Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bliv nysgerrig på din egen praksis!

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bliv nysgerrig på din egen praksis!"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan kan aktionslæring kvalificere et felt som udvikling af informationskompetence?
Bliv nysgerrig på din egen praksis! Informationskompetence 20. nov. 2012

2 Læreprocessen Fire læringstyper: Kumulativ læring Assimilativ læring
funktionalitet sensitivitet Fire læringstyper: Kumulativ læring Assimilativ læring Akkomodativ læring Transformativ læring socialitet

3 Hvad er aktionslæring? Formålet er at udvikle undervisningen ved løbende at eksperimentere med, observere og reflektere over konkrete undervisningssituationer Man undersøger og eksperimenterer med praksis med henblik på at vidensbasere og raffinere den og derved fremme lærernes læring At verbalisere de logikker der er tavst indlejret i praksis

4 Læring i/om egen vejledning
Aktionslæringsmodel Fem faser (i en afgrænset periode Formulere problemstilling Iværksætte aktioner Observere iværksatte aktioner Didaktisk samtale Bearbejdning af erfaringer observere Læring i/om egen vejledning afprøve reflektere over planlægge Hvilken viden kommer ud af et sådant forløb?

5 Metablik på egen læring
Vi har en meget begrænset kapacitet til at modtage og huske information (vi ser det vi vil se) begrænset bevidsthed om os selv og den interaktion vi indgår i overdreven tiltro til vore egne obserbationer Hvordan kan man udvikle observationsmetoder som skaber bedre læring?

6 Hvad er refleksivitet - endnu en flydende betegner
Donald Schön (1983): for at udvikle ekspertise (og undgå udbrændthed!) er det nødvendigt at udvikle: Refleksion-i-handling Refleksion-over-handling Dimensioner i refleksionsbegrebet Bagvedliggende betingelser (hvad trigger refleksionen?) Træk ved refleksive processer Konsekvenser (ændret opfattelse, adfærd og evne til at forstå et fænomen)

7 Det analytiske blik Metablik på facilitering af læreprocesser
Lærer elev kompetence Informations- Vejleder Metablik på facilitering af læreprocesser Metablik på evnen til at skabe refleksion Metablik på egne læreprocesser

8 Træk ved refleksive processer
Opmærksomhed rettet mod egne tanker, følelser, handlinger og interaktion Et refleksivt ståsted Ønske(intention) om at undersøge egne handlinger for at udvikle sig Aktiv undersøgelse af ens egne handlinger Åbenhed overfor forskellige fortolkningsmuligheder Vilje til at stille sig sårbar og afprøve nye ideer Aktiv brug af forskellige kilder til at forstå det man oplever Teori Egen erfaring Refleksiv dybde Dybdeborende meningsfuld

9 Aktionslæring I Video-optagelser Overraskende information
Viser vigtige nuancer og detaljer Korrigerer opfattelse Viser vejlederadfærd (er den som ønsket?) Viser kontraster i måder at agere på Viser mønstre i interaktionen  informationer af afgørende betydning for refleksion

10 Aktionslæring II Videooptagelser med transskription
Refleksion over vejledning bygger på sikker information Hvordan skifter indholdet i samtalen Hvad bruges tiden på? – hvad snakker vi mest om? Hvem bestemmer hvad vi skal bruge tiden på? Får den vejledte nok plads?  At drøfte observation med andre giver større læringsudbytte

11


Download ppt "Bliv nysgerrig på din egen praksis!"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google