Ledelse af lean-processer – har I tid til det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
LEAN Akademy.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Læringsseminar 1 Storyboard fra Kolding Sygehus
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Manuelle målstyrings-tavler
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
New Insight - Noter til præsentation
Introduktion til værdistrømsanalyser
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Intern survey uge 45.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Lean Netværk AAU.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Den regionale LEAN enhed, version 4 - juni 2012
Forbedringstavlen – er et must
Kompetent til at støtte livet med kræft
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Den Regionale LEAN Enhed
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Ledelse i forskellige retninger
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Præsentationens transcript:

Ledelse af lean-processer – har I tid til det? Dansk Selskab for Klinisk Ledelse Fredag d.3.oktober 2008 Odense Universitetshospital

Mette Mollerup, ….. sort bælte i lean ! Tidligere projektleder, Hjertemedicinsk afdeling B, Odense Universitetshospital Perioden maj 2006 - oktober 2007 var pilotafdeling i implementering af lean Projektleder, Forsknings- og MTV-afdelingen, Odense Universitetshospital Perioden august 2008 - august 2011 ”PAtientens Rejse I Sundhedsvæsenet” (PARIS) (Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation)

Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med sammenhæng i Formål: Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rollen som aktiv dialogpartner. Faser: Vidensafdækning (Patientinterview, gruppe interview med personalet, feltobservation, præference survey) Udvikling af metoder/redskaber 3. Implementering og test

Hvem Afdelingsledelsen Funktionsledere Projektgruppe (tværfaglig) Medarbejdere Top- down Buttom -up 03-04-2017

Lean organisering afd. B Stedfortræder for afdelingssygeplejerske Charlotte Terp Stedfortræder for ledende sekretær Lis Rasmussen Overlæge Finn Heath Afdelingssygeplejerske Mie Due Jensen Afdelingssygeplejerske Kirsten Dalhøj Udviklingssygeplejerske Mette Mollerup Hele afdelingen Nøglepersoner i konkrete aktiviteter Projektgruppe Styre-gruppe Afdelingsledelsen, oversygeplejerske Anette Pedersen ledende overlæge Mogens Lytken Larsen Projektleder, Mette Mollerup Evt. konsulent, lean-staben

Helhed i arbejdet med Lean Der er fokus på flg. 4 perspektiver: Kontekst Læring og udvikling Det faglige Lean udviklingsarbejde Patienten Det organisatoriske

Faste og afløsende serviceassistenter SSA-elever, Sygeplejestuderende, Radiografstuderende Faste og afløsende serviceassistenter Afløsere SSA, sygeplejersker

Opgaver Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag O2 + sug (obs.LF pakket st. 1 + 7 + 8) Stue: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10 – 11 – 15 Madbestilling: Aftensmad Aftenvagt øvrig kost Nattevagt Opfyldning på stuerne Dagvagt: SSA gr. 1 Opfyldning på skyllerum 12.00 – 18.00 vagt Oprydning køkken Kaffe-/drikkevogn Dagvagt: SSA gr. 2 Opfyldning på gangen Screening (ernæring, rygestop, kontaktperson) Aflæse TM Spl. Gr. 1 Spl. Gr. 2

