Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Refleksion i kommunikationen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Refleksion i kommunikationen"— Præsentationens transcript:

1 Refleksion i kommunikationen
En enkel model

2 Refleksion i gruppearbejde
Formål: Øve gruppen i at være anerkendende Fremme lysten til at fremad i stedet for fokusere på, hvad der er sket, og hvordan tingene er nu At hjælpe hinanden med at se nye perspektiver / nye vinkler

3 Opgave: God ledelse 5 minutter individuelt:
Tænk på situationer hvor du har oplevet god ledelse. Hvad var det, der kendetegnede disse situationer? Kan disse kendetegn dyrkes i fremtiden?

4 Beskrivelse af roller i gruppearbejdet
Fokusperson: Fortæller - beskriver Interviewperson: Spørger ”lyttende” Hvad, hvem, hvilke, hvor? (IKKE hvordan eller hvorfor – endnu!) Observatører: Følger med i samtalen tavse og aktivt lyttende fra sidelinien (blandt observatørerne udpeges en tidtager)

5 Gruppearbejdets forløb
15 min. Reflektionsrum 1: Interviewer - fokusperson 15 min. Refleksionsrum 2: Refleksion: Interviewer – observatører Fokusperson for sig selv 15 min. Refleksionsrum 1: Interview Interviewer- fokusperson 15 min. Refleksionsrum 3: Samlet refleksion om proces og vision

6 Refleksionsrum 1 15 min. Udvikling af scenariet starter således:
Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

7 Refleksionsrum 2 Optakt:
Dialogen mellem interviewer og fortæller afbrydes (ca. midt i forløbet) Refleksionsrummet: Observatører og interviewer udgør derefter sammen et reflekterende team, dvs.: Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger

8 Refleksionsrum 2 15 min. Refleksion (ca. midtvejs i interview)
Fokusperson vender ryggen til, lytter, reflekterer, noterer og er tavs Interviewer og observatører har en reflekterende kommunikation om åbninger i samtalen Teamet taler anerkendende (ikke-dømmende), reflekterende og nysgerrigt sammen for at finde nye åbninger, som intervieweren bør spørge ind til – ud fra hvad de selv tænker om det

9 Refleksionsrum 1 15 min. Udvikling af scenariet fortsætter:
Interviewer Fokusperson Observatører – lytter efter åbninger i samtalen, noterer og forholder sig tavse

10 Refleksionsrum 3 15 min. Hele gruppen reflekterer samlet over:
Processen: Overraskelser Bekræftende oplevelser Erfaringer til næste interview Visionen om god ledelse Punkter der bør noteres Punkter der udforskes yderligere ved næste interview

11 Retningslinier Intervieweren styrer samtalen:
Spørg så Fokuspersonen kommer til at tænke og tale om sin fremtid fra nye vinkler Skift indhold i spørgsmålene i retning af noget du mener kan være interessant MEN følg åbninger i samtalen så langt som muligt dvs.: Spørg ind til og gå i dybden for at forstyrre! MEN stadig: hvem, hvad, hvilke, hvor?

12 Interviewers rolle Vejledende principper for IP:
Hold fokusperson og scenariet adskilt Husk scenariet er ikke objektivt men er et udtryk for den måde FP tænker fremtiden på Husk at det er FP´s forståelse som IP skal lytte sig ind til – IP skal ikke give udtryk for sin egen forståelse!!


Download ppt "Refleksion i kommunikationen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google