Cooperativ learning - også kaldet CL Hvad er CL og hvorfor CL, CL i matematikundervisningen, CL til socialt samvær i klassen og til forældremøder
Hvorfor CL? CL har en række fordele sammenlignet med traditionel klasseundervisning og gruppearbejde. CL fører til bedre individuelle faglige præstationer og bedre samarbejdsfærdigheder. CL gør, at alle på klassen får taletid samtidig. CL styrker sammenholdet i klassen.
Hvornår lærer man mest?
Social konstruktivisme Læring sker i fællesskaber. Man lærer mere af det man siger, end af det man hører. Dialogen er vigtig.
Hvad er CL? SPIL-principperne S - Samtidig interaktion P - Positiv indbyrdes afhængighed I - Individuel ansvarlighed L - Lige deltagelse
CL består af: 46 strukturer – som kan betegnes som undervisningsmetoder, som vil sige måder eleverne skal agere på. Strukturerne udføres efter klare instrukser – og ofte på tid. Classbuilding – alle elever bliver blandet mellem hinanden. Teambuilding – arbejder i team.
Stillesignal og korte stemmer
Styrke: Eleverne bevæger sig rundt i klassen Classbuilding Benyttes til styrkelse af det sociale i klassen Benyttes til faglig indlæring Kan også benyttes til møder Styrke: Eleverne bevæger sig rundt i klassen
Struktur: Svar-bazar Styrke: At læringen er et fælles projekt Alle elever får et ark med spørgsmål. Eleverne går rundt blandt hinanden og stiller spørgsmål til hinanden. De svarer på spørgsmålene, skriver under og takker. Kan benyttes til faglighed og til socialt samvær. Styrke: At læringen er et fælles projekt
Struktur: Quiz og byt
Styrke: ”Blander” eleverne Mix og Match Eleverne cirkulerer i klassen og bytter kort med hinanden. Hver gang de finder deres match må de løse den opgave, de står med. Kortene passer sammen to og to eller fire og fire. Styrke: ”Blander” eleverne
Styrke: Gruppearbejde med klare instrukser Teambuilding Eleverne kommer tættere på hinanden. Føler sig tryg. Føler man giver noget til fællesskabet Styrke: Gruppearbejde med klare instrukser
Bordopstilling på klassen Teamdannelse 4 elever pr. team Sammensættes af læreren ud fra følgende overvejelser: Bordopstilling på klassen Stærk Middel Svag
Team i praksis Eleverne sidder i team af 4 – nummereret fra 1-4. Teamet kan have et kaldenavn. Alle har en skuldermakker – der sidder ved siden af en. Alle har en frontmakker – den der sidder overfor en.
Rigtig rækkefølge Teambuilding Benyttes til sammenhold og styrkelse af teamet.
Styrke: Opmærksomhed på vanskeligheder Struktur: Par-tjek Egner sig især til færdighedstræning. Skiftes til at være partner og coach. Taler sammen med andre par. Løser opgaverne i fællesskab. Styrke: Opmærksomhed på vanskeligheder
Rollelæsning
Struktur: Rollelæsning Alle i teamet har en rolle. De skifter roller undervejs. Hjælper hinanden igennem svært læsestof. Sætter fokus på svære ord og sammenhænge. Øver sig i at opsummere. Styrke: Alle har en rolle/opgave
Møde på midten
Struktur: Møde på midten Alle skriver hvad I kan bruge CL til. Alle skiftes til at forklare i teamet, hvad I har skrevet. Det man har til fælles skal ind i midten og stå. Styrke: Giver den enkelte tid til at tænke.
Er CL svaret på alt? NEJ – CL er en nyere undervisningsmetode i folkeskolen, men er ikke svaret på al undervisning. Det er en metode som Skoleafdelingen i Odense har fokus på. Alle lærere og praktikanter bør kende til CL.
Højmeskolen, Odense SV Her på skolen har vi udvalgt 5 strukturer til indskolingen og 5 strukturer til mellemtrinnet. Lærerne er dermed forpligtet til at afprøve og kende strukturerne, således, at eleverne også bliver fortrolige med øvelserne.
Tak for i dag! Cooperativ Learning Kilde: Af Spencer Kagan og Jette Stenlev Forlag: Alinea Tak for i dag!