03-04-2017

03-04-2017

03-04-2017

03-04-2017

Nu Sekr. overlæge Sekr. Læge Sekr. Takttid: 45 min. EKKO Planlægning Egen læge Andre afdelinger Andre sygehuse Planlægning Henvisninger 70 pr. uge? FPAS Afd. B Klaring af journal Besked om us.tidspunkt Visitation Sekretariat Sekr. Finder henv. B-journal Dagslister Sekr. Besked overlæge Læse henv. Prioritering 1 – 16 uger Sekr. Reg. Printe ud Lægge til læge 1-2 dage Patient Dagslister Følger pt. Arkiv Ny visitation Hjertemed.amb. Modtagelse Klargøring af pt. EKKO Afslutning Amb.tid Sekr. Spl. Læge Spl. Sekr. Patient Pt. type 1 CT= 15 sek. CT= 5 min CT= 25 min. CT= 5 min. CT= 2 min. OT= 0 OT= 0 OT= 15 min. OT= 5 min. OT= 0 OP= 100 % OP= 100 % OP= 80 % OP= 100 % OP= 100 % Q= 100 % Q = 100 % Q= 90 % Q= 100 % Q= 100 % Takttid: 45 min. EKKO incl. supervision Pt. type 2 (senge- liggende) CT= 1 min CT= 3 min CT= 23 min CT= 5 min. CT= 2 min OT= 0 OT= 0 OT= 10 min OT= 5 min OT= 0 Gennemløbstid 50 min OP= 100 % OP= 100 % OP= 80 % OP= 100 % OP= 100 % 7 min 5 min Q= 100 % Q= 100 % Q= 90 % Q= 100 % Q= 100 % Procestid 38 min 5 min 2 min 15 sek 5 min 25 min

Fremtid Sekr. overlæge Takttid: ? Sekr. Læge Sekr. EKKO Planlægning Egen læge Andre afdelinger Andre sygehuse Planlægning Henvisninger 70 pr. uge? FPAS Henv. B-læge konsulterer erfaren kollega for korrekt indikationen for EKKO Afd. B Klaring af journal Besked om us.tidspunkt Visitation Sekretariat Stuegangsgående læge laver selv EKKO eller pt. får tid sammen dag Sekr. Finder henv. B-journal Dagslister Sekr. Booking Besked 2 x dagligt overlæge Læse henv. Prioritering 2 x dagligt 1 – ? uger Sekr. Reg. Printe ud Lægge til læge Tjek om tidl, EKKO Lægernes arbejdsplan er kendt 4 uger frem Ikke tilfredsstillende henv. retur m. brev Differentieret planlægning ud fra patientkategori og lægens erfaring Dagslister Takttid: ? Patient 3 lejer 2 læger under uddannelse 1 erfaren læge (fungere som supervisor) Følger pt. Arkiv Ny visitation Alle EKKO beskrivelser gøres færdige i systemet Hjertemed.amb. Modtagelse Klargøring af pt. EKKO Afslutning Amb.tid Patient Sekr. Spl. Læge Spl. Sekr. CT= 15 sek. CT= 5 min CT= 25 min. CT= 5 min. CT= 2 min. OT= 0 OT= 0 OT= 15 min. OT= 5 min. OT= 0 OP= 100 % OP= 100 % OP= 80 % OP= 100 % OP= 100 % Gennemløbstid 38 min Q= 100 % Q = 100 % Q= 90 % Q= 100 % Q= 100 % Procestid 38 min 5 min 2 min 15 sek 5 min 25 min

Volumen-EKKO Dato:______ Personale formiddag:_________ Volumen-EKKO Dato:______ Personale formiddag:_________ Personale eftermiddag:________ Klokken Rum 2 Rum 3 Rum 5 Bemærkninger Super-vision: Travl-hed: 08.20 - 09.00    09.00 - 10.00 10.00 -11.00 11.00 - 12.00 Frokost 12.30 - 13.30 13.30 - 14.30 14.30 - 15.10 d.15.2.2007

03-04-2017

Aktiviteter – Plan for afdeling B uge 50 – 7 51 1 2 3 4 5 6 7 Tavlemøder Planlægning og målstyring VSM EKKO VSM KAG VSM ICD Blitz: Journal og Dokumentation (KAG) VSM ablation Blitz: Varebestilling (5 S) Planlægning af ”mini-projekter” Ad hoc 5 S Miniprojekt: Holter 5 S Audit Deltagelse i onsdagsmøder Temamøde

Lean organisering afd. B Direktionen Hele afdelingen Afdelingsledelsen Lean grup-pen Nøglepersoner i konkrete aktiviteter Ledergruppen Projektgruppe Medarbejderne Styre-gruppe

