Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)"— Præsentationens transcript:

1 Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)
Den uhomogene klasse Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)

2 Fokuspunkter for vores projekt som en hensigtserklæring: 1
Fokuspunkter for vores projekt som en hensigtserklæring: 1. Forsøge at øge kursisternes selvværd 2. Forbedre klasserumskulturen 3. Eksperimentere med tutorsamtalen

3 Øge deres selvværd ved at: -> Bruge CL-arbejdsformer -> Anvende imødekommende og anerkendende pædagogik -> Møde kursisterne hvor de er med en varm og opmuntrende kommunikation mellem lærer og kursist -> Udvise empati og forståelse for kursisterne

4 Forbedre klasserumskulturen ved at: Ændre kulturen så det ikke bliver en fejlfindingskultur Styrke det sociale ansvar Skabe og vedligeholde positive og sociale relationer via flere fælles oplevelser Skabe tryghed

5 Eksperimentere med tutorsamtalen ved at: Afprøve nye modeller for tutorsamtalen Udvide formålet med tutorsamtalen til at indeholde et personligt og socialt element Erfaring med dobbelt tutorsamtale: Før samtalen fik kursisterne et forberedelsesskema. Desuden skulle de umiddelbart efter endt samtale udfylde og aflevere et evalueringsskema bl.a. om fordele og ulemper ved en dobbelt tutorsamtale.

6 Fordele ved dobbelt tutorsamtale: -> Mere uformelt og afslappet -> Gav en afslappet og tryg atmosfære -> Godt at kunne inspirere hinanden -> Godt med sparring under samtalen -> Godt at have en anden at læne sig op ad -> Fik ideer undervejs man ikke selv havde tænkt på

7 Ulemper ved dobbelt tutorsamtaler: -> Faktisk kun ulemper for de kursister, der havde private problemer -> Det kunne være diagnoser, sygdom, økonomiske og følelsesmæssige problemer i privatlivet -> Disse kursister savnede at kunne tale mere privat

8 Karakteristik af vores klasse: En stor gruppe er fagligt engagerede, pligtopfyldende og fagligt bidragende, men også socialt ambivalente. Andre (næsten halvdelen) er satellitter og er socialt ekskluderede og er samtidigt fagligt svage

9 Sociale ting vi har forsøgt os med: Turen til Frederiksberg Have med historisk skattejagt Introfesten med fællesspisning i klassen Crazy Christmas Cabaret I Glassalen i Tivoli Sidste år endvidere ekskursion til Karen Blixen-museet i Rungsted

10 Seneste tiltag: Forsøg med coaching i skriftlig dansk: Kursisterne bliver sat ind i, hvordan de bedst coacher hinanden De coacher efter 1. og 2. gennemskrivning af opgaven Der afleveres først efter 3. udgaven til læreren

11 Kursisternes reaktioner: ”Det var grænseoverskridende, men den bedste opgave jeg nogensinde har skrevet” Metoden fungerer godt sammen med CL. Den er velegnet til: - at skabe motivation - til kreativ idéudvikling - til sparring om opgave - til at forbedre præstation - til at afklare mål

12 Hvad har vi ellers gjort
Hvad har vi ellers gjort? -> På intro-dagen lavede kursisterne et ”ønsketræ”: De skulle hver især ophænge 3 positive ønsker for forløbet -> Desuden havde vi en ”Den gode time” efterfulgt af ”klassens time” -> I stedet for den dobbelte tutorsamtale har vi inddraget coachingteknikker i samtalerne i stedet (åbne spørgsmål og mere personligt nærgående for at få større selvreflektion frem hos dem

13 Ønsketræet

14 Sammenskriv af faglige ønsker fra ønsketræet: - blive bedre til engelsk - få større viden i og for de forskellige fag - et gennemsnit over 7 - komme ud med et godt snit til slut - kunne godt tænke mig at lære mere om psykologi - blive bedre til skriftlig dansk - blive god til at lære/studere - jeg ønsker at blive den bedste til alt! - at kunne sidde på skolebænken og bestå alle fag med en god/rimelig karakter -

15 Sammenskriv af sociale ønsker: - godt sammenhold - at falde til trods alder - en tillidsfuld klasse - lære nogle nye mennesker at kende - alle skal føle sig værdsat i klassen, på hver deres måde - der bliver udvist accept for forskellighed - afslutte klassen som en familie være en del af et godt og lærerigt fællesskab - møde nye mennesker og få nye venskaber

16 Årets projekt – hvordan gik det. Hensigtserklæringen holdt ikke pga
Årets projekt – hvordan gik det? Hensigtserklæringen holdt ikke pga. den uhomogene klasse: -> CL-grupper måtte delvist opgives eller omtænkes -> Meget få class-building øvelser -> Kun få ud-af-huset arrangementer – et stort flertal gad ikke -> Den dobbelte tutorsamtale blev droppet


Download ppt "Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google