Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læreren som læringsleder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læreren som læringsleder"— Præsentationens transcript:

1 Læreren som læringsleder
Lærerpersonlighed-rolle og opgave Bachelorugen Oktober 2010

2 Hvordan oplever du det, når lærer støtter dig i at lære?
”…bare det der med at læreren er opmærksom og prøver at virke sådan rigtig positiv og sådan…det er som om det hjælper, synes jeg. Så har man meget mere lyst til at deltage end hvis de nu bare sidder og ser ud som om de meget hellere vil hjem.” Mette

3 Hvordan oplever du det, når lærer støtter dig i at lære?
”Så er vi gode til at arbejde sammen…lærer/elev…på den måde at vi har forskellige styrkesider, nu i engelsk….min lærer har boet i England og jeg er ret god til engelsk… såh.. vi bakker hinanden op….det rimer godt i længden, jeg vil sige sådan, man samarbejder med læreren.” Anton

4 Hvordan oplever du at en lærer er faglig dygtig?
” En god lærer kan finde ud af at forklare tingene på mange forskellige måder, hvis det nu er at man ikke forstår det…der er virkelig nogle lærere der .. når man ikke lige forstår hvad det er de siger, så forklarer de det bare en gang til på den samme måde. Og måske siger de det bare højere eller sådan noget …og det virker jo egentlig ikke så godt.” Sanne

5 Undersøgelsesdesign Forundersøgelse: Andres forskning + Observationer Interviewguide: Kvalitative interviews Bearbejdning: Transskribering Analyse Kategorisering Teser om læring Dialogmøder med interessenter Teserne efterprøves Udformning af bogen ” Lærer og personlighed” samt inspiration til refleksionsmetoder ift. egen praksis Korrektion over tid med inspiration fra feltet

6 Nysgerrighed Hvad er det som lykkes?

7 Altså vil jeg 1. Sådan vil jeg opleves som professionel.
stoppe med at… udvikle… fortsætte med at… 2. 1. 2. 3. Bjerresgaard: Lærer og personlighed Gyldendal 2006

8 Professionel personlighed
Øjenåbner Rollemodel Relation Kommunikation Håndværker Viden Fag Didaktik Professionel personlighed Værdier Bjerresgaard: Lærer og personlighed Gyldendal 2006

9 Værdier og opgave Jeg gider ikke læse det med Blicher - der sker ikke
en skid! Jeg tar ikke brusebad i skolen…hvorfor skal vi det? Jeg gider ikke gruppearbejde…der er altid larm! Hvad skal jeg bruge geometri til ?– jeg skal være bilhandler!

10 Systemteori ”Vi kan aldrig helt forstå verden udenfor os selv, men vi kan via vore egne meningsstrukturer kommunikativt koble os til den ydre verden.” Humberto Maturana

11

12 Bevidsthed Erfaringer
Lærer Viden - Følelser Elev Bevidsthed Erfaringer Socialt system: Kommunikationen kommunikerer

13   Kommunikation – en række valg Forståelse Indhold Måde Forståelse
  Forståelse Indhold Måde Forståelse Indhold Måde

14 Jeg siger noget om, hvordan jeg tænker om dig.
Sagen / indholdet Et budskab indeholder altid 4 aspekter Jeg siger noget om vores relation (appelaspektet) Jeg siger noget om mig selv Jeg siger noget om, hvordan jeg tænker om dig.

15 Hvad er sagen i det her ? Hvad hører jeg at du vil at jeg skal gøre, føle… Hvad hører jeg du er for én? Hvad hører jeg du tænker om mig ?

16 Spørge fremfor kommentere

17 Eksempler Lineære spørgsmål: Hvad er dit mål
Eksempler Lineære spørgsmål: Hvad er dit mål? Hvad har du gjort for at nå det? Hvad sagde du? Cirkulære,relationære spørgsmål: Hvem vil blive berørt af dette? Hvem er problemet størst for - og mindst for? Hvem har fordel af..? Hvem er mest enige - mindst enige? ? Når vedkommende gør sådan, hvad tænker I/du så? Refleksive spørgsmål: Hvis du tænker et år frem…og I har en positiv relation…hvad er gået forud for det? Hvad skal til for at.. Strategiske spørgsmål: Kan din far hjælpe dig? Kan du gøre sådan at…? Inspiration: Karl Tomm

18 Reformulering ”Bevægelse i tankerne, går forud for bevægelser i handling”. Peter Lang


Download ppt "Læreren som læringsleder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google