Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”"— Præsentationens transcript:

1 ”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
- et valgfrit kursus på 6. semester Folkesundhedsvidenskab - udbudt i samarbejde mellem Center for Global Sundhed ved AU (GloHAU) og Civilsamfund i Udvikling, CISU

2 Kursusmål Formål: teoretisk introduktion til global folkesundhed, principper for civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling samt mulighed for at konkretisere disse principper gennem kontakt til og undersøgelse af en dansk civilsamfundsstøtteorganisation med internationalt indsatsområde Mål: via et samarbejde mellem akademisk teoretisk tradition og civilsamfundsorganisationers praktiske virke at bringe en samlet forståelse for internationalt udviklingsarbejde og dermed bidrage til kvalificeringen af fremtidens aktører

3 Undervisere og vejledere
Per Kallestrup Dinesh Neupane Johannes Nordentoft

4 ”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
- Hvad forventer du, at det handler om? - Hvad skal du have ud af det?

5 Kursusindhold Kombination af forelæsninger, gruppearbejde samt undersøgelse af praksis i en dansk NGO og vil omhandle følgende emner: Principper og mål for global sundhed Sundhedspolitik, sundhedssystemer og kulturel betydning Smitsomme og ikke-smitsomme sygdomme Seksuel og reproduktiv sundhed Sundhedskommunikation Hvad er udvikling og hvilke faktorer er afgørende ift global sundhed Civilsamfundets rolle mht global sundhed NGO-approaches til community arbejde herunder projektplanlægning (The Development Triangle) og bæredygtighed Partnerskaber og ejerskab hos partnerorganisationen Selvstændig undersøgelse af praksis i form af beskrivelse, undersøgelse og analyse af en dansk NGO og dens mål, arbejdsform og organisation

6 Kursusopbygning 4 uger med teoretiske forelæsninger og holdtimer – se detaljeret undervisningsplan 5 uger med selvstændigt analysearbejde i dansk NGO – vejledning tilbydes før og under forløbet 3 uger med rapportskrivning, der udgør kursets prøveform og skal afleveres d – evalueres med bestået/ikke bestået Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper af maksimalt 4 personer. Opgavens omfang er på maksimalt 10 normalsider. Skriver flere studerende opgave sammen, øges opgavens omfang med 5 normalsider pr. studerende.

7 Undervisningsplan Dato Tidspunkt Form Emne Underviser 30.1 08.15-10 F
Intro til kurset/NGO/CSO-arbejdet Principper og mål for global sundhed + Sundhedspolitik, sundhedssystemer og kulturel betydning Kapitel: 1,2,5 og 6 Per G 2.2 6.2 Smitsomme og ikke-smitsomme sygdomme + Seksuel og reproduktiv sundhed + Sundhedskommunikation Kapitel: 9,10,11,12,13 Dinesh 9.2 20.2 Hvad er udvikling og hvilke faktorer er afgørende ift global sundhed + Civilsamfundets rolle mht global sundhed Kapitel 16,18 + andet relevant materiale fra CISU CISU 23.2 Gruppefremlægning ift. Kapitel 3,4,7,8 og 14 Valg af organisation + intro til problemformulering 27.2 NGO-approaches til community arbejde herunder projekt-planlægning og bæredygtighed + Partnerskaber og ejerskab Kapitel 15,17 og andet relevant materiale fra CISU 2.3 Intro til CISU + Afrunding/klargøring til feltarbejdet Johannes, og Per

8 Kursusopbygning 4 uger med teoretiske forelæsninger og holdtimer – se detaljeret undervisningsplan 5 uger med selvstændigt analysearbejde i dansk NGO – vejledning tilbydes før og under forløbet 3 uger med rapportskrivning, der udgør kursets prøveform og skal afleveres d til vejlederen – evalueres med bestået/ikke bestået Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper af maksimalt 4 personer. Opgavens omfang er på maksimalt 10 normalsider. Skriver flere studerende opgave sammen, øges opgavens omfang med 5 normalsider pr. studerende.

9 Undersøgelse af praksis i en dansk NGO
Læringsmål: Med udgangspunkt i disse hovedemner er målet med undersøgelsen at den studerende tilegner sig praktisk forståelse for internationalt udviklingsarbejde. Herunder at den studerende kan: indsamle, analysere og vurdere eksisterende informationer inden for global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling. redegøre for og reflektere over udvalgte teorier, metoder og praksis inden for emneområdet. formidle metoder, problemer og resultater inden for emneområdet skriftligt til målgrupper såvel indenfor som udenfor folkesundhedsområdet.

10 Undersøgelse af praksis i en dansk NGO
Selve opgaven som munder ud i en skriftlig rapport kunne f.eks. omfatte et af følgende områder: beskrivelse, undersøgelse og analyse af et specifikt projektforslag / igangværende projekt ift. valg af metode og tilgang for den konkrete sundhedsindsats beskrivelse, undersøgelse og analyse af NGO’ens foreliggende strategier og handleplaner for arbejdet indenfor sundhedsområdet beskrivelse, undersøgelse og analyse af NGO’ens hjemmeside og øvrige formidling af sundhedsindsatser i udviklingslande til den danske befolkning

11 Kursusopbygning 4 uger med teoretiske forelæsninger og holdtimer – se detaljeret undervisningsplan 5 uger med selvstændigt analysearbejde i dansk NGO – vejledning tilbydes før og under forløbet 3 uger med rapportskrivning, der udgør kursets prøveform og skal afleveres d – evalueres med bestået/ikke bestået Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper af maksimalt 4 personer. Opgavens omfang er på maksimalt 10 normalsider. Skriver flere studerende opgave sammen, øges opgavens omfang med 5 normalsider pr. studerende.

12 Litteratur Lærebogen: ”Global Health 101” (3rd Ed.)
Supplerende litteratur (via Blackboard): Civilsamfundsstrategien, UM 2008 Positionspapirer: Advocacy, Partnership, Sustainability, The Development Triangle


Download ppt "”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google