Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som."— Præsentationens transcript:

1 Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som er hentet fra Cooperative learning.

2 Opgave i ekspertgrupper
I skal i grupperne fordele de forskellige spørgsmål/temaer mellem jer Eksperterne fra de forskellige grupper mødes, og de forbereder et oplæg til stamgruppen på max 10 minutter – se opgavebeskrivelsen

3 Ekspertgrupper i arbejde
Opgaven: I vælger det spørgsmål/emne, som I gerne vil fordybe jer i og blive eksperter i. I får 30 minutter sammen med de andre eksperter-in-spe til at dykke mere ned i emnet. Efter de 30 minutter skal I fremlægge og uddybe det valgte Spørgsmål/emne for jeres stam-gruppe. Jeres fremlæggelse skal skabe forbindelse med teorien og jeres praksis. Fremlæggelserne i grupper har i ca. 5-7 minutter til. Tid: 30 minutter i ekspertgrupper 30 minutter i stamgrupperne

4 Vælg et emne/spørgsmål
Det særlige ved Voksne i en læringssituation Illeris læringstrekant med fokus på INDHOLD og tilegnelsesprocessen Illeris læringstrekant med fokus på MOTIVATION og tilegnelsesprocessen Illeris læringstrekant med fokus på SAMSPIL og samspilsprocessen Når den tilsigtede læring IKKE sker: Fejllæring – forsvar – modstand

5 Cooperative Learning (CL)
Læring i fællesskaber – samarbejdende læring

6 Elementerne i Cooperative Learning
Teorierne bag CL Principperne bag CL Teamsamarbejde Sociale færdigheder Øvelser

7 Hvad er CL? Learning (CL) er grundlæggende en betegnelse for aktiviteter, hvor elever samarbejder efter bestemte principper, samarbejdsmønstrer og strukturer med henblik på at øge læring og trivsel i klassen. (Kagan & Stenlev, 2006:11).

8 Det teoretiske grundlag for CL
Systemisk teori – ingen enkelt del forstås uden at ses i sin sammenhæng. Det er relationerne mellem enhederne, som er de vigtigste Socialkonstruktivitisk teori – læring er en social proces, hvor vi opbygger og skaber mening i fællesskab Maslows behovspyramide/ humanistisk teori – menneskelig, social kontakt og anerkendelse hører til vores basale behov

9 Hvorfor CL? ”Kvalificere eleverne til at virke i et komplekst, globaliseret videnssamfund. I et sådant samfund har man brug for både faglige og sociale kompetencer, herunder ikke mindst evnen til at navigere i et bombardement af informationer og valg, at reflektere over egen udvikling og egne muligheder og at arbejde sammen med andre i kreative projektorienterede arbejdsprocesser”

10 En kort intro til CL Frans Ørsted Andersen En kort introduktion til CL

11 Grundprincipper i CL 1. Situationen påvirker adfærden. De situationer CL-deltagerne placeres i, påvirker deres adfærd og dermed også deres læringsmuligheder. 2. Det fysiske læringsmiljø. Arbejdssituationerne bestemmes og defineres også af de konkrete fysiske omgivelser. I CL sidder, står, går eller løber man i grupper.

12 3. Principperne bag CL Nok den vigtigste – SPIL-princippet
Samtidig interaktion Alle er aktive på samme tid Positiv indbyrdes afhængighed Alle er afhængige af hinanden. Ingen kan undværes Individuel ansvarlighed Hvis en ikke har forberedt sig, påvirker det hele gruppen Lige deltagelse Alle kan deltage og får en position/rolle, som passer til dem og hvor de har udviklingsmuligheder Ad. ”P”: ”Hvis jeg hører jer i SPIL-principperne om lidt, hvad ville I så ønske jeg havde sagt til jer (før jeg gennemgik dem)?” Eksempel: ”Runden” – struktureret dialog

13 Flere principper 4. Struktur og indhold. Strukturens opgave er at organisere interaktionen imellem deltagerne. En struktur bliver først til en læringsaktivitet, når læreren (eller lederen) har lagt indholdet ind i den. Indholdet er det stof der skal undervises i. Indhold + struktur = aktivitet 5. Teams og teamdannelse. Principperne for teamsammensætning skal fremme deltagernes tolerance, samarbejdsfærdigheder, demokratiske sindelag og konstruktive dialog. Der arbejdes grundlæggende med heterogene teams bestående af fire elever, 2 drenge og 2 piger, 1 stærk, 1 svag og 2 middel. Disse 4 placeres på en fast og struktureret måde, stående eller siddende: svag og stærk skråt overfor hinanden.

