Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Instruktion til mødeledere

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Instruktion til mødeledere"— Præsentationens transcript:

1 Instruktion til mødeledere
3-timersmøder i HEV Instruktion til mødeledere

2 3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse
Alle læger under uddannelse i en afdeling mødes i 3 timer og taler om uddannelse En mødeleder styrer slagets gang og holder fokus på struktureret vis. Der er udgivet et program. Der varmes op med hvad I fik gennemført siden sidste 3-timers møde. Brug posteren fra Få evt. handleplanen fra UAO. Udgangspunktet er derefter, hvad I selv har oplevet; godt som mindre godt. Hvordan kan I tænke, at det bliver bedre. Hvad kan I selv gøre, hvis I får lov? Hvor og hvordan kan yngre læger i bidrage til at uddannelsen bliver endnu bedre? Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer?

3 3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse
Dokumenter til 3-timersmøde - programhandout Status siden sidst. Individuelt ark. Egne reflektioner – deles 2 og 2 Gruppeark. Reflektioner 2-4 par sammen. Deltagende læger Fælles referat 1 Hvor og hvordan kan yngre læger selv tage ansvar for ændringer? Fælles referat 2 Hvor og hvordan kan andre læger på afdelingen hjælpe med at gennemføre jeres initiativer? Kommenteret handleplan udfyldes af UAO, mødeleder og ledende overlæge efter yngre lægers dialogmøde med afdelingens seniore læger

4 3-TIMERSMØDE – en tænketank for lægelig videreuddannelse
Programhandout udfyldes med jeres tanker og ideer og i slutfasen udfyldes fællesark 1 og 2. Gerne flere initiativer. Hele programhandout indsendes af mødelederen til Tove Watson, HR afdelingen. Fælles ark 1 og 2 sendes til afdelingsledelsen og UAO Der holdes møde med øvrige læger i afdelingen om planerne og der udfærdiges en handleplan (UAO) for de initiativer, som skal gennemføres. Handleplanen skrives i program handout, som indsendes til Tove Watson. Yngre læger laver en poster som skal indeholde antal foreslåede initiativer i 2016, gennemførte, delvis gennemførte, ikke gennemførte ( søjler / lagkage). Forslag 2017 med plads til at markere, når de er gennemført. Posteren indsendes elektronisk til Tove Watson, senest Hun får den printet til præsenteres posteren til et temamøde for LVUR og de ledende overlæger. Den kommer derefter på hjemmesiden. Hæng posteren op i afdelingen og sørg for at den tages op på uddannelsesmøder. Marker når et mål er nået.

5 3-TIMERSMØDE 2017, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
Hvor mange initiativer fik I indført på jeres afdeling i året der gik? Afrapportering i Programhandout og poster Under og efter mødet udfyldes skemaerne i programhandout incl. oplysningerne om, hvor mange initiativer der var i 2016 og hvor mange af disse ,der blev gennemført. Det var en stor succes med postere i 2016, hvorfor vi gentager dette i 2017. Alle får del i de gode initiativer på tværs. Posterne kan ses på hjemmesiden og hænges op i afdelingen til understøtning af implementeringen Indsend det fulde handout. Ikke et substitut. Poster fremstilles elektronisk og Tove Watson får den printet Deltag på temamødet om kvalitetsudvikling i den lægelige videreuddannelse d med en poster, som en af jer skal præsentere. Hæng posteren op et strategisk sted i afdelingen og sæt flag ved, når et mål er nået.

6 3-TIMERSMØDE 2017, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
Frit emne Et emne eller flere emner Afgør ud fra vigtighed og størrelse hvad og hvor meget I tager fat i et emne Prioriter sammen med mødedeltagerne

7 Kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
3 3-TIMERSMØDE 2017 Kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse Hvad er vigtigt for jer at tage fat på? Er arbejdstilrettelæggelsen uddannelsesorienteret? Er der en kultur for feedback? Lærer YL at inddrage patienten? Kommer læringen fra kurser i spil på afdelingen? Er alle skarpe på kompetencevurdering? Er konferencerne lærende? Hvordan gøres supervision til en del af den daglige drift? Skal de yngre læger tage flere initiativer i hverdagen? Hvor ser YL muligheder for accelereret læring? Hvad betyder det hvis vi laver noget sammen i fritiden? ???

