Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan"— Præsentationens transcript:

1 ’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Cooperative learning ’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan

2 Tænkningen bag cooperative learning
Socialkonstruktionistisk tankegang Bekymring over at ’vi’ taber mange elever Bekymring over at nogle elever ikke udfordres nok Læring er noget eleverne gør (aktivitet), ikke noget lærerne gør ved eleverne (ikke nyt i DK) Det nye ligger i den systematik der anvendes for at realisere aktivitet for den enkelte elev

3 Det fysiske læringsmiljø

4 Heterogene teams Svag Middel Middel Stærk

5 SPIL-principperne Samtidig interaktion, der sikrer, at flest mulige elever deltager aktivt samtidig (25-50% taletid) Positiv indbyrdes afhængighed, der sikrer, at eleverne hjælper hinanden (alle har fordel af at de andre klarer sig godt) Individuel ansvarlighed, der sikrer, at alle tager fagligt ansvar for arbejdet (redegøre for egen læring) Lige deltagelse, der sikrer, at alle får plads til at udfolde sig. (sikres via strukturerne)

6 Strukturer Interaktionsmønstre, der foregår mellem eleverne i teams (4) eller par (2) En række trin der definerer hvordan eleven går i dialog med andre og med stoffet Strukturer har navne og er målrettet 6 læreproces domæner: Teambuilding Classbuilding Viden og færdigheder Tænkefærdigheder Kommunikative færdigheder Videndeling

7 Strukturerne Besøg en vismand Bordet rundt Chef og sekretær
Dobbeltcirkler Duetlæsning Ekspert puslespil En for alle Fang en makker Find min regel Flashcard-spil Flipover stafet Giv en – få en Hjørner Huskesedler Karrusel-feedback Lyt-tegn-skriv Mix og match Mix-par-svar Møde på midten Ordet rundt Par på tid Par-sammenligning Par-tjek Partnere Ping-pong-par Quiz og byt Rejse for én Resumé-pas Rolle-brainstorming Rollelæsning Samtidig skrivetur Sorteringsspil Stå og del Svar-bazar Team-erklæring Team-interview Team-ordspin Team-par-solo Team-rokade Tre til te Tre-trins-interview Tænk-par-del Vælg fra viften Værdi-linje

8 Eksempel: Huskesedler
Eksempel: Huskesedler (teambuilding, viden og færdigheder, videndeling, kommunikative og sociale færdigheder) Et antal sedler med stofområder/begreber der skal repeteres, udleveres eller fabrikeres af eleverne selv Sedlerne placeres synligt midt på bordet og team- medlemmerne skriver deres initialer på dem, de kan forklare Sedler med alle 4 initialer lægges i ’det-kan-vi’-bunken Fra de tilbageværende sedler vælger team-medlem 1 en seddel han/hun ikke kan forklare De team-medlemmer der har signeret sedlen, forklarer, hvad de ved om stofområdet/begrebet Når alle har forstået det, skriver de sidste deres initialer på sedlen og den lægges i ’det-kan-vi’-bunken. Team-medlem 2 vælger en ny seddel, osv. Der fortsættes til alle stofområder/begreber er forklaret

9 Eksempel: Bordet rundt
Eksempel: Bordet rundt (teambuilding, viden og færdigheder, tænkefærdigheder, kommunikative og sociale færdigheder) Læreren stiller en opgave som har mange svar Team-medlemmerne skriver efter tur et svar på et ark og giver pen og ark videre til den næste (F.eks. efter et forløb i programmering/ markeds-føring/xxx får eleverne 5 minutter, hvor de efter tur skriver vigtige begreber eller anden viden, de husker fra forløbet)

10 Eksempel: Dobbeltcirkler
Eksempel: Dobbeltcirkler (classbuilding, viden og færdigheder,tænkefærdigheder, videndeling, kommunikative og sociale færdigheder) Halvdelen af eleverne former en cirkel og vender ryggen imod cirklens centrum. Den anden halvdel af eleverne danner en cirkel udenom således at hver elev stiller sig ansigt til ansigt med en fra indercirklen Læreren stiller et spørgsmål Partnerne diskuterer i den aftalte tid Partnerne takker for snakken, og ydercirklen rykker en person til højre Læreren stiller et nyt spørgsmål og eleverne diskuterer med deres nye partnere (F.eks. Som optakt til et projektarbejde diskuterer eleverne deres erfaringer fra tidligere arbejder eller gode råd til det næste på grundlag af spørgsmål som: Hvad er vigtigt at være opmærksom på ifm rapportskrivningen?, Hvordan får man det optimale ud af en projektdagbog?, osv.

11 Og meget mere Undervisningsdifferentiering, inklusion og rummelighed
Forelæsninger og stop-strukturer CL og projektarbejde Kollegialt samarbejde og arbejdsklima Skoleudvikling

12 Links


Download ppt "’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google