Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer."— Præsentationens transcript:

1 RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer

2 Den nationale rådgivningsstrategi Embedslæge- institutionen Sundhedstjenesten Sygehusene Fødevareregionen Giftinformationen Arbejds- og miljømedicinsk klinik

3 Sundhedstjenestens konsulentfunktion Dagtilbud og skoler Rådgivning  Smitsomme sygdomme  Forebyggelse af ulykker Sundhedspædagogisk vejledning  Hygiejnemæssige forhold inklusiv fødevarehygiejne  Håndtering af risikofaktorer i den pædagogiske hverdag  Sundhedsfremmende aktiviteter (typisk mad/måltider, bevægelse og hygiejne), der stimulere børn, familiers og pædagogers/læreres læring og kompetenceudvikling i relation til sundhedsmæssige udfordringer.

4 Udfordringer i konsulentfunktionen? Hvilke udfordringer står du overfor som sundhedsplejerske i ’dine’ børnehaver, skoler, eller hvor du ellers er konsulent? Hvordan tackler du dem? a) Skriv egne stikord b) Del dit svar med din sidedame!

5 Hvad er sundhedspædagogisk vejledning? Kobling mellem sundhed og pædagogik Sundhedsmæssige mål med pædagogiske midler?  Fx en hygiejneindsats, der bygges op med aktiviteter, der implicerer læring, forandring, kompetenceudvikling Pædagogiske mål med sundhedsmæssigt indhold?  Fx en læringsaktivitet, der bygges op omkring viden (indhold), metoder (form), der relaterer sig til sundhed.

6 Formålet med sundhedspædagogisk vejledning At stimulere eller udfordre til ny erkendelse (læring) hos pædagoger, lærere, børn og forældre, så de handler hensigtsmæssigt og forandrer de ting, de kan, i en sundheds- fremmende retning!

7 Sundhedspædagogik Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet Pointe: konsulentens (sundhedsplejerskens) rådgivning, forebyggelse, sundhedsfremme kan håndteres og reflekteres pædagogisk!

8 Intentionel konsulent  vil noget med børn og personale i daginstitutionen/skolen  reflekterer over udbyttet, effekten eller resultatet med fokus på børnenes, familiernes, pædagogernes og lærernes læring og de forandringer, der sker.

9 Sundhedspædagogiske mål EKSEMPLER: At skabe rammer for kompetenceudvikling, der baner vejen for et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, former for viden samt de værdier (både målgruppens og de professionelles), der er på spil At sikre et forandringsgrundlag, som børn og voksne kan bruge i forhold til at fremme deres egen og andres sundhed

10 Jeres mål? Hvad tænker I om jeres egne mål med konsulentfunktionen? Hvad er jeres intention? Hvem er jeres målgruppe? Hvad er vigtigst i forhold til målgruppen? Hvorfor?

11 Er sundhed et værdibegreb i institutionen? Sundhed er en værdi, når: sundhed kommunikeres som noget, der er bedre end noget andet sundhed er noget, der foretrækkes Sundhed er for mange noget værdifuldt – vel at mærke, hvis sundhed har en form, som man kan tilslutte sig! Men ikke altid for pædagoger…

12 Grundlæggende antagelse  Værdier kan ikke simpelt overføres fra ét menneske til et andet eller fra én kontekst til en anden  Sundhed (viden og værdier) kan ikke simpelt overføres fra sundhedsplejerske til institution eller fra én kontekst til en anden…

13 Værdiafklaring Vigtigt at kunne skelne mellem:  Egne og andres værdier  Individuelle og professionelle værdier  Egne værdier i den andens øjne  (alter ego)  En evne til smidigt at kunne skifte blik

14 Typiske værdikonflikter på sundhedsområdet I. Biomedicinsk sundhedsbegreb  bredt og værdiafklaret sundhedsbegreb II. Nationale strategier for folkesundhed (rådgivningsstrategien)  pædagogiske målsætninger III. Guidelines om hensigtsmæssig sundhedsadfærd/livsstil  målgruppernes egne værdier, mål og beslutninger IV. Faglig identitet som sundhedsfaglig ekspert  ekspert i at sætte læringsprocesser i gang.

15 Konsulentopgaven Refleksioner over:  Formål (begrundelse)  Den enkelte ’sag’  Kompetencer  Institutions:  Rutiner, normer, holdninger og værdier  Pædagogiske idealer  Viden/behov for ny viden  Problemer eller risici

16 Forebyggelse og sundhedsfremme Konsulent Daginstitution pædagoger Konsulenttrekanten

17 Forebyggelse og sundhedsfremme Børn & forældreDaginstitution pædagoger

18 Forebyggelse og sundhedsfremme Børn & forældreKonsulent

19 Pædagogisk kompetence At vide At ville At kunne

20 Didaktisk kompetence Hvad skal konsulenten kunne?  vurdere behov for ny viden og værdiafklare  vejlede sundhedspædagogisk  afklare formål og mål (hvem skal lære hvad og hvorfor)  indhold og form (hvad er mest nødvendigt at lære og hvordan)  stille undersøgende spørgsmål og gå i dialog  evaluere vejledningen sammen med de vejledte

21 At vide og at ville? Gruppediskussion: Hvad skal vi som konsulenter vide?  om ’sagen’/sundhed  om oplysningen?  om dagtilbuddets rutiner, normer, holdninger, viden og værdier? Hvad skal vi som konsulenter ville?

22 Sundhedsplejersken Målgruppen  Tager udgangspunkt i  Sin faglighed og viden på det pågældende område (obs. ”er jeg opdateret?”)  hvordan pædagogerne/ lærerne og forældre/børn opfatter ’sagen’ og vurderer deres sundhed  Hvilken viden har de brug for?  Hvilke værdier værner de om?  Hvilke kompetencer er nødvendige at styrke eller udvikle? Sundhedspædagogisk afklaring

23


Download ppt "RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google