13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem. - 1. gang: Intro side 1 Introduktion til Organisationsstudier et temakursus på Sam-Basis 4. semester 2007 Klaus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
KUNSTEN AT SKRIVE SPECIALE PÅ DKM/MMT
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Vejledning i projektarbejde
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Ledelsesperspektiver
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.11 Symbolisme – de anvendte billeder Den sociale verdens symbolske karakter – samling 3 PBO/ktn.
Formalia ved opgaveskrivning
Introduktionsmøde om bacheloropgaven 5. september 2007.
Digitale biblioteker og web 2.0
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Almen studieforberedelse
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
EKSAMEN OG PRØVER.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
SKABELON.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
KNÆK KODEN.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
SSO - Større skriftlig opgave
Kritisk realisme og poststrukturalismen
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 1 Introduktion til Organisationsstudier et temakursus på Sam-Basis 4. semester 2007 Klaus T. Nielsen & Poul Bitsch Olsen

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 2 Program  Praktisk  En første indkredsning af feltet

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 3 Praktisk  Hvor: her (i plenum i hus K 2.1 hus 19.1)  Hvornår: tirsdage kl , i perioden d. 13. februar til d. 10. april 2007)  Litteratur og overheads  Bog  KTN:  PBO: sendes ud af Lene Rahbek Lübcke

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 4 Afprøvning: 1.Den ene afprøvningsform er via udarbejdelsen af et essay på 8-12 sider, afhængigt af om den laves individuelt eller i grupper. Hvis opgaven besvares gruppevis, bør der ikke være flere end 4 i gruppen. Der påregnes et tidsforbrug til udarbejdelsen af opgaven på 20 arbejdstimer pr. studerende. Essayet skal godkendes af kursusvejlederen for at kurset er bestået.

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 5 2.Den anden afprøvningsform er udarbejdelsen af og afholdelsen af et mundtligt oplæg af en ½ times varighed, hvortil der udarbejdes en skriftlig kommenteret disposition på minimum 2 sider. Oplægget skal godkendes af den kursusansvarlige vejleder. Hvis oplægget afholdes gruppevis, bør der ikke være flere end 4[3] i gruppen. Der påregnes et tidsforbrug til udarbejdelsen af oplægget på 20 arbejdstimer pr. studerende.

Afprøvning: Afprøvningen af temakurset kan foregå på to måder. Den ene afprøvningsform er via udarbejdelsen af et essay på 8-12 sider, afhængigt af om den laves individuelt eller i grupper. Hvis opgaven besvares gruppevis, bør der ikke være flere end 4 i gruppen. Der kan dog være tale om en større gruppe, såfremt en projektgruppe vælger at besvare opgaven sammen. I et sådant tilfælde vil kursusvejlederen, med udgangspunkt i de retningslinier studienævnet har udstukket, fastlægge opgavens forventede indhold og omfang. Der påregnes et tidsforbrug til udarbejdelsen af opgaven på 20 arbejdstimer pr. studerende. Essayet skal af den kursusansvarlige vejleder senest afleveres i rettet stand til den kursusansvarlige sekretær, 3 uger efter sidste kursusgang. Essayet skal godkendes af kursusvejlederen for at kurset er bestået. Såfremt essayet ikke godkendes, skal vejlederen skriftligt give en kort begrundelse herfor. I så fald skal den studerende enten besvare en ny opgave, indlevere en revideret besvarelse eller til en mundtlig prøve. Vejlederen vurderer hvilken af ovennævnte ’reeksaminationsformer’ den studerende skal følge. Den anden afprøvningsform er udarbejdelsen af og afholdelsen af et mundtligt oplæg af en ½ times varighed, hvortil der udarbejdes en skriftlig kommenteret disposition på minimum 2 sider. Oplægget skal godkendes af den kursusansvarlige vejleder. Såfremt det mundtlige oplæg ikke godkendes, skal den eller de studerende, der har stået for oplægget, lave et essay. Hvis oplægget afholdes gruppevis, bør der ikke være flere end 4 i gruppen. Der kan dog være tale om en større gruppe, såfremt en projektgruppe vælger at lave oplægget sammen. I et sådant tilfælde vil kursusvejlederen, med udgangspunkt i de retningslinier studienævnet har udstukket, fastlægge oplæggets forventede indhold og omfang. Der påregnes et tidsforbrug til udarbejdelsen af oplægget på 20 arbejdstimer pr. studerende. Hvilke studerende der skal afprøve kurset via et essay og hvilke studerende der skal afprøve det via et mundtligt oplæg bliver på første kursusgang fastlagt af den kursusansvarlige vejleder.

