TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus 20151
HVEM ER VI Oktoberkursus Ministeriet for BØRN, UNDERVISNING og ligestilling Margit Askevig Nikolaj Warming Læringskonsulenter
DAGENS MÅL Oktoberkursus Deltagerne kan perspektivere til kompleksiteten i det tværprofessionelle samarbejde set ud fra en samfundsmæssig og en organisatorisk forståelsesramme Deltagerne kan reflektere over egne muligheder og strategier forhold til det tværprofessionelle samarbejde
INTENTIONER Oktoberkursus Folkeskolereformen Forskning Hønen og ægget Hvorfor skal vi samarbejde
REFLEKSION 1 Oktoberkursus Hvad kommer først? Læring eller trivsel ? Brug 2 minutter sammen med sidemanden på at diskutere, hvad der er vigtigst at have fokus på. Læring eller trivsel? Er der forskel på indskoling og udskoling ? Er det ene en forudsætning for det andet eller ????
BARRIERER Oktoberkursus 20156
LEAVITT Oktoberkursus Kultur
REFLEKSION 2 Oktoberkursus minutters SELVSTÆNDIG refleksion I forhold til samarbejdet mellem lærere og pædagoger, hvilke delsystemer har reformen især indflydelse på og hvilke påvirkninger på de andre delsystemer afføder dette. Noter mindst to refleksioner 10 minutters gruppe opsamling Vend jer mod hinanden og dan små grupper på 3-5 personer. Fremlæg jeres egne refleksioner og vælg de 2-3 vigtigste refleksioner til en fælles præsentation i plenum
FORUDSÆTNINGER Oktoberkursus Fælles platform (mål-sprog-værdisæt) Gensidig forventningsafstemning Ligeværdige samarbejdsrelationer Spil hinanden gode – fælles udvikling Kompetenceudvikling (fælles – individuel) Ledelses fokus, opbakning og rammesætning Tid til samarbejde Aftaler om handlemuligheder når samarbejdet er udfordret Beviste retning i samarbejdet – fokus på børnenes udvikling og trivsel DEN GODE OPSKRIFT
LÆRINGSMÅL – HVORDAN 10 RELATIONSMODELLEN Aktiviteter Undervisnings aktiviteter Aktiviteter i den understøttende undervisning SFO - aktiviteter Oktoberkursus 2015
AFSTEMNING Oktoberkursus Roller i undervisningen Undervisnings- opgaver Børnenes læring og trivsel Pædagog Lærer Sociale mål Faglige mål Professionelle kompetencer Reflekterende dialoger Samarbejde Fælles værdier Evaluering
VISION OG MÅL Oktoberkursus
SAMARBEJDE Oktoberkursus Fælles kurser Øvelse gør mester Dialog Supervision – kollegial supervision Moduler i uddannelsen for begge faggrupper Tværprofessionelle læringsfællesskaber -En fælles samarbejdskompetence som skal styrkes og udvikles
REFLEKSION 3 Oktoberkursus Brug 1 minut på at overveje hvordan vil jeg i min næste praktik arbejde aktivt med dette udfordringsfelt ? Gå sammen med en makker. Makkeren er nu djævlens advokat, der spørger ind til din overvejelse. Hvad vil du gøre, hvordan, med hvem, hvorfor, hvornår osv….. Byt efter 3 minutter
REFLEKSION 3 Oktoberkursus Udfordringen – refleksionen - handlingen Udfordringen: 1 minut til at fortælle om sin udfordring: Refleksionen: 7 minutter til at spørge detljeret ind til udfordringen: Handlingen 3 minutter til at spørge ind til, hvordan der kan handles på den udfordring. TRIO øvelse
KOM VI I MÅL Oktoberkursus Deltagerne kan perspektivere til kompleksiteten i det tværprofessionelle samarbejde set ud fra en samfundsmæssig og en organisatorisk forståelsesramme Deltagerne kan reflektere over egne muligheder og strategier forhold til det tværprofessionelle samarbejde Har jeg rykket mig i forhold til målene Er der noget jeg blev særlig optaget af Er der noget jeg kunne tænke mig at vide mere om
AFRUNDING 17 Spørgsmål Kommentarer TAK FOR I DAG – OG FORTSAT GOD WEEKEND Oktoberkursus 2015