Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Indhold Hvorfor innovation? To fokus: emne og didaktik Index (procesmodel og –metode) Eksempler på konkrete projekter og forløb Opsamling, refleksioner Spørgsmål? Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen HVORFOR INNOVATION? læreplanen for stx, kap 1 stk 4 (”Uddannelsen skal tillige udvikle elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans.”) AT eksamen som innovation - en mulighed i 2014 Innovation skal ud i fagene Se fagsærtræk i innovationsprojekter, udarbejdet af fagkonsulenterne til faglærerne Dokumenter i færd med at blive omskrevet/udvidet Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Hvad er innovation? Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden (Michael Paulsens slides) Det kræver: At man kan vurdere om dette noget er nytænkende - hvilket kræver viden om ‘den gamle verden’ og dens tænkemåder (eleven argumenterer). At man kan vurdere om dette noget er en forbedring - hvilket kræver værdimålestokke + måleevner. Dertil bør man - for at begrunde relevans - kunne argumentere for, at den pågældende del af verden trænger til nytænkende forbedringer - hvilket kræver indblik i “verdens aktuelle problemer og tænkning”.
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Tre innovationsforståelser: Den markedsorienterede (faget innovation) Den alment orienterede (formålsparagraffen) Den fagligt orienterede (fagenes læreplaner) Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Teknokapitalistisk innovation Frigørende innovation Forskningsafslørende Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Hyppige reaktioner: Innovation opstår af tilfældigheder og kan ikke læres … innovation og kreativitet kræver, at man skubber fagligheden til side … et buzzword – de snart tier stille med … kører krea-vognen ind – og seriøsiteten ud … er børnehaven på udflugt … kan de vel tage sig af på htx – man opfinder næppe et nyt stegetermometer i oldtidskundskab eller i musik … Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Udfordringer i processen Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Lærerrollen og den innovative proces Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Læreren skal facilitere læreprocesser! Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Meningsfuld innovation Innovativ didaktik skal styrke fagligheden – ellers giver det ingen mening. Systematisk fokus på træning af kernefaglige kompetencer i innovative læringsprocesser. Innovation kan være vældig meningsfuldt, når bare man har nogle redskaber til at styre det! Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Model til processtyring Problemstilling /case Udfordring Åbne Lukke Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Karl Tomms model Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Italesætte og motivere skift i vejlederpositionen ”På det her tidspunkt i dit projektarbejde stiller jeg dig spørgsmål som tvinger dig til at åbne din idé”. ”Nu stiller jeg dig spørgsmål der skal få dig til at vælge mellem forskellige mulige veje i dit projekt.” Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Metode Metode
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Problem: Eleverne deltager ikke i juleafslutningen på gymnasiet, hvordan kan der afholdes et arrangement som eleverne finder menings- fuldt at deltage i? Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Dataindsamling og analyse Arbejde i religion med at indkredse hvad unge gymnasieelever synes er vigtigt i forbindelse med julearrangementer – og not! Tilegnelse af baggrundsviden om julen som kristen og folkelig tradition.
Dataindsamling og analyse - Teori og fagtermer Ritualer og myter Sekularisering Senmodernitet Synkretisme Kultur, tradition og religion Teoretikere: Van Gennep, Giddens, Eliade
Dataindsamling og analyse analyse - Empiri Hvem deltager, deltager ikke og hvorfor? Hvad forbinder vi med julen Hvad ønsker eleverne sig Hvordan holdes det andre steder Hvilke midler kan vi bruge til at skabe en ny tradition? Brainstorm Statistik Interview Besøg egne analyser Delkonklusion 1 Delkonklusion 2 Delkonklusion 3 Delkonklusion 4 Delkonklusion 5 Hvordan holder vi et ’julearrangement? Problemstilling og løsningsforslag
Brainstorm Innovation og idégenererende værktøjer Planeter og måner Sig ja, siden nej Krydsmetoden: Kryds to associationer
Evalueringskriterier Hvordan er løsningsforslaget/produktet? Er det troværdigt, ønskværdigt, enestående? Hvordan kommer de fagfaglige metoder i brug? og hvilke begrænsninger har de? Metode Metode
