TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Refleksion i kommunikationen
Set i forældreperspektiv
Præsentation af materialer på personalemøde
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Supervision og faglig feedback
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
At udforske sin egen praksis
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Relationer – børn imellem
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Præsentation af materialer på personalemøde
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Et fagligt løft af folkeskolen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
John Hattie.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
1.06 Udvikling.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Inspirationsworkshop med fokus på
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Oplæg til grupperefleksioner til midtvejsevalueringen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus 20151

HVEM ER VI Oktoberkursus Ministeriet for BØRN, UNDERVISNING og ligestilling Margit Askevig Nikolaj Warming Læringskonsulenter

DAGENS MÅL Oktoberkursus Deltagerne kan perspektivere til kompleksiteten i det tværprofessionelle samarbejde set ud fra en samfundsmæssig og en organisatorisk forståelsesramme Deltagerne kan reflektere over egne muligheder og strategier forhold til det tværprofessionelle samarbejde

INTENTIONER Oktoberkursus Folkeskolereformen Forskning Hønen og ægget Hvorfor skal vi samarbejde

REFLEKSION 1 Oktoberkursus Hvad kommer først? Læring eller trivsel ? Brug 2 minutter sammen med sidemanden på at diskutere, hvad der er vigtigst at have fokus på. Læring eller trivsel? Er der forskel på indskoling og udskoling ? Er det ene en forudsætning for det andet eller ????

BARRIERER Oktoberkursus 20156

LEAVITT Oktoberkursus Kultur

REFLEKSION 2 Oktoberkursus minutters SELVSTÆNDIG refleksion I forhold til samarbejdet mellem lærere og pædagoger, hvilke delsystemer har reformen især indflydelse på og hvilke påvirkninger på de andre delsystemer afføder dette. Noter mindst to refleksioner 10 minutters gruppe opsamling Vend jer mod hinanden og dan små grupper på 3-5 personer. Fremlæg jeres egne refleksioner og vælg de 2-3 vigtigste refleksioner til en fælles præsentation i plenum

FORUDSÆTNINGER Oktoberkursus Fælles platform (mål-sprog-værdisæt) Gensidig forventningsafstemning Ligeværdige samarbejdsrelationer Spil hinanden gode – fælles udvikling Kompetenceudvikling (fælles – individuel) Ledelses fokus, opbakning og rammesætning Tid til samarbejde Aftaler om handlemuligheder når samarbejdet er udfordret Beviste retning i samarbejdet – fokus på børnenes udvikling og trivsel DEN GODE OPSKRIFT

LÆRINGSMÅL – HVORDAN 10 RELATIONSMODELLEN Aktiviteter Undervisnings aktiviteter Aktiviteter i den understøttende undervisning SFO - aktiviteter Oktoberkursus 2015

AFSTEMNING Oktoberkursus Roller i undervisningen Undervisnings- opgaver Børnenes læring og trivsel Pædagog Lærer Sociale mål Faglige mål Professionelle kompetencer Reflekterende dialoger Samarbejde Fælles værdier Evaluering

VISION OG MÅL Oktoberkursus

SAMARBEJDE Oktoberkursus Fælles kurser Øvelse gør mester Dialog Supervision – kollegial supervision Moduler i uddannelsen for begge faggrupper Tværprofessionelle læringsfællesskaber -En fælles samarbejdskompetence som skal styrkes og udvikles

REFLEKSION 3 Oktoberkursus Brug 1 minut på at overveje hvordan vil jeg i min næste praktik arbejde aktivt med dette udfordringsfelt ? Gå sammen med en makker. Makkeren er nu djævlens advokat, der spørger ind til din overvejelse. Hvad vil du gøre, hvordan, med hvem, hvorfor, hvornår osv….. Byt efter 3 minutter

REFLEKSION 3 Oktoberkursus Udfordringen – refleksionen - handlingen Udfordringen: 1 minut til at fortælle om sin udfordring: Refleksionen: 7 minutter til at spørge detljeret ind til udfordringen: Handlingen 3 minutter til at spørge ind til, hvordan der kan handles på den udfordring. TRIO øvelse

KOM VI I MÅL Oktoberkursus Deltagerne kan perspektivere til kompleksiteten i det tværprofessionelle samarbejde set ud fra en samfundsmæssig og en organisatorisk forståelsesramme Deltagerne kan reflektere over egne muligheder og strategier forhold til det tværprofessionelle samarbejde Har jeg rykket mig i forhold til målene Er der noget jeg blev særlig optaget af Er der noget jeg kunne tænke mig at vide mere om

AFRUNDING 17 Spørgsmål Kommentarer TAK FOR I DAG – OG FORTSAT GOD WEEKEND Oktoberkursus 2015