Projekt/VSM skabelon Præ fase Planlægning (2 – 3 uger) Nu-tids og fremtidsbillede (1 – 3 uger) Implementering/drift (6 – 7 uger) Driftsfase (efter 3 – 6 måneder) Formål/ leverancer Deltagere A 3 projektbeskrivel- se udarbejdet 2-3 succeskriterier fastlagt Mødedatoer fastlagt Arbejdsgruppe identificeret Fremtidsbiilede incl. indsatser Plan for implementering Målepunkter identificeret Succeskriterier indfriet Yderligere forbedringer identificeret Evaluering/audit Justeringer implementeret Lean folk Bindeled til afdelings-ledelsen Udarbejde og løbende justerer A3-projektplan Første bud på succeskriterier/indsatser Gemba/følger patienterne Sikre inddragelse af funktionslederne Før-måling på plads Styre processen Sikre fremdrift Facilitere workshops Ajourføre tavler om VSM Sikre sammenhæng mellem succeskriterier og indsatser Sikre målepunkter er defineret Sikre den ”brede” information Sikre løbende målinger Facilitere slutevaluering Sikre at der afholdes evalueringsmøde/audit med funktionslederne og medarbejderne. Sikre fremdrift ved mødet Funktions- lederne Input og forslag til konkrete projekter Ledergruppen: 2 timer i kvartalet laves en fælles prioritering Fastlægge arbejdsopgaver Afstemme succeskriterier og indsatser med lean-folk Information til personalet Fastholde faglighed og kvalitet Ansvarlig for indsatsområder Fremlægge til ALLE: fremtidsbillede, plan og målepunkter (kan delegeres) Ansvarlig for at indsatser implementeres Daglig refleksion og opfølgning Ansvarlig for at målepunkter og indsatser er dokumenteret. Ansvarlig for at evt. områder, der skal justeres, identificeres. Ansvarlig for at det er tydeligt hvem der tager handling, hvilke handlinger samt dato for fornyet evaluering/audit Medarbej-derne Evt. registreringer/målinger Stå til rådighed for interview Registreringer/målinger Udarbejde materiale f.eks. standardskema Information til kolleger Løbende målinger Sikre faktisk udførelse i hverdagen Opsamling af forbedringsforslag Indsamling af data Iværksætte evt. justeringer Afdelings-ledelsen Godkender hvem der skal deltage i arbejdsgruppen Godkender succeskriterier Godkender før-målinger Medinddrages ift. indsatser, der har med organisatoriske eller eksterne samarbejdsrelationer at gøre mhp. godkendelse Deltager 1 time på femtidsbilled Opmærksomhed på fremdrift 3.udgave d.22.oktober 2007

Lean ledelse – ud fra 4 klassiske dimensioner af lederrollen Styre ”forretningen” Sikrer planlægning og målstyring Opfølgning og fastholdelse af lean metoder Sætter selv tid af til Lean Fastholder arbejde med løbende forbedring Sørger for ressourcer til lean og sikrer konvertering af frigjorte ressourcer Skabe fremtiden Viser retning og udvikler en lean kultur Udviser entusiasme og begejstring for lean – kanaliserer energi Skaber accept for lean hos alle medarbejdere gennem dialog Er synlig lean rollemodel – ude i organisationen – ved Gemba Styring/ management Lederskab Støtte udvikling af driften Forstår lean tankesæt og værktøjer, herunder: - 5 lean principper - 7 spildtyper - Anvendte lean værktøjer Evner at se spild og flow og deler iagttagelser med medarbejderne Vejleder medarbejderne i arbejde med lean og lean værktøjer Udvikle mennesker Udvikler medarbejdere gennem coaching og støtte om lean Anerkender og belønner medarbejderne for deres præstationer Forstår medarbejdernes bekymringer og reaktioner og arbejder proaktivt for at undgå og begrænse evt. frustrationer og konflikter Specialist/ Faglig ekspert Personale- udvikler

Konklusion Ledelse af lean-processer – har I tid til det? I bliver nød til at prioritere tiden til det – ellers er det ikke kun spild af tid – men direkte ødelæggende for arbejdsmiljøet!