Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patientens rejse i sundhedssektoren -

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patientens rejse i sundhedssektoren -"— Præsentationens transcript:

1 Patientens rejse i sundhedssektoren -
projekt PaRIS Mette Mollerup, projektleder, lean sort bælte, MCC, SD, RN Forsknings- og MTV afdelingen, Odense Universitetshospital

2 Disposition Brugerdreven innovation – hvad er det?
Projekt PaRIS – formål og metode Spørgsmål

3 Hvad er brugerdreven innovation?

4 Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8)

5

6 Rådet for Teknologi og Innovation
Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008

7 Fra triple helix – til innovationsalliancer
Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget. (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008)

8 Brugerdreven innovation
Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007)

9 4 retninger indenfor brugerdreven innovation
Voice of the customer Brugernes behov og ønsker afdækkes Lead user En ”superbruger” er en erfaren bruger Participatory design ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Antropologiske metoder Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne

10 Patientens rejse i sundhedssektoren - projekt PaRIS

11 Baggrunden for projekt PaRIS
Hvordan oplever patienter deres forløb?

12 Patientforløb - definition:
Summen af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en patient eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til de sundhedsfaglige ydelser. (Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og –definitioner, DSKS, 2003)

13 Konsortium Tænketanken Mandag Morgen Formidling/metodeudvikling
Odense Universitetshospital Projektledelse, eksperimentarium Syddansk Universitet og Dansk Sundhedsinstitut Metodeudvikling/formidling og dokumentation Odense Kommune Tværsektoriel sammenhæng Kræftens Bekæmpelse Diabetesforeningen Hjerteforeningen Sikre at relevante viden om patienterne indtænkes

14 Støtte 5,8 mio. kr. fra program for Brugerdreven Innovation fra Erhvervs- og Byggestyrelsen 1,25 mio. kr. fra Kræftens Bekæmpelses pulje fra Komité til Opfølgning på Kræftpatientens Verden Startet d og løber over 3 år

15 Formål Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med
sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rolle som aktiv dialogpartner

16 Mål At skabe et fundament af viden om brugernes erkendte og ikke-erkendte behov På baggrund heraf udvikle redskaber, der styrker patientens muligheder for dialog om ønsker til eget forløb Afprøve og evaluere disse redskaber i praksis på udvalgte konkrete patientforløb

17 Projektfaser Vidensafdækning Redskabsudvikling Implementering

18 1. Vidensafdækning Samarbejde med: Hjertemedicinsk afdeling B
Endokrinologisk afdeling M Hæmatologisk afdeling X

19 Vidensafdækning Litteraturstudium Kvalitative del
- interview med 5 patienter pr. sygdomsgruppe (15 interviews) - retrospektiv identifikation af problemfelter/gode oplevelser - 7 gruppeinterview med personale om disse - antropologisk feltobservation 2-3 uger i hver afdeling Kvantitative del - spørgeskema undersøgelser – patienter

20 Inklusionskriterier Patientgruppe
Kontakter til flere afdelinger og sektorer Komplekse forløb Kroniske lidelser Livstruende sygdomme Patientgruppe Hjertepatienter (hjertesvigt) Diabetespatienter (type 1) Kræftpatienter (lymfom)

21 Formål Finde holdninger/ønsker/karakteristika etc. ved patientforløb, som er fælles for alle (hovedparten) eller varierer meget på tværs af patientgrupper Oplysningerne skal være anvendelige i det videre arbejde med at designe redskaber som kan styrke patientens oplevelse af sammenhæng i patientforløbet

22 Fase 2: Redskabsudvikling

23 Redskabsudvikling Formål: at styrke patientens rolle som dialogpartner
udvikle de sundhedsprofessionelles kompetencer til at inddrage patienterne og til at tilrettelægge forløb Platform af viden: viden fra de kvalitative og kvantitative undersøgelser, litteraturstudium, eksisterende viden om sammenhængende patientforløb m.m. Metode: participatory design (?)

24 Processen workshop Kondensering konkretisering Udvikling af redskaber
Projekt- gruppen Processen workshop Kondensering konkretisering Udvikling af redskaber Udvikling af prototyper workshop workshop workshop workshop workshop Ekspert- brugere Patient- foreninge r Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter

25 3. Implementering og evaluering

26 Implementering og evaluering
Implementering på konkrete patientforløb Evaluering (både patienter og sundhedsprofessionelle) Overdragelse af viden og erfaringer

27 Delprojekt Udarbejde en generisk model for at arbejde
med brugerdreven innovation i sundhedssektoren (!)

28 Afsluttende kommentarer

29 Udfordringer i projektet
At det er en iterativ proces At holde den røde tråd gennem hele projektet At innovationsparterne kommer fra forskellige verdner / tænkninger


Download ppt "Patientens rejse i sundhedssektoren -"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google