Innovations kompasset Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Start den kreative proces med en ’energizer’ Rejs jer – Klap 1 2 3 Rejs jer Find sammen to & to med en der har samme håndtemperatur som dig selv Løft højre hånd foran hinanden ␣ når jeg siger Ét klapper I (sig Ét ␣␣␣ gange) Det samme med venstre hånd på To Nu med begge hænder foran hinanden på Tre Nutællerjeg123231321osv Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Energizer: Barndomshelt Samme makker Luk øjnene Tænk tilbage på din første barndomshelt Åbn øjnene Fortæl hinanden om jeres helt på 1 min. og hvorfor det var din første helt Den, der har den varmeste hånd starter Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Dagen baglæns 1. Find sammen to & to med en der er født i samme kvartal som dig selv 2. Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges ␣ I får ét minut hver, og jeg sætter jer i gang Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Den kreative platform Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen De Bonos tænkehatte Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen KIE-Modellen Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Hvilke ideer har du til at løse Jelveds problem? Den nye kirkeminister, Marianne Jelved (R), mener, at folkekirkens største problem i dag er, at medlemstallet falder Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Hvilke ideer har han til at løse Jelveds problem? Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Hvilke ideer har hun? Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Har han løst problemet? Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Proces for en innovativ løsning af en sag Undersøgelse af problemet Udarbejdelse af løsningen Vurdering af effekten
Eksempel: Branding af lokal folkekirke AT-forløbets progression Emne, teori og metode Præsentation af emnet Brandingteori Innovations-diamanten Produktfokus Analyse af kirkens tilbud og kommunikation Udarbejdelse af løsningsforslag Præsentation og årsprøve Fremlæggelse for menighedsråd Årsprøve Tak til Sune Weile, Lotte Darsøs innovationsdiamant
Metode og teori i forløbet Analyse af det nye materiale – målgruppe etc Analyse af kirken i det senmoderne samfund. Analyse af Vor Frue Kirkes tilbud. Inddragelse af statistik. Konstruktion af spørgeskema Undersøgelse af problemet Udarbejdelse af løsningen Vurdering af effekten Modtagerorienteret: Ideer til hvordan kirken kan brande sig bedre.
Opgave til AT-innovation - Branding Du skal afgrænse og undersøge en sag, der rummer et autentisk problem. Du skal udarbejde en problemformulering og et innovativt løsningsforslag, hvor branding spiller en væsentlig rolle for løsningen. Løsningsforslaget og dets relevans skal fagligt begrundes og vurderes. Det innovative løsningsforslag kan være et selvstændigt fremstillet produkt eller en beskrivelse af en mulig løsning. Dit løsningsforslag kan bygge på en undersøgelse med indsamling af ny viden eller med en ny sammenstilling af kendt viden. Du skal vælge to fag, hvoraf det ene er på mindst B-niveau og anvende disse i besvarelsen af opgaven.
Erfaringer i forhold til religion Muligheder Udfordringer Virkelighedsbaseret Autentisk proces Konkret produkt Konkret anvendelse af fagenes teori og metoder Samspil ml. empiri og teori Faglig svage elever motiveres Fortabelse i løsningen/produktet Fagenes samspil i forhold til sagen Glemmer fagenes teori og metoder løsningsforslaget og overvejelser omkring det, så det skal eleverne kende til Metoderne i spil både i forhold til research og løsning
Indledende tanker konkret og lokalt forankret projekt. Kontakter. Muligheder for begge fag. Materiale. Overvejelser omkring produkt. Kontakter: endte med én kirke. Muligheder for fagene: religion? og dansk hjemmesideanalyse, kommunikations-og argumentationsanalyse. Produkt: skal det være et fysisk produkt – eller er det nok at skitsere mulighederne for et produkt?
Branding af folkekirken I samarbejde med Vor Frue Kirke skulle eleverne udarbejde forslag til, hvordan kirken i højere grad kunne positionere sig i forhold til unge mennesker. Oplæggene blev holdt for menighedsrådet og medarbejdere i Vor Frue Kirke. Bygger på undervisning i fagene: Dansk: Brandingstrategier Kommunikations-, hjemmeside- og argumentationsanalyse. Religion: Sociologiske teorier om religiøse menneskers tilknytning til religion. Religionens rolle i det senmoderne samfund samt folkekirkens mytologiske og rituelle fundament.
Ugens forløb Introduktion, diskussion af kirkens rolle og betydning. Besøg af præst. Ideudvikling: KIE. Udarbejde innovative løsninger i grupper. Præsentation af produkter i præstegården. Synopser (inkl. metode) Fremlæggelse af synopsis. Punktet ‘udarbejdelse’ hvordan læreren sikrer anvendelse af teori og metoder. Vigtigt at vejlede dem her og påpege, at der skal være faglig substans i deres innovative forslag. Punktet ‘synopser’ først her det går op for eleverne, hvordan de har arbejdet med fagene.
Synopsen, hvordan den blev grebet anderledes an? Synopsen og metodeafsnittet bliver måske mere konkret for eleverne der er et konkret produkt at forholde sig til.
Eksaminationen, hvordan den adskilte sig fra vanlige forløb Du skal afgrænse og undersøge en sag, der rummer et autentisk problem. Du skal udarbejde en problemformulering og et innovativt løsningsforslag, hvor branding spiller en væsentlig rolle for løsningen. Løsningsforslaget og dets relevans skal fagligt begrundes og vurderes. Besvares opgaven? Ligger problemstilling og løsning indenfor det stillede emne? Hvordan indgår fagene og deres metoder i løsningsforslaget. Er det innovativt? Deres produkter indgik ikke direkte i bedømmelsen. Vurdering af løsningsforslagets kvalitet, herunder egne kritiske overvejelser.
