Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelle Iversen Redigeret for ca. et år siden
1
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC /08/2008 metoder problemformulering skelet
2
Hvad vil vi gerne undersøge?
1/ Hvad karakteriserer læremiddelkulturen i skolen anno 2008? 2/ Hvilke udfordringer og vanskeligheder står den aktuelle læremiddelkultur overfor omkring udviklingen af nye didaktiske principper?
3
Skole A – Herfølge Skole (Køge) Skole B – Hastrupskolen (Køge)
Timetal Fokusgruppeinterview med skolens medieteam (skolebib., It-vejleder, medievejleder mv) 2x 3 lærere a 2 timer = 12 timer Fokusgruppeinterview med to IT- innovative lærere (ikke IT-vejledere) Lærerne udpeges af skolelederen. Fokusgruppeinterview med to IT- innovative lærere (ikke IT-vejledere). Lærerne udpeges af skolelederen. 2x2 lærere a 2 timer = 8 timer Fokusgruppeinterview med lærerne i en 8 klasse 2x3 lærere a 2 timer = 12 timer Følge et undervisningsforløb i en 8. eller 9, klasse, der arbejder med projektarbejde/ projektopgaven (Data: Undervisningsplaner, observation, interview med lærere, interview med 4 elever, elevprodukter) 2 x 3 lærere a 6 timer = 36 timer Finansieret af deltagende kommune 68 timer
4
skelet til gruppeinterviews
LÆREMIDDELSYN: Fortæl om et undervisningsforløb i har haft - et forløb hvor I brugte et læremiddel/undervisningsmateriale som I syntes var rigtig godt Hvad er et godt læremiddel? (lærer-, elev-, skoleperspektiv) UDFORDRINGSPERSPEKTIV: På hvilke måder adskiller gode læremidler i dag sig fra eksempelvis for tyve år siden? NETPERSPEKTIV 1 - forberedelse: På hvilke måder bruger du internettet i forbindelse med din forberedelse? (lærer- og elevperspektiv) NETPERSPEKTIV 2 - undervisning: Hvordan indgår nettet i undervisningen? NETPERSPEKTIV 3 - kultur: Hvad kan nettet, som almindelige bøger/læremidler ikke kan? Hvad er fordele og vanskelighederne ved netbaserede materialer? STRATEGIER (cases): Skolens klassesæt overfor lærerens egne materialer? Hvad bruges, hvordan og hvorfor? - Hvem bestemmer, hvad der skal være på pc’erne? Har du stået i en situation, hvor du har haft et andet ønske? Hvad gjorde du ved det?
5
skelet til observationer og interviews (projektarbejdsforløbet)
LÆREMIDDELSYN: Fortæl om et undervisningsforløb i har haft - et forløb hvor I brugte et læremiddel/undervisningsmateriale som I syntes var rigtig godt Hvad er et godt læremiddel? (lærer-, elev-, skoleperspektiv) UDFORDRINGSPERSPEKTIV: På hvilke måder adskiller gode læremidler i dag sig fra eksempelvis for tyve år siden? NETPERSPEKTIV 1 - forberedelse: På hvilke måder bruger har du brugt internettet i forbindelse med din forberedelse til dette forløb? (lærer- og elevperspektiv) NETPERSPEKTIV 2 - undervisning: Hvad kan nettet, som almindelige bøger/læremidler ikke kan? Hvad er fordele og vanskelighederne ved netbaserede materialer – specielt ift projektarbejdsformen? NETPERSPEKTIV 3 – didaktiske refleksioner: Hvad er det vigtigt at være opmærksom på, når man inddrager nettet i projektarbejdsforløb? STRATEGIER (cases): Skolens klassesæt overfor lærerens egne materialer (kontekst/non-kontekst)? Hvad bruges, hvordan og hvorfor? Hvem bestemmer, hvad der skal være på pc’erne? Har du stået i en situation, hvor du har haft et andet ønske? Hvad gjorde du ved det?
6
skelet til elevgruppeinterviews
UDFORDRINGSPERSPEKTIV: Hvordan tror du undervisningen foregår i skolen om tyve år? (hvis de ikke selv svarer; hvilke værktøjer/materialer er gængse?) NETPERSPEKTIV 1 - hjemme: Har du brugt nettet hjemme ifm det her forløb? (hvordan og til hvad?) NETPERSPEKTIV 2 - skole: Hvordan har du brugt nettet her i skolen i det her projektforløb? NETPERSPEKTIV 3 – refleksioner: Hvad kan nettet, som almindelige bøger/læremidler ikke kan? Hvad er fordele og vanskelighederne ved netbaserede materialer – specielt ift projektarbejdsformen? STRATEGIER (cases): I hvor høj grad bliver I præsenteret for ting, som jeres lærer har fundet på nettet? Kunne man erstatte skolebøgerne kun med internettet? Hvem bestemmer, hvad der skal være på pc’erne? Har du stået i en situation, hvor du har haft et andet ønske? Hvad gjorde du ved det?
7
metoderedegørelse Vedrørende observationerne arbejder vi ikke med et iagttagelsesskema, men vælger at benytte vores interviewguide som struktur og Iagttage åbent på baggrund heraf. Efterfølgende diskuteres observationer
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.