Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede."— Præsentationens transcript:

1 Strategi for inklusion x

2 Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede område Tydeliggøre politiske mål og forventninger Sætte fælles retning for arbejdet

3 Succeskriterier Børn og unge oplever sig betydningsfulde og værdsatte i udviklende fællesskaber Børn og unge indgår i udviklings- og læringsmiljøer, som fremmer deres sundhed, trivsel og læring Flere børn udvikler sig i de almene tilbud Børn og unge rustes, med deres forskellige forudsætninger, til at blive kompetente og aktive medborgere

4 Definition på inklusion Inklusion kan være svært at indkapsle. Overordnet kan skelnes mellem to perspektiver. 1.Hvornår er barnet/den unge inkluderet? Når det hører til i en gruppe/klasse, deltager i sociale fællesskaber, deltager i læringsfællesskaber, har fagligt udbytte af læringsmiljøet, udvikler positive selvbilleder mv. 2.Hvornår er miljøet inkluderende? Når der er et fælles værdisæt om inklusion, når der sættes fokus på alle børn og unges deltagelsesbetingelser, når der er åbenhed om børn/unges udfordringer, når samarbejdet er formaliseret og indeholder rådgivning og sparring, når forældre er en aktiv ressource mv.

5 De fem temaer De fem temaer kan i udgangspunktet betragtes som arenaer, hvor man kan opnå de forandringer, der gør det muligt at nå succeskriterierne. De fem temaer er: 1.Afsæt i børn og unges styrker og potentialer 2.Børn og unge føler sig anerkendt og uundværlige i udviklende fællesskaber 3.Forældre er en aktiv ressource 4.De professionelle samarbejder 5.Ledelsen er nøglen

6 1. Afsæt i styrker og potentialer Alle børn kan noget! De voksne skal bringe ressourcerne i spil Fleksible – men strukturerede rammer Målet er børn og unge, der tror på sig selv – der har selvværd og mod på at lære Børn og unge skal i højere grad se hinandens potentialer

7 2. Anerkendelse i udviklende og forpligtende fællesskaber Alle børn og unge skal opleve sig som betydningsfulde deltagere i fællesskabet Alle voksne har ansvar De professionelle voksne skal tilrettelægge en inkluderende struktur Når vi lykkes, optimeres læringen både faglige og socialt

8 3. Forældre er en aktiv ressource Forældre er medskabere af kultur og fællesskab Målet: Engagerede forældre, der støtter egne børn, hinanden og hinandens børn Forældres ressourcer og perspektiver bringes i spil Åben dialog og inddragelse skaber tillid og tryghed Vi lykkes når der, er åben dialog og gensidig forståelse. Og når vi hjælper hinanden og tager ansvar for en inkluderende kultur

9 4. De professionelle samarbejder Inklusion er et grundvilkår for det pædagogiske arbejde At inkludere alle børn er et fælles ansvar Tydelige mål sætter retning og skaber fælles kultur Vi lykkes, når vi sammen skaber rammer, der giver alle børn mulighed for at deltage i fællesskabet

10 5. Ledelsen er nøglen Ledelsen går forrest Inklusion er en ”vi-opgave” Inklusionsopgaven er en vedvarende proces Børn og forældre oplever sig værdsatte og anerkendt som aktive deltagere i inkluderende fællesskaber. Ledelsen er garant for løbende opfølgning og evaluering Ledelsen skal sikre relevant kompetenceudvikling i organisationen


Download ppt "Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google