Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken"— Præsentationens transcript:

1

2 99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Trafikken er den hyppigste dødsårsag for børn og unge i alderen 10 til 25 år Når børnene forlader folkeskolen, står de over for de 10 farligste år i trafikken 99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken Der er flere gode grunde til at undervise i færdsel i folkeskolen (her er opridset tre) Som lærere står vi dagligt over for de børn, der efter folkeskolen skal ud til deres ti farligste år i trafikken. Ved at undervise i færdsel gennem hele skoleforløbet har vi gode muligheder for at hjælpe børnene til en bedre adfærd i trafikken, hvilket i sidste ende kan være med til at redde deres liv. Trafik handler i høj grad om adfærd. 99 % af alle ulykker skyldes menneskelige fejl, så adfærden er vigtigere end vejtekniske løsninger. Trafik er en social kontekst, hvor vi er afhængige af, at alle opfører sig hensigtsmæssigt og fornuftigt. På den måde kan trafik også være et godt afsæt til at tale om, hvor vigtigt det er, at vi alle sammen passer på hinanden.

3 Dræbte og alvorligt tilskadekomne
Det går meget godt med opmærksomhed fra skole og forældre, når børnene er små og skal lære at færdes i trafikken. Men fra det øjeblik hvor vi voksne har lært dem færdighederne og slipper dem alene ud i trafikken, begynder det at gå galt. Det er et paradoks, og måske har de ikke erfaring nok i 12-års-alderen? Her er det vores rolle på skolen at sørge for, at de stadig får undervisning i færdsel og passe på ikke at kategorisere dem som selvkørende. Hvis færdselsundervisningen stopper efter de 12 år, får børnene ikke tilstrækkeligt indblik i, hvordan de træffer sikre valg i trafikken, og hvor afgørende det er, at de gør dette, da undervisningen på grundtrinnet og mellemtrinnet mest fokuserer på færdighedstræning. Udskolingsforældrene skal også involveres og mindes om, at de har en vigtig rolle.

4 Hvad optager skolelederne?
Skoleledere er mere bekymrede for vold end trafik Mange vurderer, at der er større risiko for, at børn kommer til skade som følge af vold end som følge af trafikulykker. En undersøgelse fra 2009 blandt skoleledere bekræfter denne tendens.

5 Trafikken er farligere, end mange går og tror
Hospitalsindlæggelser: årige, 2008 Figuren sammenligner antallet af voldsulykker og trafikulykker blandt årige i Det ses af figuren, at langt flere blev indlagt på hospitalet som følge af trafikulykker end af vold.

6 Faghæfte for færdselslære
Formålet med undervisningen i færdselslære er, at eleverne opnår sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv eller andre. Det er lovpligtigt at undervise i færdsel. Og det har det været siden 1940. Færdselslære har sit eget faghæfte, og formålet er, at vi alle lærer at færdes sikkert i trafikken. Det nytter nemlig ikke noget, at man selv gør det rigtige, hvis alle andre ikke kender reglerne, eller ikke finder det vigtigt at følge dem.

7 Færdselsundervisningen er forskellig afhængig af alder og modenhed
Færdselsundervisningen er forskellig afhængig af alder og modenhed. Rådet for Sikker Trafik har gratis materialer, der følger trinmålene i Fælles Mål. Blandt andet skal eleverne gerne igennem: Gåprøven, Lille cyklistprøve, Cyklistprøven og et materiale til udskolingen, der hedder Skillevej. Kort fortalt skal eleverne ifølge Fælles Mål kunne følgende: Efter 3. klassetrin skal eleverne kunne færdes til fods – og kunne manøvrere sin cykel (endnu ikke i trafikken) Efter 6. klassetrin skal eleverne kunne færdes på cykel i trafikken. Efter 9. klassetrin skal eleverne kunne vurdere, hvilken adfærd der er den mest hensigtsmæssige i trafikken, og de skal kunne træffe de sikre valg.

8 Besøg Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside
På kan I finde materialer til færdselsundervisningen på de forskellige klassetrin og generelt finde mere information. Færdselsundervisningen kan evt. lægges ind i andre fag, så vi slår to fluer med et smæk. Materialerne er gratis.

9 Brug de nye materialer til udskolingen
Der er en særlig udfordring forbundet med at undervise de store elever i færdsel. Det skyldes nok, at de store elever både kan gå og cykle sikkert i trafikken. Alligevel er der flest ulykker i udskolingen, så noget kan der gøres – og skal der gøres. Færdselsundervisning i udskolingen handler om ansvar, holdninger og handlinger. Eleverne skal lære at sige fra og kunne forudse risikofyldt adfærd i trafikken. Det handler de nye materialer fra Rådet for Sikker Trafik om. Materialerne lever op til Fælles Mål for dansk, samfundsfag, færdselslære og for 360 grader også IT & medier.

10 Unge, forældre og trafik
Afsæt minutter på et forældremøde Film, digitalt spørgeskema der kortlægger klassens trafikvaner samt konkrete råd til forældrene Se materialet og vis filmen fra Det er en god idé at få talt om trafik på forældremøder i klasse. Med materialet UNGE, FORÆLDRE OG TRAFIK kan man på minutter minde forældrene om, at de har en vigtig rolle – stadigvæk. Materialet består af: Et digitalt spørgeskema om elevernes trafikvaner, som eleverne kan besvare i klassen inden forældremødet Fakta om teenagere og trafik med gode råd til forældre En animationsfilm, der på en sjov måde minder forældrene om deres ansvar

11 Minihjelmen Brug gerne minihjelmen som indslag på et forældremøde
Se demonstration af hjelmen på: På forældremøder på mellemtrinnet eller i indskolingen kan man demonstrere effekten af en cykelhjelm. Det forholder sig jo sådan, at vi voksne ikke er vokset op med hjelm, så det er svært for os altid at huske den. Men vi er rollemodeller, og vi bliver kopieret, så hvis vi synes, at børnene skal have cykelhjelme på, må vi starte med os selv. Hjelmen redder i gennemsnit ti liv om året.

12


Download ppt "99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google