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 8 Lede-Spørgsmål til teksten (chp. 2-4)  Semiotik : Hvad menes med organisatorisk symbolisme? Hvordan spiller intersubjektivitet en rolle i det symbolske/semiotiske perspektiv? Hvorledes opstår og løses problemer med flertydighed i organisationen?  Struktur : Hvorledes spiller intersubjektivitet en rolle i organiseringsprocesserne? Hvordan kan man sige at intersubjektivitet og struktur hænger sammen? Hvad er textualitet?  Viden : Hvorledes kan man sige at den symbolistiske organisationsteori/analyse er en fortolkende tilgang, og i hvordan har den træk fra radikal humanisme? Hvordan spiller inkommensurabilitet en rolle i vores måde at diskutere organisationsteori på?

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 9 (chp. 5-8)  Magt : På hvor mange og hvilke måder spiller magt en rolle i organisationerne – beskrevet i dette kapitel?  Rationalitet : Forholdet mellem objektiv rationalitet og subjektiv rationalitet (giver begrebet subjektiv rationalitet overhovedet mening?). Forholdet mellem rationalitet og legitimitet.  Ideologi : Hvad er ideologi? Hvad menes med organisation som ideologi, og hvordan forbindes ideologi til organisatorisk adfærd.  Selvet : Hvorledes arbejdes der med et kollektivt selv i denne tekst? Giv nogle eksempler!

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 10 (chp. 9-12)  Boundary : Hvad betyder boundary, og i hvilke sammenhænge bruges termen? Hvorledes er boundary forbundet med organisering – ses det som kollektiv handling eller meningsdannelse?  Effektivitet : Hvad er relationen imellem ideologi, magt og effektivitet?  Beslutning : Hvorledes kan man ses beslutningstagen som et praksis-fænomen, og hvordan kan man analysere beslutningstagen i det symbolistiske perspektiv?  Konklusion : Hvorledes matcher det postmoderne perspektiv den symbolistiske analyse? Hvad er bogens plot?

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 11  Skriftlig opgave: Foretag en empirisk og teoretisk velafgrænset, vedkommende og relevant analyse af organiserings- fænomener på RUC, i FOA eller KL.  vær eksplicit om afgrænsningen og redegør for ’vedkommende’ for hvem og hvordan!  teorien skal eksplicit referere til bogen – analysen skal være indenfor den ’post- strukturalistiske’ ramme!

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 12 ’Mødepligt’  For at få godkendt et mundtligt oplæg – hvis man er en af dem – skal man have et fornuftigt fremmøde også efter, man har holdt oplægget.  Skulle man være så uheldig ikke at få godkendt sin skriftlige opgave – hvis man er en af dem – er det ’meget smart’ at være til stede ved sidste kursusgang, da der ikke herudover kan forventes andet end den påkrævede korte skriftlige begrundelse som støtte til det videre arbejde.

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 13 Gruppedannelse  1-4 personer  gerne fra samme hus  vi skal have en liste

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 14 En første indkredsning af feltet: Organisationsstudier  Titel:  organisations- teori,  organisations- studier eller  organisations- adfærd  Bøger:  (danske)  Daft – en standard tilgang  Morgan – metaforer i fri dressur  Hatch – forskellige perspektiver  Scott – den autoritative fortolkning  Jackson & Carter – en gennemført semiotisk fortolkning

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 15 Scotts skema W.R. Scott: Organizations – rational, natural, and open systems  en gennemgang  1. logisk;  2. historisk

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 16 Hovedpointen rationelle systemer naturlige systemer åbne systemer rationelle lukkede systemer naturlige lukkede systemer rationelle åbne systemer naturlige åbne systemer

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 17 mål-specifikhed formalisering Taylor, Weber, Simon mål-kompleksitet uformelle strukturer funktionalisme Mayo, Parsons system-tænkning contingency do. populations økologi forhandlet orden ’marx-inspiration’(?)

13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 18 Jackson & Carter mere renlivet Post-strukturalistisk  (Naiv) realisme  the linguistic turn  Giddens (bare som et eksempel)  fra handling til sprog  post-strukturalismen  Foucault, m.m.fl.  nyere udfordringer:  Actor-network-theory, Latour  Practice, Gherardi (og Poul)  Kritisk Realisme konstruktivisme, perspektivisme