8 3-TIMERSMØDE 2017, kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse
Alle læger modtager og giver uddannelse En positiv og udviklende kultur fremmer den kontinuerlige professionelle udvikling Yngre læger i uddannelsesforløb kan med 3- timersmødet selv bidrage til at fremme gode udviklingsforløb Hvor og hvordan kan yngre læger bidrage i til at uddannelsen bliver endnu bedre?

9 Kvalitet i lægelig videreuddannelse
3 3-TIMERSMØDE 2017 Kvalitet i lægelig videreuddannelse Dit bidrag i dag tæller til uddannelsen fremover

10 Vejledende tider for Velkomst v/mødeleder – 5 minutter
3-timersmødet Velkomst v/mødeleder – 5 minutter Præsentation af formål og forløb samt valg af referent – 10 minutter Hvad fik vi indført efter 3-timer minutter Individuelt samt diskussion med sidemand – 20 minutter Evt. prioritering af emne(r) 10 minutter Pause – 10 minutter 4 - 8 mandsgrupper arbejder. Gruppeark udfyldes og indsamles af mødeleder – 40 minutter Plenum, hvor Fællesreferat 1 og Fællesreferat 2 udfærdiges i fællesskab – 60minutter Prioritering og buffer – 15 minutter Efterfølgende sørger mødeleder for indberetning elektronisk (mail med udfyldt handout)

11 Instruktion 1 Gå sammen to og to.
OBS POSITIV TILGANG! Gå sammen to og to. Først bruger I 5 min. hver for sig til at reflektere over nedenstående spørgsmål (nedskriv små sætninger, der kan illustrere dine svar på det individuelle arbejdsark). Herefter interviewer I hinanden i 2 x 10 min: Når du tænker tilbage på din tid i den afdeling, du er i nu – hvilke 2-3 gode læringsoplevelser vil du så fremhæve i forhold til din uddannelse på afdelingen? Hvad gjorde du og hvad gjorde andre (ledelsen, den uddannelsesansvarlige overlæge, din vejleder, den uddannelseskoordinerende yngre læge, andre kolleger og samarbejdspartnere), der bidrog til, at det blev til gode oplevelser? Har du forslag til ændringer, som kan medvirke til at styrke uddannelsen af den enkelte yngre læge? Hvilken effekt vil ændringerne få?

12 Instruktion 2 Gå sammen med 2 - 4 andre par:
Forbedret uddannelse Gå sammen med andre par: (såfremt I kun er få læger i afdelingen, kan dette foregå i plenum, men det er vigtigt, at gruppearket udfyldes) Fortæl om din makkers gode og mindre gode oplevelser, om forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, samt mulige effekt, hvis ændringer gennemføres. Husk fokus på uddannelsen. Formuler i gruppen jeres fælles oplevelser (gode og mindre gode) omkring uddannelsen. Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Formuler gruppens forslag til ændringer, der vil gøre en forskel, eller som I formoder vil gøre det. Hvilke mulige effekter forventer I? Nedskriv på vedlagte Gruppeark. Forbered jeres fremlæggelse i Plenum.

13 Kvalitet i lægelig videreuddannelse
Instruktion 3 Kvalitet i lægelig videreuddannelse Husk fokus på uddannelsen. Der kan være store og små emner – lette og svære løsninger. Når Fællesark 1 og 2 skal udfyldes er det vigtigt, at I er opmærksomme på de forskellige niveauer: Fælles ark 1: Hvad kan I selv gøre? (alt hvad der kan gøres i egne rækker, er vigtigt at få med) Her skal også anføres forslag til initiativer, som I gerne vil være ansvarlige for, men som kræver involvering af ledelsen og seniore lægekolleger. I fælles ark 2 nævnes et sådant forslag igen evt. blot med stikord og henvisning til forslag nr. Hvad håber vi, at andre tager fat på/hjælper med? Dette anføres i Fællesark 2.


Download ppt "Instruktion til mødeledere"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google