Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videoundervisning i klinisk mikrobiologi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videoundervisning i klinisk mikrobiologi"— Præsentationens transcript:

1 Videoundervisning i klinisk mikrobiologi
Undervisere: Charlotte Birk Olsen; Underviser Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, Næstved Sygehus, MVO, Adjunkt UCL Thomas Lausten; Ph.d. Molekylær mikrobiologi, Lektor UCSJ Studerende: Rie Rokbøl, Sara Schmidt, Linda Kjærsgaard. Modul 4

2 Baggrund De indledende tanker bag:
”PADI dykkercertifikat pædagogikken”

3 Baggrund Store informationsmængder til lab-øvelser
Mange gentagne spørgsmål i øvelserne Frustrationer hos studerende pga. store informationsmængder til øvelserne Sikkerhed i forbindelse med arbejde i et mikrobiologisk klasse 2 laboratorium

4 Projektets mål Opnå at Studerende får større overblik i lab
underviser ressourcer overvejende bliver brugt til reflektiv læring Så sikkerhedsniveauet bibeholdes, -mindre tidkrævende Reduceres studerendes frustrationer over informationsmængden og detaljegraden i de praktiske øvelser Studerende får større forståelse for øvelserne under forberedelsen Gøre undervisningen sjovere

5 Hvad gjorde vi Formål; at afdække de studerendes oplevelser af undervisningsforløbene og behov. Lavede to fokusgruppeinterviews og tre evalueringer i forløbet

6 Fokusgruppeinterviews
Studerende oplever: Mange gentagne spørgsmål i øvelserne Frustrationer pga. store informationsmængder Oplever desuden: Vanskeligt for studerende at forberede sig

7 Tiltag TV-køkken videoer
Supplement til lærebogen og som intro til øvelser Blev til sidst lagt ud på youtube og på pc i lab Vanskeligheder 25% så videoen Tekniske problemer ematisk

8

9 Evaluering fra studerende
Ikke kedeligt at se Rigtig godt - fungerede godt Svært at se Lyden

10 Evaluering Studerende UCL: Undervisere:
Synes det havde været godt til forberedelse og senere forstå øvelsen Undervisere: Adgang til TV-køkken døgnet rundt.; hjemme, i lab Pga. tekniske vanskeligheder, evt. manglende intro er det i år svært at evaluere på en forbedring af undervisningen.

11 Skriftlig evaluering Eksamens spørgsmål vedrørende indlærte færdigheder blev besvaret bedre end året før. Eksamensspørgsmål vedrørende koblinger mellem færdigheder i praksis og teori var uændrede i forhold til sidste år. Stuarts og pladevalg.

12 Perspektivering Bruges på samme måde
Inddrages tidligere i undervisningen Se videoer hjemmefra Videreudvikling Interaktivt værktøj – besvare spørgsmål Køreprøve

13 Perspektivering Klargjort læringsmål i forhold til eksamen. Hvordan vil vi se at de er blevet bedre til at løse færdigheds/reflektive spørgsmål? Videoen skal tidligere integreres i undervisningen og eksempelvis anvendes i forbindelse med reflektive spørgsmål. Fx se video inden en time og opfølgende spørgsmål og afsluttende opsamling. PC + højtalere i lab, så sekvens kan ses, når problem/spørgsmål opstår.


Download ppt "Videoundervisning i klinisk mikrobiologi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google