Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den anerkendende tilgang fra ord til handling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den anerkendende tilgang fra ord til handling"— Præsentationens transcript:

1 Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Aalborg handelsgymnasiums historik i forbindelse med den anerkendende tilgang samt et forsøg på at nærme sig en form for implementering.

2 Historikken Det første møde på et ledelsesseminar med Frank Iversen under overskriften ”Slip anerkendelsen løs” Medarbejder seminar med hhx lærerne –også med Frank Iversen Foredrag med deltager involvering med Allan Holmgren (Dispuk) Yderligere input på ledelsesseminar ved Maja Lua Haslebo Samarbejdsudvalg og andre får Maja Lua Haslebo medicinen Den anerkende tilgang skrives ind i vores pædagogiske platform og der bliver lavet en pjece om den. Megen snak og forvirring Forløbet fra ord til handling

3 Processen frem mod i dag – Vi gør det praksisnært!
Formøde med repræsentanter fra SU Udviklingsdag med SU Opstart på kursusforløbet Aalborg Handelsskole

4 Procesforløbet Aalborg Handelsskole frem til sommeren 2011
Modul 1 Modul 2 – Uge 7 Modul 3 Vi øver os Aktiviteter og initiativer på egen afdeling Vi gør det Peter Altenborg og Michael Møller støtter i forhold til aktiviteter på egen afdeling Vi støtter Vi får inspiration Gå-hjemmøde for alle interesserede Aalborg Handelsskole

5 Modul 1: Tanker og værktøjer (formiddag)
08:45 Kaffe og the 09:00 Velkomst ved Jens Otto Petersen og Michael Møller ”Vi slår tonen an” – en lille én til at starte på (øvelse) Hvad er anerkendelse egentlig for en størrelse? (oplæg) Sæt anerkendelsen i sving – præsentation af værktøj/arbejdsmetode til at styrke anerkendelsen (5D) 12:00 Frokost Opgave til deltagerne – hvad optager jer. Temaer som ville værdifulde at give mere opmærksomhed. Vigtigt at have den gode changehistorie – se materiale i change – opgave til de interne konsulenter Aalborg Handelsskole

6 Modul 1: Tanker og værktøjer (eftermiddag)
12:45 Arbejde med ”arbejdspladsens” udviklingstema – fortsætter Inspiration til aktiviteter, som kan understøttet en anerkendende tilgang (oplæg) Dilemmaer i en anerkendende hverdag (øvelse). Kunsten at aflevere og modtage den anerkendende tilgang Valg af initiativer som I vil teste inden næste modul og opstart på bestræbelseskontrakterne Afrunding. 15:30 Held og lykke med arbejdet på egen arbejdsplads! Aalborg Handelsskole

7 Ledelse og anerkendelse (4 ledelsesstile)
Udforskning/nysgerrighed Traditionel problemløsning Udforskning/nysgerrighed Hvordan kan vi sikre os, at dette ikke går galt igen? Hvilke handlinger muliggjorde dette? Hvorfor fungerer det ikke? Hvad gjorde vi hver især, der fik det til at gå godt? Hvorfor levede vi ikke op til målene? Hvordan kan vi udvikle mere af dette? Hvordan sikrer vi os bedst fremadrettet, at vi når vores mål? Hvad er barriererne? Problemfokus Anerkendelse Det er bare ikke ok. Det vil jeg ikke se igen Dette fungerer rigtig godt Dette er perfekt – det skulle vi gøre igen Det kommer ikke til at virke, fordi … A Det er et rigtig godt stykke arbejde, du har lavet. Problemet med det her er … Super – dejligt at se, at I … Kritik Ros Aalborg Handelsskole Konstatering/vurdering Med inspiration i: Haslebo & Haslebo, 2007

8 Grundmodellen (5D) 2. UNDERSØGE Identificere det vellykkede og værdifulde - det vi gør. 1. FIND UDVIKLINGSTEMAET - det vi vil blive bedre til 5. SKAB UDVIKLING Planer og aftaler – det vi vælger at gøre. 3. ØNSKER/HÅB Beskriv den ønskede fremtid – det vi vil. 4. VÆR KONKRET Find konkrete handlinger der kan gøre ønsker/håb til virkelighed - beskriv dem som målsætninger - det der skal til 5D er en klassisk brug af AI. Der findes mange varianter, alt afhængigt af hvor den skal bruges. Udformningen tilpasses til situationen. Metoden bruges blandt andet til: Udvikling af ledergrupper, coaching, problemløsning, udvikling af færdigheder mv. Aalborg Handelsskole

9 Modul 2: De næste step 12:00 Velkomst og rammen for eftermiddagen ved Michael Møller Tilbageblik – hvad optog os sidst samt jeres oplevelser/erfaringer Ane og den anerkendende tilgang – fokus på det nysgerrige og eksperimenterende Spørgsmålstyper (Lidt introduktion/teori) Nysgerrighed - De mange perspektiver (øvelse) Eksperimenterende ”benspænd” (øvelse) Kunsten at aflevere og skabe en endnu mere anerkendende tilgang Bestræbelseskontrakten 15:30 Held og lykke med arbejdet på egen arbejdsplads – og på gensyn! Opgave til deltagerne – hvad optager jer. Temaer som ville værdifulde at give mere opmærksomhed. Vigtigt at have den gode changehistorie – se materiale i change – opgave til de interne konsulenter Aalborg Handelsskole

10 Ane og den anerkendende tilgang
Nysgerrige Eksperimenterende Aalborg Handelsskole

11 Inspiration til udarbejdelse af bestræbelseskontakten
Hvordan vil vi præsenter den anerkendende tænkning. Hvor vil det især være oplagt/værdifuldt at bringe tænkningen i spil? Hvilke udviklingstemaer ville være mest relevante at drøfte? Er der et område, hvor du med lille indsats kan få stor effekt af tænkningen? Hvad vil der være mest energi i at sætte i spil? Aalborg Handelsskole

12 Modul 3: Bestræbelseskontakten
12:00 Velkomst og rammen for eftermiddagen ved Michael Møller Tilbageblik – hvad optog os sidst! Hvilken energi kan vi forvente at møde i organisationen, når vi sætter ekstra fokus på den anerkendende tilgang? Bestræbelseskontrakten – vores bedste bud og feedback fra kollegaerne 15:15 Held og lykke med arbejdet og en endnu bedre arbejdsplads! Opgave til deltagerne – hvad optager jer. Temaer som ville værdifulde at give mere opmærksomhed. Vigtigt at have den gode changehistorie – se materiale i change – opgave til de interne konsulenter Aalborg Handelsskole

13 Hvilken energi kan vi forvente at møde i organisationen, når vi sætter ekstra fokus på den anerkendende tilgang? De positive reaktioner Frontløbernes konstruktive og (anerkendelse) reaktioner Aktiviteter Bestræbelseskontakt (som tager udgangspunkt i forventede reaktioner) Anerkendende tilgang De bekymrede reaktioner Aalborg Handelsskole

14 Det videre forløb Eksempel på bestræbelses kontrakt Ledelsens opgaver

15 Medarbejderens synsvinkel:
Fra orientering til folder - afventende nysgerrighed/skepsis Anerkendelse er mange ting – fortolkningsforvirring. At blive set: Elev - lærer - ledelse Personale goder Uddannelse og udviklingsmuligheder Gør det du er bedst til - udforskning Den lærende organisation – fra dem og os - til os og vi. Kulturændring - Fra ord til handling


Download ppt "Den anerkendende tilgang fra ord til handling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google