Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel."— Præsentationens transcript:

1 Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel

2 Ledelse At skabe resultater At skabe en kultur, der kan og vil skabe resultater At overvåge og evaluere, at resultaterne skabes

3 Ledelse – en evig pendlen… ”Enhver organisation er perfekt designet til at nå de resultater, den når” Resultater Indsatser Oversættelse Kulturarbejde

4 Hvorfor gik vi i gang med strategi og balanceret målstyring (BMS)? Skejby Sygehus = én virksomhed = fælles sprog, kvalitet og sammenhængskraft Organisation med et fremadrettet fokus Vi ville ikke kun fokusere på økonomi og aktivitet Tydeligere ledelsesopgave for alle ledere Sammenhæng til Århus Amts Virksomhedsmodel/ NU: Region Midt’s Ledelses og styringsgrundlag

5

6 Hvad er Skejbys vision?

7 Fra udsagn som “ Det går simpelthen så godt for patienterne. De får den bedste behandling, vi genoptræner og underviser rigtig godt, synes jeg. Kvaliteten er i top hos os” Dokumentation

8 Til præciseringer som Vi ved, at 100% af vores patienter får foretaget EKG ved første kontakt Vi ved, at 90% af vores patienter ernæringsvurderes Vi ved, at 98% af personalet ikke bærer smykker Vi ved, at……….

9 Grundlæggende tanke i at arbejde med klare mål Hvor vil vi hen? Hvordan kommer vi derhen? Hvordan ved vi, at vi kommer der hen, hvor vi vil? Hvordan ved vi, at en ændring fører til det, vi vil?

10

11 Hvem bidrager til hvad? Afd. C Afd. K Afd. X Afd. B Afsnit X1 Vigtigste forhold Afsnit C1 Ambulatorie Diagnose- gruppe Afd. X Afsnit X2 Vigtigste forhold Afdeling X’s fokusområder Vigtigste forhold Hvad bidrager vi med? Hvordan kommer vi fra strategien til vores dagligdag? Hvordan bidrager vi? Fastsættes af det enkelte afsnit/område Indikator FokusVigtigste forhold IndsatsStand- ard

12 Eksempler Det, der kan måles og det, der kan dokumenteres… MEN… det skal omvendt ikke være ”måltyrani”

13 Bedste kvalitet i den sundheds- faglige ydelse Fokus 0% Andel lejrings- skader per måned At der foreligger procedurer for lejring af alle OP - typer Undgå lejrings- skader af operations- patienter Ambi- tion (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Fastsættes af medarbejdere og ledere i afsnittet Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL

14 Sammen- hængende og gode patient- forløb Fokus Andel af patienter der udredes hvor ventetiden overholdes (4 uger). Ambi- tion (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Fastsættes af medarbejdere og ledere i afsnittet Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL Patienter til obs. for lungecancer skal udredes og behandles så hurtigt som muligt Ventetid 100%

15 Godt arbejds- klima Fokus Andel besvarelser i AKU tema 8, hvor der svares 4 eller 5 Ambi- tion (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Fastsættes af medarbejdere og ledere i afsnittet Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL Informations- brev hver 14 dag Daglig runde Involvering Tydeligere ledelse 90%

16 MødeaspektUdsagn Helt uenig Delvis uenig Delvis enig Helt enig Kommentarer ved afkrydsning i ”Helt uenig” eller ”Delvist uenig” Tidsaftale Deltagere kom til tiden Forberedelse Deltagere havde forholdt sig til dagsordenen Formål Det fremgik hvilke punkter, der er til hhv. orientering, dialog og evt. beslutning på mødet Til stede Alle bidrog til belysning af punkterne og koncentrerede sig om mødepunkterne Atmosfære Mødet holdtes i en ligeværdig tone og en åben dialog Troværdighed Der opleves ingen skjulte dagsordener Fremdrift Der kom konstruktive ideer og løsninger frem i dialogen

17

18 Høj patient- sikkerhed Fokus Dec. 06 50% Marts 07 50% Juni 07 55% Sept. 0760% Dec. 0765% Marts 0775% Juni 0780% Herefter 80% Gns. antal korrekte procedurer på udvalgte afdelinger – data frembringes ved audit Implemente- ring af ”transfusion af blodkomponen- ter” Introduktion af e-læring Audit på udvalgte afdelinger Minimere fejl og utilsigtede hændelser i forbindelse med blodtransfusion på de kliniske afdelinger Ambition (standard) Effekt- mål for indsatsen (indikator) IndsatsVigtigste forhold Klinisk Immunologisk Afdeling Hvordan bidrager mit afsnit? EKSEMPEL

19 IT-understøttelse

20

21

22 Eksempler på spørgsmål til drøftelse Arbejder I med det strategisk vigtigste? Er indsatserne rigtige? Har indsatserne effekt? Er standarden rigtig? Hvordan bruges BMS systematikken i dagligdagen? Hvordan prioriteres der med udgangspunkt i strategien? Hvordan engageres funktionslederne? Hvordan er medarbejderne involveret? Strategidialogmøder Prioritering, opfølgning og vedholdenhed

23 Vision Skejby - et professionelt og veldrevet universitetshospital med høje mål og i fortsat udvikling Strategi Hvad vi gør Kultur Måden vi gør det på

24 Nye principper for strategiarbejdet - Highlights og strategiaftaler Indsatser på tværs af afdelinger -Fokus på patientforløb Integrering af akkreditering i strategien Implementering af ledelsesgrundlag og gennemførelse af lederudvikling for afdelingsledelser og funktionsledere Aktuelle indsatser

25


Download ppt "Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google