Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler"— Præsentationens transcript:

1 AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Innovation, fag og læring Innovationsforståelser AT-opgave Synopsis Bedømmelse Forsøg med innovation i Samfundsfag B Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

2 Eksempel 1: Nyborg Gymnasium
Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

3 Stærkt motiverende Autentisk problem
Ekstern partner (”rigtige mennesker”) At forslag kan blive til virkelighed Undersøgelser ud af huset Eksterne kan bruge elevernes arbejde! Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

4 Eksempel 2: Frederiksværk Gymnasium og HF
Frederiksborg Amts Avis 11. dec 2012 Video til borgmesterkandidaten Borgmesterkandidatens hjemmeside Viden i spil: Appelformer, ”Det politiske superbrand”, Obama ... Mail fra SH Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

5 Evaluering af innovationsforsøg 2013
”Jeg synes, dette forsøg er vellykket, da det virkelig kommer mig ved. Jeg føler, at det kan relateres rigtig godt til virkeligheden.” Evaluering af innovationsforsøg 2013 Stærkt motiverende - også for elever der normalt ikke kommer frem i lyset Stort udbytte pga. ejerskab - eleverne spørger om mere faglighed Fag og metoder motiveres og anvendes i praksis Bedre metodisk forståelse - fagenes metoder anvendes ude af fagets traditionelle sammenhæng Handlingsorienteret almendannelse Tekstdias Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

6 Hvorfor? vide kunne gøre 03-12-2018
Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

7 Hvorfor innovative kompetencer?
Innovative kompetencer i undervisningen Videregående uddannelse Erhvervsliv (privat og offentlig sektor) og offentlig debat (almendannelse) Forbedre konkurrenceevne, service og samfund Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

8 Gymnasieudspil og læreplaner
”fortsat skal kunne leveres kvalificerede unge til de videregående uddannelser og siden hen til arbejdsmarkedet… … læreplanernes faglige mål og bedømmelseskriterier … ikke tilstrækkeligt klare … vedr. elevernes evne til at innovere og tænke nyt, … Prøverne bør derfor ikke blot være tjek af … vidensniveau, men også af kompetence til at løse nye konkrete opgaver som fx i ”Gymnasiet tænkt forfra”.” Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

9 Innovation i fagene 1: Materiale for alle fag på emu
Formål for stx: ”Uddannelsen skal tillige udvikle eleverne kreative og innovative evner …” Materiale udviklet af fagkonsulenterne og ressourcepersoner i alle fag til konferencer i efteråret 2014: Eksempel: Matematik Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

10 Innovation i fagene 2: Forsøgslæreplaner og vejledninger
> Gym > Forsøg > Tredje fase > Forsøg med læreplaner og prøveformer > Samfundsfag Samfundsfag B – forsøgslæreplan (stx) (pdf) Samfundsfag B – forsøgslæreplan (htx) (pdf) Samfundsfag B - vejledning til forsøgslæreplan (stx) (pdf) Samfundsfag B - vejledning til forsøgslæreplan (htx) (pdf) Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

11 Didaktik KIE-modellen Design to improve Kompasset Innovationsdiamanten
Entreprenørskabsfonden: Progressionsmodel Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

12 Teopæd opgave 2014 Du skal formulere et problem med udgangspunkt i temaet innovation, fag og læring. Din problemformulering skal afgrænse og fokusere på et eller flere aspekter ved temaet som udfoldet ovenfor. Med udgangspunkt i dit valgte problem skal du analysere og vurdere et kortere eller længere undervisningsforløb, hvor du i tilrettelæggelsen i særlig grad har inddraget innovation som et integreret element i undervisningen og som redskab i elevernes læringsproces. Redegør for dine overvejelser i forbindelse med tilrettelæggelsen af forløbet, og begrund de didaktiske og pædagogiske valg, du har foretaget, såvel teoretisk som praktisk. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

13 Innovationsforståelser
Markedsorienteret innovation Alment orienteret innovation Fagligt orienteret innovation Billeddias Klik på Indsæt billede ikonet og find dit billede. Billedet skal have størrelsen: højde: 9,26 cm, bredde: 23 cm. Placering skal være: horisontalt: 1,2 cm og vertikalt: 6,93 cm fra øverste venstre hjørne Brug eventuelt hjælpelinjer samt beskæringsfunktion til at placere billedet korrekt. M. Paulsen og S. Harnow Klausen(red.): Innovation og læring, Aalborg Universitetsforlag, 2012 Torben Spanget Christensen, Peter Hobel og Michael Paulsen. IFPR, SDU 2012: Innovation i gymnasiet. Rapport 3 og 4. Evaluering af projekt Innovationskraft og entreprenør-skab i gymnasiet i Region Hovedstaden Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

