Erhvervsfaglige kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Hierarki for styringsredskaber
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Nyt ansvar.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Cooperative Learning Workshop 4
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lærerprofessionen.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Læring, kommunikation og samarbejde
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Mundtlig matematik eksamen
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Implementering af PALS
Sauntehus Cooperative Learning.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Erhvervsfaglige kompetencer Udvikling af elevens erhvervsfaglige kompetencer i SOSU uddannelsen – skole og praktik. Hvordan gør vi i praksis? Helle Birkkjær 2012

Erhvervsfaglig kompetence Personlige kompetencer -Lærings og udviklingskompetence Personlige kompetencer -Sociale kompetencer Faglige kompetencer

FAGLIGE KOMPETENCER: SOCIALE KOMPETENCER: LÆRINGS OG UDVIKLINGSKOMPETENCE: Viden, grundlæggende færdigheder, praktisk kunnen indenfor faget. Evnen til at håndtere sociale situationer i mange forskellige sammenhænge. Evnen til at involvere sig i andre mennesker. Empati. Evne til refleksion over egen og andres indsats. Samarbejdsevne. Evnen til at forandre sig. At være åben og opsøgende overfor udvikling. Modet til at gå fra det trygge og kendte ind i det nye og ukendte.

De personlige kompetencer i praktikmålene - et eksempel…… Mål A: ” Du skal selvstændigt kunne arbejde sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende i samarbejde med borgeren og i respekt for dennes livsudfoldelse og livskvalitet samt igangsætte, vurdere og vejlede om muligheder, der understøtter og styrker borgerens selvværd.”

Udfordringen……. Vi kan lære eleven at måle BT, puls og blodsukker. Vi kan lære eleven forskellige vejledningsteknikker….. men kan vi lære hende: At udvise empati i vejledningssituationen? At respektere andre? At samarbejde? At udvise initiativ og selvstændighed? Kort sagt: Hvordan udvikler vi de personlige kompetencer sideløbende med de faglige kompetencer?

Forudsætning for kompetenceudvikling og læring Ressourcesyn frem for mangelsyn Vejleder og lærers holdning til eleven Til andre elever, kollegaer, vejleder, lærer ”Udvikling i samspil med andre” Den og trygge relation

Hvad er Cooperative Learning Et pædagogisk redskab hvor eleverne samarbejder efter bestemte principper med henblik på udvikling af BÅDE de faglige og personlige kompetencer. Et vigtigt element i CL er udvikling og styrkelse af elevernes sociale færdigheder. Læring igennem øvelser i samspil med andre i et trygt miljø.

Elevernes udbytte af CL Bedre faglige resultater Højere selvværd Større indfølingsevne Bedre sociale færdigheder Større forståelse for etniske forskelligheder Positiv opfattelse af skolen, praktikstedet, klassen, læreren Fastholdelse i uddannelsen Årsag: Strukturerne udløser engagement, motivation og energi hos eleverne for at lære.

Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Øvelserne 46 strukturer(øvelser) som fremmer dialog, analyse og problemløsning Spilprincipperne i strukturerne sikrer, at alle elever engageres aktivt i læreprocessen samtidigt Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse

2 søjler Faglige læreprocesser Sociale læreprocesser Viden og færdigheder Tænkefærdigheder =refleksion Vidensdeling = formidling Faglige læreprocesser Classbuilding Teambuilding Kommunikative færdigheder Sociale læreprocesser

Sociale færdigheder er vigtige ellers gør eleverne det bare selv  Menneskelig kontakt og kommunikation er basale behov. Læring og udvikle sig er vækstbehov De basale behov er mere grundlæggende end vækstbehov Hvis dette ikke tilgodeses i undervisningen sørger eleverne selv for at dække det sociale behov – face-book i timerne

Forberedelse til øvelser Hvert team på 4 personer giver hinanden numre fra 1-4 Brug labels på bordene og sæt dem på tøjet. Introduktion af: Korte stemmer Stillesignal Klokke Hilse på hinanden og tage afsked igen.