Løsningsforslag – eksempel fra grupperne Mere moderne musik i kirken Idé Mere moderne musik i kirken Gratis kirkekoncerter en gang om måneden f.eks. en tirsdag aften. Frivillige optrædende – samarbejde med Svendborg Gymnasium. Udlejning af kirken til koncerter. Salg af kaffe og lækkerier. Promovering via. Facebook og plakater.
Promovering Facebook
Promovering - plakater
Temagudstjenester for unge
Elevernes evaluering af forløbet – i tal 8. Har det været en god ide med et konkret projekt i AT-forløbet? Spørgsmålet er stillet 23 gange Alternativ Point Antal Procent Meget 0.00 19 82.6% Middel 4 17.4% Dårligt 0% Positivt: at arbejde med noget, de kunne ændre + med noget virkeligt/reelt. Begejstrede for fremlæggelsen i kirken (folk udefra, respons, øve a la eksamen) mulighed for at påvirke.
Elevernes evaluering af forløbet – i ord Gode: - Arbejde med noget virkeligt - noget vi kan ændre. Generelt har det været et meget godt forløb. En af de gode ting er at vi skulle fremlægge for menighedsrådet, for det er anderledes og giver en følelse af at vores idéer muligvis kunne bruges til noget. Noget godt ved AT3 har været at vi haft et konkret emne og et konkret formål. Noget andet godt ved vores AT3 forløb har været at vi skulle arbejde sammen med nogen. Det har været et super forløb, synes måske bare ikke det skulle have handlet om kirker.
Evaluering fra præst/menighedsråd Øjenåbner omkring Facebook ift. de unge. Positivt stemt over for konkrete forslag til bedre kontakt med folkeskolens ældste klasser: Skrive/oversættelsesprojekter. Konkurrencer. Eksistenssamtaler.
Skalering af religionsfaglige innovationsprojekter Fra delelementer af kompasset (en halv time) Et enkelt modul Et lille forløb (2-5 moduler) Længerevarende forløb Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Overvejelser under forløbstilrettelæggelse Hvad er de enkelte fasers læringsmål? Hvordan kan fagets evt. skriftlige eksamensgenrer bruges som opsamling på læringsmål? Hvordan bruges fagets metoder til at identificere problemet? Hvordan bruges fagets metoder til at vurdere løsningsforslagets anvendelighed? Overvej hvordan procesforløbet kan dokumenteres, fx gennem en drejebog, portfolio m.m. Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Krav til innovationsundervisning Kolleger der stiller deres specialviden til rådighed Containing af elevernes apati og modstand Næranalyse af elevers vejledningsbehov Hyppige vejledninger/ sum-ups, hvor eleverne præsenterer deres foreløbige resultater Improviserede opgaver og benspænd undervejs Løbende ændring og tilpasning af et i forvejen detaljeret program ”På-lærere” Dygtige facilitatorer Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Krav til organisationen Det er et loft for hvor mange større projekter en klasse kan rumme årligt, ca. 2 (gerne fagfaglige større og mindre projekter, fx træne dele af kompasset) Større projekter kræver en fleksibel skemastruktur, fx fastlagte projektperioder Facilitering er ikke noget man bare kan – det skal læres Indexmetoden kræver to lærere - i hvert fald noget af tiden (gælder især tværfaglighed) Langtidsplanlægning (gælder tværfaglighed) Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Workshop Hvordan arbejder vi med innovation i vores religionsundervisning? Workshoppen tager afsæt i innovationskompasset. Workshoppen beskæftiger sig dog primært med idéudviklingen og produktudviklingen, idet vi formoder at de sidste 4 dage kan gælde for indhentning af viden om området og vi med overskriften til jeres gruppearbejde har identificeret problemfeltet. Med afsæt i den områdeoverskrift I har fået, skal I udvikle ideer til et mini innovationsforløb, som kan bruges i jeres undervisning. I bestemmer selv hvor kort /langt forløbet skal være. Workshoppen er inddelt i 2 sekvenser: Del 1 (17 minutter) Den idégenererende fase Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen
Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen Del 2 (25 min) – Vælg én idé, som I arbejder videre med. Ideen skal uddybes og kvalificeres (så godt som I nu kan nå det), for ved workshoppens afslutning (kl. 9:50) at blive præsenteret på en poster. Posters indsamles efterfølgende og vil i redigeret form blive anvendt i idékatalog på EMU. Innovation i religionsfaget – fagdidaktik 2014 – Anne Bang-Larsen