Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGerda Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium
2
Hvorfor innovation i biologi? 1.1 Identitet ….Give faglig baggrund for udvikling af ansvarlighed, stillingtagen og handling i forbindelse med aktuelle samfundsforhold med biologisk indhold. Læreplanen for biologi Læreplanen for AT 1.2 Formål Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans
3
Hvad er innovation ”Nytænkende forbedring af noget i verden” – (Michael Paulsen, lektor i læringsfilosofi, AAU) Ny løsning på et konkret problem som har værdi for nogen og kan tilføre den konkrete sammenhæng noget nyt
4
Hvor kan innovation inddrages I den tværfaglige undervisning I AT-undervisning I den daglige undervisning Innovation i faget biologi
5
Tværfaglige projekter Camp med fødevare- ingrediensbranchen Bæredygtig byudvikling: lommepladser i Nordhavn
6
AT projekter Udstilling til Statens Naturhistoriske Museum Hvordan får vi flere danskere til at spise insekter?
7
Synopsis Der skal stadig laves en synopsis……….. Som svar på problemformuleringen laves en innovativ løsning, der vurderes under inddragelse af fagenes metoder Der kan laves en prototype/model af løsningsforslaget Vejledningen pkt 10
8
Synopsis AT-fagene kan indgå i: Undersøgelse af problemet Udarbejdelse af løsningsforslag Vurdering af løsningsforslag
9
I den daglige undervisning Klasse til klasseundervisning
10
Planlægning og gennemførelse af innovationsforløb
11
Elementer i innovation
12
Fasemodeller Der er mange: KIE, åbne-lukke, Innovationstrappen, innovationsdiamanten…. Udfordring Åbne- fase Afgrænsning af ideer Udvælgelse Af idé Faglig kvalifice- ring
13
Nytænkning Udfordring: Find 3-5 problemstillinger indenfor temaet: Fremtidens mad
14
Vælg én af jeres problemstillinger
15
Individuel brainstorm: Hvordan kan biologi bidrage til at løse jeres valgte problemstilling?
16
Associationer for at få ny ideer - hvorfor nu det? VERTIKALTÆNKNINGVERTIKALTÆNKNING Horisontal tænkning
17
Associationer for at få flere ideer For at udvide ideerne kan der inddrages associationer: Personkort – hvis jeg var XX så ville jeg……… Billedkort – det her billede får mig til at tænke på en løsning, der………….. Ting Tekster
18
Grupper jeres løsningsforslag
19
Udvælg én ide ud fra de grupperede ideer
20
Aftager/målgruppe Hvem kan aftageren af ideen være? Biblioteket? Den nærmeste folkeskole? Kommunen? Kantinen? Eller……..
21
Handling Hvordan kan handlingsaspektet inddrages?
22
Prototype Konkretiseringsværktøj
23
Bonusinfo: Nyttige links: Generelt om innovation, KIE-modellen og eksempler: http://www.emu.dk/modul/bag-den-gode-id%C3%A9-inspiration-til-innovationsundervisning Værktøjer til de indledende faser kan bl.a. findes på: http://www.kie-modellen.dk/tool.html Flere værktøjer http://www.ciec.nu/toolkit/ Design to improve life – innovationskompasset: http://designtoimprovelifeeducation.dk/da/content/kompas KU´s værktøjskasse til innovation og entreprenørskab i undervisningen https://innovation.blogs.ku.dk/ Experimentariums værktøjskasse til innovationsarbejde: http://stationinnovation.dk/ Michael Paulsen, AAU: http://www.michaelpaulsen.dk/#!talks/c1rpz Tag del: http://tagdel.dk/
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.