Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMaja Jensen Redigeret for ca. et år siden
1
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Kvalitetsdagen 2015 Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
2
Ved Håndsoprækning Har I oplevet at et projekt eller tiltag med tiden er løbet ud i sandet?
3
Agenda: Et kort teoretisk oplæg Case – Generisk koncept for stuegang
v/Søren Bie Bogh Case – Generisk koncept for stuegang - v/Anne Bejlegård List og Stine Hollegaard Dialog – 20 min.
4
Parathed til forandring
Braithwaite, Marks & Taylor, 2014
5
?
6
Rigtige tiltag eller ej?
8
Ledelsens opbakning
9
Løbende justeringer
10
Klarhed hos medarbejderne
11
Måling af parathed
12
Timing
13
Spørg dem! Jeg ved bedre end akademiske forskere, hvordan man giver den optimale pleje/behandling til patienterne Meget enig Lidt enig Lidt uenig Meget uenig Allerede udviklede spørgeskemaer kan evt. bruges. (Aarons- EBP Attitude Scale, 2004) (Edwards et al-Community Readiness Model, 2000)
14
Bottom-up
15
Hvordan gør man så det?
16
Ledelsen erkender at der et problem
Frontpersonalet bidrager til udviklingen en løsning
17
Manglende opbakning = chance for succes
18
Kernebegreber Valg af tiltag Ledelsesopbakning Løbende justeringer
Klarhed til forandring
19
Projekt stuegang
20
Generisk koncept Projekt Modelsygehus - generiske koncepter for stuegang, dokumentation og indlæggelse Projekt stuegang afd. R - optimere på funktionen til glæde for patienter og personale - afkorte indlæggelserne/rationalisere
21
Hvad er ændret? Mindre ventetid - slots, faste tider - blodprøvesvar inden kl 9, prioritet 1 og 2 - rtg. undersøgelse og svar inden 2 døgn(subakut) - behovsbaseret stuegang - bedre involvering af pårørende Stuegang en fælles opgave for et stuegangsgående team
22
Formål Kontinuitet - for personale - for pt - i arbejdsfunktionen
En læge og en sygeplejerske går stuegangen sammen - forbereder sammen - afstemmer dokumentation - sekretærer skriver inden middag ved løbende diktering
23
Fælles møder Tavlemøder - 8:45 - fordeling af patienter mellem stuegangsgående - forinden mulighed for at mødes i teams Middagskonference kl. 13 -sygeplejerske deltager hver dag i eget team
24
opgaver Den stuegangsgående sygeplejerske - deler medicin ud, hilser på pt’erne Supervisor funktion? - BV, holde akuttelefon, tilse dårlige pt’er? - forbedre aftenstuegang? Tavleansvarlig sygeplejerske - ansvarlig for fordeling af sygeplejeressourcer
25
Projekt stuegang Team/tid A H M Q G T 9:00 – 9:30 X XX 9:30 – 10:00
10:00 – 11:00 11:00 – 11:30 11:30 – 12:00 12:00 – 12:30
26
FØR Før stuegang Opgave Læge Sygeplejerske
Opgave Læge Sygeplejerske Få overblik over pts sygehistorie X Måle værdier Følge op på værdier Lægge foreløbig plan for pt. Følge op på bestilte undersøgelser Have overblik over pt aftaler pågældende dag Afstemme forventninger til stuegang
27
PILOT Uge 20 - T-team Uge 21 - T + H-team
17. August – implementering - processuel ændring af funktionen - vigtigt med løbende evaluering og justering - justering løbende de første 14 dage
28
Resultat af pilot Erfaringer fra pilot - stor tilfredshed blandt involverede - godt overblik med tavle, for alle - ro omkring funktionen med tildelt personale - prøvesvar afgørende for stuegangsfunktionen - involveret personale positivt stemt overfor ændringer fremadrettet
29
Implementering 17/8 - alt stuegangsgående personale møder til tavlemøde i konferencen 8:45 Stuegang fordeles ligeligt i det stuegangsgående team Vigtigt med feedback løbende omkring erfaringer med den nye struktur
30
Involvering af kollegaer
Løbende dialog med Afdeling for kvalitet, forskning, innovation og uddannelse Spørgeskemaundersøgelse -læger, sygeplejersker og patienter - før og efter Kommissorium - afdelingsledelse
31
Fokusområder Fokusområder - Dobbeltdokumentation - Blodprøver - Behovsstuegang - Behandlingsplan
32
udfordringer Udfordringer - Tid! Ændringer af vagtplaner/udstyr - Holdning! Ændring af rutiner/mindset
33
planlægning Nøglepunkter - Planlægning/forberedelse(deadlines!) - Kompetencer blandt personalegruppen - Ledelses opbakning - Ressourcer til implementeringsfase - Gevinst for involverede parter
34
Mål Mål - hvilke faktorer er evaluerbare? - hvordan evaluerer vi? - hvornår er vi i mål? - hvordan definerer vi en succes?
35
HUSK! Husk plan B! - hav alternativer til de dyre løsninger - vær skarp på at prioritere hvad der er vigtigt for at skabe det ønskede resultat/forandringen
36
motivation ”For at lykkes skal dit ønske om succes være større end din frygt for fiasko”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.