14 Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

15 Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

16 Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

17 10. Opgave i AT med krav om innovativt løsningsforslag
Formålet for AT : ”Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritisk sans i anvendelse af faglig viden gennem fagligt samarbejde….”. En opgave i AT kan indeholde krav til elevernes innovative evner Hvis der kommer en opgave med innovation i 2014, bliver det en valgfri opgave B, jf. opgave A og B i ”Fremtiden”. Tekstdias Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

18 Krav i opgave med innovation
Undersøge en sag/et problem Udarbejde et innovativt løsningsforslag Vurdere løsningsforslaget Innovativt løsningsforslag defineres som: Forslaget har værdi for andre/løser problemet Forslaget tilfører den konkrete sammen- hæng (konteksten) noget nyt Forslaget behøver ikke at være nyt i absolut forstand, men bidrager med noget nyt i den konkrete sammenhæng. Dvs. ikke blot ”innovative i privat forstand” (Gym.pæd. s. 453) Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

19 Mad og mennesker B. Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor relationen mellem mad og mennesker spiller en central rolle. Du skal udarbejde et forslag til en innovativ løsning af problemet. Løsningsforslaget skal begrundes, og dets konsekvenser skal vurderes. Ved et forslag til en innovativ løsning forstås, at forslaget tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt. Forslaget behøver dermed ikke at være nyt i absolut forstand, men det bidrager med noget nyt i den konkrete sammenhæng. Du skal anvende viden og metoder fra to fag … Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

20 Fag og metoder: Undersøgelse, løsningsforslag og vurdering
Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

21 Synopsis i en opgave med innovation 1
”Vi har holdt fast i synopsismodellen og det giver fin mening – særligt i bestræbelsen på ikke at slække på de faglige mål i AT” Synopsis i en opgave med innovation 1 Synopsen skal indeholde punkterne i læreplanen: titel og fagkombination problemformulering, herunder Hvilket konkret problem søges løst? Hvem eller hvad vedrører problemet? Ekstern partner? Mål: Udvikle en innovativ løsning. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

22 Synopsis 2 præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med
diskussion af hvilke materialer, metoder og teorier, der er relevante i arbejdet med underspørgsmålene konklusioner på arbejdet med de enkelte underspørgsmål Disse tre punkter kan fx dækkes med en behandling af følgende spørgsmål: Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

23 Synopsis 3 Hvad er problemets årsager, omfang og konsekvenser?
”Anderledes spændende projekt – dejligt med noget konkret som kan føres ud i livet. Man fordyber sig mere og jeg tror altid vi vil huske netop disse metoder og begreber.” Synopsis 3 Hvad er problemets årsager, omfang og konsekvenser? Hvilken faglig viden og faglige metoder er anvendt til at undersøge problemet udvikle løsningsforslaget vurdere løsningsforslaget? Eleven prioriterer anvendelse af faglig viden og metoder mellem disse dele af projektet. Hvilket innovativt løsningsforslag inkl. evt. produkt er udarbejdet? Præsentation af løsningsforslag inkl. omtale og illustration af evt. produkt. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

24 Synopsis 4 Hvordan er løsningsforslaget inkl. evt. produkt en løsning af problemet og hvilke konsekvenser har løsningsforslaget i øvrigt? Vurdering af forslagets relevans, evt. gennem eksperimenter, scenarier eller fremlæggelse eksternt. Vurdering af forslagets konsekvenser fx ud fra samfundsmæssige, etiske, æstetiske eller miljømæssige kriterier Hvordan vurderes fagenes og de faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til ovennævnte? Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

25 Synopsis 5 sammenfattende konklusion relateret til problemformulering
Hvordan og i hvor høj grad er problemet løst gennem det innovative løsningsforslag? litteraturliste perspektivering til studierapporten Vejled om synopsis med innovation fx ud fra ovennævnte. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

26 Mundtlig fremlæggelse
Præsentation med udgangspunkt i synopsen (10-12 min.) Inkl. omtale af løsningsforslaget og evt. kort fremvisning af produktet Uddybende dialog om anvendelse af fag og faglige metoder i undersøgelse af problemet, udvikling af løsningsforslaget vurdering af løsningsforslaget Fagligt begrundede afgrænsninger og valg Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

