter refleksiviteten i den didaktiske samtale skal man vænne sig til (ubehag ved at blive filmet) kan indebære tekniske besværligheder i starten kræver tillid ift. hvordan videoklippene bliver brugt Ref.: Bjørndal, Cato R.P. (2014): Videoobservation ad lærerstuderendes praksis. I: UP nr.2/2014, side 60-69.

Konstruktiv brug af videoobservation Valg af tidsforløb Valg af fokus/aktion Tekniske valg/undersøgelsesdesign/obs på lyd Kombination med anden dokumentation fx transkription, refleksionslog o.lign. Systematik fx ved udvikling over tid Optagelse og brug af videoobservation ifm. Aktionslæring skal man vænne sig til, øve sig i og acceptere fordelene ved – ligesom man skal være opmærksom på begrænsningerne.

Litteratur Bjørndal, Cato R.P. (2014): Videoobservation ad lærerstuderendes praksis. I: UP nr.2/2014, side 60-69. Ref.: Plauborg, Helle (2006): Aktionslæring – evaluering i øjenhøjde. I: Evalueringsfaglighed i skolen. (red.) Claus Madsen, UP, side 55-66