Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse."— Præsentationens transcript:

1

2

3 Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner.
Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse

4 Formålet med idag Formålet med hele arbejdet omkring rettidig indsats er, at vi i fællesskab handler rettidigt for at sikre børn og unges trivsel. Vi vil opnå dette gennem de fire fokusområder: Fælles sprog og begrebsafklaring Tværfagligt samarbejde Opmærksomhed på børns trivsel Fællesguide til handling Dagens formål: At kvalificere det tværfaglige samarbejde Her synes jeg at det er vigtigt at sige at vi med de fire fokuspunkter og den måde vi vi har valgt at arbejde med de fire fokuspunkter også har valgt noget fra. Vi har eksempelvis ikke valgt at implementere et fast screeningsværktøj som eksempelvis TOPI. Vi har valgt at bygge på og kvalificere det vi i forvejen gør. Nogen gange kan det gøre det vanskeligt for os at se hvad der er ”det nye”. – og med rette. Og samtidig skal vi fortsat arbejde med at højne kvaliteten indenfor de rammer vi har besluttet. Dvs. den skriftlige guide – fælles guide til handling Den fælles italesættelse af hvad der er tidlig og hvad der er rettidig indsats og fokus på de tidlige indsatser der kommer alle børn og fællesskabet til gode Opmærksomheden på børns trivsel – fortsat at kvalificere den opmærksomhed – i dagligdagen og med de systematiske værktøjer vi har valgt: trivselsmålinger, hjernen og hjertet, sundhedsplejen I dag er fokus på det tværfagligt samarbejde: Vi skal både gå på opdagelse i forskellige faglige perspektiver og deres blik på sagen og så skal vi holde blikket på det mindset vi har valgt som grundlag

5 Relationel koordinering:
De udarbejdede beskrivelser og procedurer rummer ikke svar på alle spørgsmål. Det tværfaglige møde er derfor funderet i et fælles mindset: Uforudsigeligehed Kompleksitet Flertydighed Relationel koordinering: Fælles mål Fælles viden og sprog Gensidig respekt Hyppig, præcis og rettidig kommunikation Problemløsende kommunikation Vi kan aldrig lave manualer der rummer svar på alt.. Vi arbejder med mennsker Verden er blevet stigende kompleks.. Masser af muligheder Vi har specialiseret os i søjler og fagligheder Barnet er stadig et helt barn med al den kompleksitet et menneskeliv rummer

6 Høj kvalitet viser sig på syv parametre:
Hvorfor det mindset? Forskning i relationel koordinering har vist at organisationer med høj kvalitet i det tværgående samarbejde har mere tilfredse borgere, højere effektivitet og højere social kapital. Høj kvalitet viser sig på syv parametre:

7

8

9

10 Hvordan kommer vi det nærmere?
Ledelse (oversættelse) Fælles blik på hinandens perspektiver og drøftelse af muligheder for at komme på samme hold Udforskning af mulighedsrummet: Hvilke muligheder har vi for kommunikation? For at få fælles viden og sprog, for fælles mål.. Accept af vilkårsrummet - rammevilkårerne

11 Hvad skal vi i dag? Fælles blik på tværfaglighed
Hvordan forstår vi det Hvad kendetegner vores fagligheder i ”Børn- og Undervisning”? Fælles blik på rammevilkår og mulighedsrum Formidling af rammevilkår og fælles udforskning af rammevilkår mulighedsrum i forhold til U-møder og N-møder K-møder hvor er vi? Formidling af den indsamlede data fra tidlig/rettidig indsats

12 Program 8:00-8:15 Morgenkaffe
8:15-8:30 Velkommen og rammesætning af dagen 8:30-9:45 K-mødet 9:45: Kaffepause 10:10 Tilbagemelding data 10:30 Tværfaglighed generelt oplæg og case  11:40 Om rammevilkår (økonomi og lovgivning) samt mulighedsrum (mindset og kollektiv intelligens/tryghed) ved Thomas  12:00 Frokost  12:45 Underretningsmøder og netværksmøder Rammevilkår i forhold til underretningsmøde og netværksmøde. I tværsgrupper: detekte hæmmende og fremmende faktorer. Sortere i rammevilkår og mulighedsrum Casearbejde i grupper. Grupperne får en case samt en række faglige roller de skal repræsentere med beskrevne faglige dilemmaer. Opgaven består i at udforske mulighedsrummet (mindsettet) før under og efter først underretningsmødet derefter netværksmødet.


Download ppt "Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google