Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette."— Præsentationens transcript:

1 Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette Mollerup

2 2 21-09-2016 Innovation Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. Innovation er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. Innovationer kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation (i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8)

3 3 21-09-2016

4 4 Rådet for Teknologi og Innovation Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008

5 5 21-09-2016 Fra triple helix – til innovationsalliancer (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008) Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget.

6 6 21-09-2016 Innovationstilgange Typer Medarbejderdreven Brugerdreven Forskningsdreven Teknologidreven Behovsdreven Bæredygtig innovation Tilgange – organiseringer Åben Lukket Top-down – bottom up Inkrementel Radikal } Nye tilgange } Ny tilgang

7 7 21-09-2016 Brugerdreven innovation Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007)

8 8 21-09-2016 4 retninger indenfor brugerdreven innovation Voice of the customer  Brugernes behov og ønsker afdækkes via f.eks. fokusgruppe interview, spørgeskema etc. Lead user  En ”superbruger” er en erfaren bruger, som har et ekstraordinært potentiale for at bidrage, definere, modificere og indtænke brugerens behov i udviklingen af produkter eller ydelser Participatory design  ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Brugernes rolle er ikke blot at kritisere og vurdere, men aktivt at deltage i innovationsprocessen Antropologiske metoder  Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne

9 9 21-09-2016

10 10 21-09-2016 Foreløbige resultater af nogle af patientinterviewene Patienter med kroniske lidelser, som er blevet interviewet 5 mænd og 5 kvinder Gennemsnitsalder: 58,3 år (37-72 år) Interviewet i eget hjem (de fleste) 1½ times varighed Narrativ tilgang – patienten vælger selv fokus

11 11 21-09-2016 Foreløbige resultater Oplevelser fejl/sjusk Manglende udveksling af information mellem afdelinger på sygehuset At møde mange læger, og det giver utryghed Mangelfuld kommunikation De små ting i hverdagen på afdelingen betyder rigtigt meget for tryghed og tillid Patienter vil ses som mennesker Patienter udser sig ”nøglepersoner” i deres forløb

12 12 21-09-2016 Hvornår er en overgang vigtig? Når den er forbundet til oplevelsen af problemer (fejl/sjusk, utryghed, mistillid til faglige kompetencer m.v.) Patienten kan have en god oplevelse af sin kontakt med sundhedsvæsenet trods ‘system-fejl’ (udskrivningssamtale bliver ikke holdt, det er oplyst at der kommer en læge, som ikke kommer)

13 13 21-09-2016 Hvor vejer problemerne tungest? ”Tyngdepunktet” i patientfortællingerne knyttet til hospitalet Andre overgange/kontakter til sundhedsvæsenet fylder mindre

14 14 21-09-2016 Hvad er et forløb? Fra diagnose til d.d.? Patienterne tænker episodisk – ud fra sygdomsepisoder. d.d. sygdomsepisode Sygdomsdebut - diagnose indlæggelse Indlæggelse

15 15 21-09-2016 Sammenhæng i forløbet? Oplevelser af sammenhæng handler ikke kun om glatte overgange Mange forskellige læger De små ting i hverdagen på afdelingen Kommunikation med personalet

16 16 21-09-2016 Opsummering: Patienter tænker episodisk = den behandlingsmæssige kvalitet vejer tungest. Patienterne orienterer sig mod sygdom - ikke sundhedsvæsenet ydelser i sig selv. Oplevelsen af små sjusk/fejl – det har stor betydning for den generelle tillid til sundhedsvæsenet og til ”om personalet har styr på det” De vigtigste overgange finder vi i hospitalsregi Hverdagen på afdelingen er vigtig for oplevelsen af sammenhæng Patienter identificerer ”nøglepersoner”


Download ppt "Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google