27 ”Vi mener ikke, at innovationsprojekter, hvis de vel at mærke er tænkt rigtigt, slækker på faglighed og dybdeindlæring. Tværtimod skaber den højere grad af motivation et højere læringsudbytte” Bedømmelse 1 Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eleven lever op til de faglige mål i læreplanen for AT: tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder Hvordan fagene og deres metoder er anvendt til at undersøge sagen udarbejde løsningsforslag vurdere løsningsforslaget Bedømmelse ud fra elevens prioritering af hvor faglighed anvendes. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

28 Bedømmelse 2 foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf Udgangspunktet: Udvikle en innovativ løsning på et konkret problem ”behandle en problemformulering” = undersøge problemet og udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag (AT med innovation) ~ undersøge og diskutere problemet (AT traditionel) Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

29 Bedømmelse 3 Bedømmelse af elevens kompetence til at udarbejde innovativt løsningsforslag: Elevens begrundelse for forslaget som løsning på problemet Elevens argumentation for hvordan det tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt perspektivere sagen Fx perspektivere til andre sammenhænge og løsningsforslag? Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

30 ”Dog havde nogle elever fokuseret meget på produktet og mindre på viden fra de indgående fag.
Det metodiske fokus blev derimod i mange tilfælde meget naturligt inddraget” Bedømmelse 4 vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag Eleven vurderer fagenes og de faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til undersøgelsen af problemet, udviklingen af løsningsforslaget eller vurderingen af løsningsforslaget. Faglige metoder undersøgelse af underspørgsmål eller praktiske anvendelser af fagene fx produktfremstilling eller iværksættelse og formidling af løsninger. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

31 Bedømmelse 5 demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag Demonstrere videnskabelige tankegange i behandlingen af problemet Knytte videnskabsteoretiske begreber til sin vurdering af fagenes og de faglige metoders muligheder og begrænsninger. Fx kvantitativ/kvalitativ, induktiv/deduktiv eller kausal/intentionel Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

32 Elementære videnskabsteoretiske overvejelser
Opgave A (BI-re) ”Synet på koen og koens velfærd er forskelligt i et hinduistisk samfund og i Vesten. Hvor har koen det egentligt bedst?” Fag og faglige metoder anvendes til at: -undersøge synet på koens velfærd i hinduismen og i dansk landbrug -undersøge hvordan husdyrvelfærd undersøges naturvidenskabeligt Velfærdskriterier sammenlignes og diskuteres ift. koens biologi og adfærd Hvor nyttige er metoderne hver for sig ift. sagen? Overvejelser om normative og faktuelle begrundelser Opgave B (Sa-re) ”I en børnehave kommer børnene fra forskellig religiøs baggrund, som medfører at nogle har regler for mad og andre har modstand mod reglerne. Hvordan kan man få det til at fungere i praksis?” Fag og faglige metoder anvendes til at: -opstille forskellige løsningsforslag til praksis i børnehaver -vurdering af disse løsningsforslag ved interviews med forældre, imam og politiker og vha. baggrundslitteratur om Islam Hvor nyttige er metoderne hver for sig ift. sagen? Overvejelser om idiografisk/nomotetisk eller intentionel/kausal forklaring. Kresten Cæsar Torp og Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulenter i AT

33 Forsøgslæreplan for Samfundsfag B Nyt i § 1.2. Formål
”Elevernes innovative kompetencer skal fremmes, således at eleverne med brug af faget lærer at tænke nyt og løsningsorienteret i forhold til konkrete problemer.” … kreative og innovative evner og kritisk sans. Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

34 Nyt fagligt mål om innovation
”undersøge et konkret problem og udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet” svarer til opgave B i AT (Mad og mennesker) på samme måde eller anderledes i andre fag? Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT

35 Mulighed for gruppeprøve
”Prøven gennemføres efter skolens leders valg som gruppeprøve eller som individuel prøve. … to eller tre eksaminander i gruppen. … tilrettelægges eksaminationen sådan, at der sikres grundlag for en individuel bedømmelse af den enkelte eksaminand, jf. pkt. 4.3. udgangspunkt gruppens fremlæggelse af synopsen (i alt ca minutter pr. eksaminand). efterfølges af uddybende spørgsmål af eksaminator og en faglig dialog mellem eksaminand(er) og eksaminator.” Bent Fischer-Nielsen, fagkonsulent i samfundsfag og AT


Download ppt "AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google