Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember"— Præsentationens transcript:

1 AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Involve me, I’ll understand STEP BACK – I’LL ACT AT Hvad er forskellen på AT og andre fag - tænkepause

2 AT – hvad er det nu, det er? Ordet fag betyder ’noget som er afgrænset’. Ordet bruges om den træramme, der holder ruden fast i vinduet. Man kan sige, at et fag er den ramme, der holder den enkelte rude Ordet ’fag’ bruger vi i skolen til at beskrive den opdeling vi har af de ting og sager vi studerer. Det er altså den måde vi deler verden op på, når vi skal lære om den. Den verden vi her i skolen beskæftiger os med har altid været fagopdelt. Hvis man ser på hver enkelt del fokuserer man på en særlig del af verden. Selv om det er samme udsigt glemmer man det måske. Det ser ikke ud til at danne en helhed. For at komme i dybden i eet fag bruger det bestemte metoder, stiller bestemte spørgsmål og stiller bestemte spørgsmål. I har måske oplevet, at den type svar der får dansklæreren til at nikke og ikke nødvendigvis gør samfundsfagslæreren glad – der er som om det er forskellige verdener de to fag undersøger. I AT bruger vi ikke bare tid på at stykke fagene sammen i mosaikker (som det sker i tværfagligt samarbejde) i AT sætter vi også ord på hvordan det er vi arbejder alt efter hvilket fag vi har at gøre med.

3 ”Menneskets forhold til naturen”
3g AT efterår 2017: ”Menneskets forhold til naturen” Fr forskellige fakulteter: naturvidenskab, samfundsvidenskab/relationer, humanira Pause m eksempler fra de forskellige fakulteter. Hvad kunne man fx arbejde med 2 min

4 Rammer: 3-4 uger – ca. 24 lektioner
Rammer: 3-4 uger – ca. 24 lektioner Elevtid: 5 timer til synopsis og talepapir Plan – i Lectio: Uge 35 Introduktion 1 lektion Susanne Th. Jensen (SJ) og tre 4.g-elever: Emma Skjærlund (3i) Jeppe Stie-Svendsen & Karl Emil Lauridsen (3x) Uge Vejledning ved 2 faglærere – ca.20 lektioner præsentation af ressourcerum/CD valg af A-opgave m innovation eller B-opgave 2 fags eksempler på anvendelse af ressourcerum feed-back på synopsis og talepapir øve fremlæggelse m talepapir checke og anvende studierapport Uge 37 Slutevaluering, 4 lektioner 3 eksempler på ”eksamensforløb” / amfimodel mulighed for feed-back på synopsis

5 Lærere og klasser 3a: MH AA 3i: JH LE 3n: LH PO 3x: JB MS 3y: AG Ja
3z: NJ KH MB – Marianne Brandt LH – Louise Holm

6 NB: Alt om AT på skolens hjemmeside:
Materialer Ressourcerum via flg link Koden er: odder8300; Vælg ”almen studieforberedelse”; Vælg ” Menneskets forhold til naturen” Supplerende materiale Studierapport (Lectio) Produkter: Synopsis Talepapir NB: Alt om AT på skolens hjemmeside:

7 Feed-back på synopsis og talepapir
Hverken synopsis eller talepapir skal ”rettes” i traditionel forstand, idet de ikke udgør en selvstændig del af bedømmelsesgrundlaget til eksamen. I de 20 lektioners vejledning indlægger lærerne en første (fx sidst i uge 36) og anden færdiggørelse af synopsis (i uge 37). Imellem 1. og 2. færdiggørelse kommenterer lærerne synopsis og giver gode råd til den endelige færdiggørelse forud for, at der øves fremlæggelse. Også ved slutevaluering gives fælles feed-back på synopasis & talepapir.

8 ”Træning i eksamensform”
Eksempelvis skema: 1.lektion: Klassevis evaluering af første elev fra klassen: ”amfimodel” 2.lektion: revidering af talepapir under hensyn til læringspunkter: elevoplæg i grupper. Herunder også individuel feed-back på synopsis og talepapir. 3.lektion: Klassevis evaluering af anden elev fra klassen 4.lektion: Klassevis evaluering af 3. elev fra klassen – sammenfatning af dagens læringspunkter

9 Opgaveformulering, materialer fra alle fag link til EMU:
Menneskets forhold til naturen Du skal vælge opgave A eller opgave B. Opgave A Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor menneskets forhold til naturen er centralt. Du skal udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet.  Opgave B Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor menneskets forhold til naturen er centralt.  Opgave A & B Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. 

10 Hvad er innovationskompetence?
Kresten Cæsar Torp/fagkonsulent Innovationskompetence er: at kunne tænke kreativt at kunne se muligheder at kunne anvende sine fag med praktisk formål at kunne udvikle løsningsforslag på problemer at kunne vurdere løsningers effekt

11 Lidt data fra eksamen 2016  Odder Gymnasium plejer at klare sig godt i AT Samlet snit : 8,5 - vægt 1,5; hyppigste karakter: 12 (det fik ca. hver tredje) Landsgennemsnit 7,9 i 2016 – og der plejer det at ligge  Held og lykke alle 3g elever


Download ppt "AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google