14 Flere principper 6. Refleksion og selvevaluering. De sociale og faglige færdigheder, man arbejder med og sigter mod at gøre bedre, skal være eksplicitte: beskrives, demonstreres og bringes i spil i klassens praksis. Der stilles spørgsmål som: Hvad lykkedes godt? og hvordan kan vi blive bedre? mhp at fremme elevernes egne refleksioner over læreprocesser

15 Flere principper 7. Tænkefærdigheder.CL-strukturerne giver gode betingelser for tænkning. Mundtlige formuleringer fremmer egen forståelsesproces, heterogene teams inspirerer og udfordrer tænkningen. Dialogen konstruerer synteser på højere niveau, og teamtrygheden giver frihed til eksperimenterende og kreativ tænkning (Ibid.). Tænkefærdighederne opdeles i 4 kategorier: 1) Analytisk/kritisk tænkning 2) Problemløsende tænkning 3) Innovativ tænkning 4) Reflekterende tænkning

16 Flere principper 8. Turtagning. Turtagning involverer både sproglige og ikke- sproglige midler, der anvendes for at tage ordet i en samtale eller give ordet til andre. En af CL-strukturernes opgaver er netop at regulere turtagningen, så alle får sagt noget. Det er vigtigt at eleverne lærer både selv at få plads og give andre plads. Dette er med til at udvikle og fastholde en harmonisk og demokratisk samtalekultur. (Ibid.:67).

17 Flere principper 9. Talefærdighed. I CL er alle elevers taletid mangedoblet, og på grund af strukturerne og læringsopgavernes karakter kommer de rundt i sproget og får brugt alle dets funktioner tit og meget. . 10.Vidensdeling og præsentationer. Kommunikation handler om at skabe mening og om at formidle viden. Der tilstræbes dialogisk formidling, dvs. at en teamdeltager formidler, mens de andre spørger ind enten undervejs eller bagefter. Der foregår kommunikation, der resulterer i konstruktion af ny viden/forståelse hos de lyttende

18 Hvordan passer det sammen med 21ST. century skills
Kommunikation Kollaboration Kritisk tænkning Kreativitet Tal sammen i studiegrupper om sammenhængen eller mangel på samme i Cooperative learning og det 21. århunderdes kompetencer Tal også om faren og svaghederne ved Cooperative learning Hvilke fordele og positive sider har Cooperative learning?

19 CL og voksenundervisning
Større muligheder for at variere undervisningen (ift. traditionelle uv.metoder) Øget aktivitet blandt deltagerne (den der taler, lærer) Udvikling af sociale kompetencer Styring af processer – rammer for deltagernes refleksionsprocesser (ift. traditionelt projektarbejde) Tidsmæssigt afgrænset Læringsmæssig gevinst (internationale undersøgelser) Ligelig fordelt aktivitet (lige taletid vs. den der råber højest får taletid) Kilde: ”Effekterne af Cooperative Learning – set i et voksenunderviserperspektiv”, Nationalt Center for Kompetenceudvikling

20 Se mere om CL i undervisningen
Klip fra Youtube Dobbeltcirkler Fang en makker Par- interview

21 Læs mere

22 Mødet på midten Hvad kendetegner GOD undervisning efter din mening?
Se instruktionerne til MØDET PÅ MIDTEN

23 Hilbert Meyers bud på god undervisning
Klar struktur Betydelig mængde læretid Læringsfremmende arbejdsklima Indholdsmæssig klarhed Forståelsesfremmende kommunikation Mangfoldighed af metoder Individuelle hensyn Intelligent træning Gennemskuelige forventninger Stimulerende miljø

24 Tal sammen igen Hvad er I enige med Hilbert Meyer om?
Hvad har I med, som Hilbert Meyer ikke fremhæver? Hvilke af de 10 punkter samt jeres egne bud er de vigtigste efter jeres mening? Hvilke af punkterne er I bedst til at efterleve som undervisere? Hvilket/ hvilke punkter kunne være en god ide at udvikle? Hvordan kunne du/I gøre det?

25 Dobbeltcirkel Hvilke refleksioner giver CL og Hilbert Meyers bud på god undervisning anledning til? Sæt jer bagefter i studiegrupperne og brug tid på at få bloggen opdateret. Brug evt. Peters bud på, hvordan man kan reflektere


Download ppt "Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google