Uddannelse Frit efter Flora
Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Udd. progr. Udd. plan
Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Videnskabelige selskaber SST Minimumskompetencer Mindre konkret Udd. progr. Forløb i stilling og kurser Udarb. af afd. og udd. Rådet Samtaler og evaluering Udd. plan Individuel ’Kontrakt’ Læringsstrategi, justering
Udfordringer for god uddannelse UddannelsessøgendeVejlederAfdeling ArbejdstilrettelæggelseTid!Mgl. udd. struktur BesværligtKompetencer Adm. egen tid og udd.VejlederRekruttering Løftestang, forhandleSjovtKvalitet Overveje rutinerArbejdsglæde, miljø
Produktion af god speciallæge Afdelingen – Intro – Kontinuerlig uddannelse/supervision/samtaler – Evalueringer Uddannelseslægen – FUA-dage/formaliserede kurser – 360 gr evaluering – Selvstudie – Administrative kvalifikationer
Uddannelse og supervision Vagt, stg, amb. Konkret, samtale Fokus, tentativ plan Kvali og sikkerhed (inkl. jura) Konferencerne på stue 3-4 Tid som mangelvare!
Feedback til afdelingen Inspektorrapporter – vejlederuddannelse Evalueringer, relativt få data – Arbejdstilrettelæggelse tilgodeser ikke udd – Uddannelsesmiljø, introprogram – HU almen vs. HU-kard Forløb vs plan, vejledersamtalers indhold og anvendelse, supervision, undervisning, afd. indsats
Formaliserede kurser/fokusophold 1 ”FUA” dag/md Inkluderer obligatoriske kursusdage Kort skriftlig plan som beskriver – forberedelse – udbyttet/evaluering Godkendes JT/THH FUA-dage ≠ opsparing/selvstudie/hjemmearb
360 graders evaluering Egnet som oplæg til diskussion af de bløde færdigheder: omsorg, anvendelse af viden, rekvisition af ressourcer Forudsætter respondenter Gentages over tid Fast panel Under testning
Selvstudie Læreboger Guidelines Cases Heartologie.net Tests? Survey monkey?
Adminstrere kvalifikationer Dvs administrere egen tid Sørge for at ordne de nødvendige dokumenter – Uddannelsesplaner!!! Planlægge de påkrævede samtaler – I arbejdstiden Til den fastlagte tid