Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium."— Præsentationens transcript:

1 Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium

2 Hvorfor innovation i biologi? 1.1 Identitet ….Give faglig baggrund for udvikling af ansvarlighed, stillingtagen og handling i forbindelse med aktuelle samfundsforhold med biologisk indhold. Læreplanen for biologi Læreplanen for AT 1.2 Formål Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans

3 Hvad er innovation ”Nytænkende forbedring af noget i verden” – (Michael Paulsen, lektor i læringsfilosofi, AAU) Ny løsning på et konkret problem som har værdi for nogen og kan tilføre den konkrete sammenhæng noget nyt

4 Hvor kan innovation inddrages I den tværfaglige undervisning I AT-undervisning I den daglige undervisning Innovation i faget biologi

5 Tværfaglige projekter Camp med fødevare- ingrediensbranchen Bæredygtig byudvikling: lommepladser i Nordhavn

6 AT projekter Udstilling til Statens Naturhistoriske Museum Hvordan får vi flere danskere til at spise insekter?

7 Synopsis Der skal stadig laves en synopsis……….. Som svar på problemformuleringen laves en innovativ løsning, der vurderes under inddragelse af fagenes metoder Der kan laves en prototype/model af løsningsforslaget Vejledningen pkt 10

8 Synopsis AT-fagene kan indgå i: Undersøgelse af problemet Udarbejdelse af løsningsforslag Vurdering af løsningsforslag

9 I den daglige undervisning Klasse til klasseundervisning

10 Planlægning og gennemførelse af innovationsforløb

11 Elementer i innovation

12 Fasemodeller Der er mange: KIE, åbne-lukke, Innovationstrappen, innovationsdiamanten…. Udfordring Åbne- fase Afgrænsning af ideer Udvælgelse Af idé Faglig kvalifice- ring

13 Nytænkning Udfordring: Find 3-5 problemstillinger indenfor temaet: Fremtidens mad

14 Vælg én af jeres problemstillinger

15 Individuel brainstorm: Hvordan kan biologi bidrage til at løse jeres valgte problemstilling?

16 Associationer for at få ny ideer - hvorfor nu det? VERTIKALTÆNKNINGVERTIKALTÆNKNING Horisontal tænkning

17 Associationer for at få flere ideer For at udvide ideerne kan der inddrages associationer: Personkort – hvis jeg var XX så ville jeg……… Billedkort – det her billede får mig til at tænke på en løsning, der………….. Ting Tekster

18 Grupper jeres løsningsforslag

19 Udvælg én ide ud fra de grupperede ideer

20 Aftager/målgruppe Hvem kan aftageren af ideen være? Biblioteket? Den nærmeste folkeskole? Kommunen? Kantinen? Eller……..

21 Handling Hvordan kan handlingsaspektet inddrages?

22 Prototype Konkretiseringsværktøj

23 Bonusinfo: Nyttige links: Generelt om innovation, KIE-modellen og eksempler: http://www.emu.dk/modul/bag-den-gode-id%C3%A9-inspiration-til-innovationsundervisning Værktøjer til de indledende faser kan bl.a. findes på: http://www.kie-modellen.dk/tool.html Flere værktøjer http://www.ciec.nu/toolkit/ Design to improve life – innovationskompasset: http://designtoimprovelifeeducation.dk/da/content/kompas KU´s værktøjskasse til innovation og entreprenørskab i undervisningen https://innovation.blogs.ku.dk/ Experimentariums værktøjskasse til innovationsarbejde: http://stationinnovation.dk/ Michael Paulsen, AAU: http://www.michaelpaulsen.dk/#!talks/c1rpz Tag del: http://tagdel.dk/


Download ppt "Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google