Øvelse: Styrkelse af sociale færdigheder – teambuilding (1 min til hver) I min taske har jeg……. Hvert teammedlem vælger 2 ting fra sin taske og fortæller om tingene i ca.1 min til de øvrige teammedlemmer. -Hvorfor er denne ting vigtig for mig? Hvilken eventuel historie om mig fortæller tingen?

Bingo – et eksempel Har den samme mobil som mig   Er født det samme år som mig Navn…………………………………… Har den samme mobil som mig Har det samme antal søskende som mig Har samme skostørrelse som mig Har det samme fritidsinteresse som mig som mig Har været på ferie det samme sted som mig Har den samme favoritdessert som mig Ønsker samme praktiksted som mig Er født i den samme by som mig Kan lide at lave de samme ting i fritiden som mig Har den samme favoritårstid som mig Kan lide det samme fag i skolen som mig Kan lide den samme sportsgren som mig Kan lide den samme musik som mig Har valgt uddannelsen af samme grund som mig Har samme øjenfarve som mig Har fødselsdag i den samme måned som mig Bruger det samme transportmiddel til arbejde som mig Har de samme ferieplaner som mig Har den samme favoritgrøntsag som mig

Teambuilding/classbuilding på skolen Anvendes hyppigt i intro-perioderne – de første 14 dage Når eleverne kommer i nye grupper Skaber tryghed og basis for at eleverne åbner sig i forhold til at interagere med andre om faglige emner/indhold. Gør det tryggere at ”dumme sig”, stille spørgsmål m.m.

Drøft med skuldermakker( 1 min til hver)……. Hvilke overvejelser gør du dig for at få eleven til at føle sig som del af jeres arbejdsfælleskab når eleven er ny på praktikstedet? Hvilke tiltag iværksættes på praktikstedet for at eleverne føler tryghed? Hvem har ”ansvaret” for relationen den første uge?

To øvelser: Styrkelse af de faglige kompetencer FOKUS PÅ: Viden og færdigheder Tænkefærdigheder Vidensdeling Eleven styrkes i kommunikation/faglig argumentation. Øvelserne er samtidig team og classbuildingsøvelse der styrker elevens sociale kompetencer.

Øvelse: Vælg fra viften NR 1: Spreder kortene ud og siger til NR 2 :”Vælg fra viften”. NR 2: trækker et kort og læser spørgsmålet op for NR 3. NR 3: svarer på spørgsmålet NR 4: hjælper, støtter og anerkender Rollerne går på skift efter hvert spørgsmål

Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse Øvelserne Spilprincipperne i strukturerne sikrer, at alle elever engageres aktivt i læreprocessen samtidigt Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse

Anvendelighed på skolen og i praktikken Sæt afdelingens eleverne sammen og lad dem lave øvelsen på baggrund af relevante emner. Vejleder laver spørgsmål Eleverne laver selv spørgsmål og bytter afdelingerne imellem Sygeplejestuderende og SSA elever kan lave øvelsen sammen. SKOLEN: Repetition af fagligt indhold efter et lærerstyret oplæg Dialog om etiske problemstillinger Lærer laver spørgsmål Eleverne formulerer selv spørgsmål og bytter grupperne imellem.

Øvelse: Dobbeltcirkler Når emner skal debatteres Når mange har noget at fortælle på en gang Fokus på både det faglige …..Og det sociale element(classbuilding) Ydercirkel Indercirkel

Anvendelse SKOLEN Praktikopsamling Repetition af gennemgået stof Vidensdeling - sygdomslære Brainstorm – optakt til projekter Dialog om etiske problemstillinger PRAKTIKKEN Ved fællesundervisning af en større gruppe elever fra flere praktiksteder Ved introduktion af en gruppe elever til praktikken Ved opsamling efter en praktikperiode når eleverne slutter. Som et led i et personalemøde hvor emner skal debatteres.

Udvikling foregår i samspil med andre……… Tryghed er en væsentlig faktor………