Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Fra Branchearbejdsmiljørådene
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Social kapital – rig på relationer
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Den gode forandringsproces
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
Tillid Temadag for AMIR
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Hvad er relationel koordinering
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Fremtidig struktur arbejdsmiljø HMU 6. december 2012.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Den 21. oktober 2009Jytte Kruckow. Arbejdsmiljøkonsulent. Psykolog. Tlf.: Idé café 5 Strategi og tiltag over.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Sådan arbejder den gode TR
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Lederens vandring 1.
Opfølgning på PSYKISK APV
Vidensbaseret praksis i botilbud
Mere MOST - mindre fravær
Dagens program 8.30 Morgenkaffe 8.45
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Hospitalsenheden VEST
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012 Regionshospitalet Randers

Arbejdsmiljødrøftelse… 2 ▪ Regionshospitalet Randers

De formelle krav til en arbejdsmiljødrøftelse Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år. Fastlægge, hvordan samarbejdet skal foregå. Vurdere, om det foregående års mål er nået. Fastlægge mål for det kommende års samarbejde. 3 ▪ Regionshospitalet Randers

Nåede vi målene… 4 ▪ Regionshospitalet Randers

Arbejdsmiljødrøftelse… tilbageblik/vurdering af mål og indsatser 2012 Nåede vi målet om at reducere antallet af arbejdsulykker med 15 pct. ift. 2011? Hvilke tværgående indsatser gennemførte hospitalet? Hvilke indsatser gennemførte afdelingerne (tilbagemelding via AMO)? Afdelingsvise mål – opfølgning i 2. kvartal 2013 5 ▪ Regionshospitalet Randers

Tværgående indsatser… 6 ▪ Regionshospitalet Randers

Arbejdsmiljødrøftelse… indsatser og fokusområder 2013-2014 Region Midts (RMU) Ulykkesforebyggelse Sundhed og trivsel Ergonomi, herunder fokus på Bariatri Inspiration fra lokale indsatser i 2012 – er der nogle indsatser, som inspirerer til en fælles projekter/tværgående indsatser? Vil HMU gerne arbejde med de indsatser, der blev foreslået på HMU decembermødet 2011: Arbejdsmiljø og ledelse Ulykker Integration af Sundhedsfremme og Arbejdsmiljø Kan de 2 tværgående indsatsområder fra TULE tænkes ind i indsatsområderne for 2013? At det er de rigtige ting, vi bruger mest tid på i det daglige arbejde Samarbejde på tværs Kan vi blive inspireret af, hvad der rør på sig andre steder? 7 ▪ Regionshospitalet Randers

Hvad rør på sig andre steder i regionen ? Social kapital Relationel koordinering Teori U

Social kapital - definitioner “Egenskaber ved en social organisation som fx netværk, normer og tillid som fremmer koordinering og samarbejde for det fælles bedste” Putnam, 1995 ”Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave” Hvidbogens definition

Definition på Social Kapital De sociale relationer Fra arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij Eva Thofts, oplæg for ledelserne på Regionshospitalet Randers 25.09.2012 10 ▪ Regionshospitalet Randers

Social kapital har en positiv indflydelse på: • Produktivitet • Team effektivitet • Tværgående vidensdeling • Udvikling af intellektuel kapital • Innovation • Mindre personaleomsætning • Sengedage og patienttilfredshed på hospitaler

Relationel koordinering ”Relationel koordinering er en koordinering af arbejde ved hjælp af fælles mål, fælles viden og gensidig respekt” Jody H. Gittell Gittell har på baggrund af evidensbaseret studier (bl.a. på hospitaler) påvist, at høj grad af relationel koordinering øger Kvalitet Effektivitet Arbejdsglæde

Relationel koordinering er især vigtige på arbejdspladser, hvor; Forskellige grupper har hver deres specialviden Faggrupper er afhængige af hinanden for at gøre et godt stykke arbejde Vigtige elementer kan ikke forudsiges Opgaverne løses under tidspres

Relationel koordinering Patient Care: A Coordination Challenge Case Managers Attending Physicians Nurses Physical Therapists Nursing Assistants Patients Social Workers Technicians Referring Physicians Residents Professor Jody H.Gittell 16 ▪ Regionshospitalet Randers

Gittell’s model for relationel koordinering Kommunikation Relationer Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt Problem løsning Hyppighed Præcision Timing

Teori U og arbejdsmiljø Teorien er udviklet af den amerikanske aktionsforsker C. Otto Scharmer (MIT) Teorien går i sin enkelthed ud på, at når verden forandre sig, så kan vi ikke altid genbruge løsninger på de udfordringer vi står overfor, men for at skabe nye løsninger, så kræver det, at vi kan se problemet og løsningerne på en ny måde

Teori U og arbejdsmiljø Det er ikke blot, hvad man foretager sig, der er afgørende for at skabe et godt arbejdsmiljø Det er også bevidstheden, man arbejder ud fra, der skaber resultatet

Målene for arbejdsmiljøet 2013… 21 ▪ Regionshospitalet Randers

Arbejdsmiljødrøftelse…forslag til mål for arbejdsmiljøet 2013 1. mål - den enkelte afdeling reducerer antallet af anmeldte arbejdsulykker med 15 pct. i forhold til afdelingens niveau for 2012. 2. og 3. mål - opstiller afdelingerne selv indenfor de strategiske fokusområder: Arbejdsulykker, ergonomi og psykisk arbejdsmiljø. Frit valg: Afdelingerne kan frit vælge indenfor hvilke af fokusområderne, de vil opstille mål for. Målekriterier: Den enkelte afdeling opstiller kriterier for, hvordan fx hospitalsledelsen kan måle, om afdelingen har nået sine mål. HMU bidrager med et input til et inspirationskatalog til LMU’erne 22 ▪ Regionshospitalet Randers

Gruppeinddeling Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 Thomas, Kirsten, Bente, Nina, Ilse, Anna, Minna, Gruppe 2 Marianne, Lisbeth K, Jette, Lisbeth R, Dorte, Helle, Tove, Rie Gruppe 3 Lone, Børge, Andreas, Lars, Troels, Pirkko, Marie, Lise 23 ▪ Regionshospitalet Randers

Gruppearbejde 24 ▪ Regionshospitalet Randers