Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse."— Præsentationens transcript:

1 National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse i grundskolen til de videregående uddannelse Mål: At stille et testredskab til rådighed til en ensartet identifikation af ordblindhed At give mulighed for mere smidige overgange mellem uddannelser og uddannelsesniveauer At bidrage til en målrettet vejledning, undervisning og støtte til elever og studerende med ordblindhed

2 Ordblindetesten Testresultat – 5. klasse EMU Når man sender en elev til ordblindetestning, og det viser sig, at eleven faktisk er ordblind, kan man forvente, at skolelederen beslutter, hvordan man bedst tilrettelægger et fyldestgørende og inkluderende tilbud for eleven i grundskolen. Lærerteamet fremlægger en plan for undervisningen, og skolen går i dialog med eleven og elevens familie om planen. Det skal sikre, at alle kender skolens forventning om elevens fremgang, og at alle ressourcer, ønsker og behov bliver bragt i spil.

3 Inspirationsmaterialet – indskolingen Supplerende undervisningsforløb med fokus på skriftens lydprincip (forebyggende indsats) Læsning og skrivning Direkte undervisning i bogstav-lyd forbindelse Lytte-læsning af litteratur Ordkendskab (bredden og dybden) Læseundervisning – individuelt Litteraturarbejde – fælles Gentagelser Læreren som model/feedback IT som redskab It som kompenserende støtte for utilstrækkelige afkodningsfærdigheder Skriveskabeloner (elektroniske)

4 Klassen For den enkelte elev i risiko for at udvikle læse- skrivevanskeligheder Differentiering i forventningerForventninger skal ikke nedtones Læringsmål med delmålFlere delmål Kortere afstand til næste delmål Ekstra tid GentagelserMange gentagelser i forskellige sammenhænge Træning/øvelse Meget træning; øve sig mange gange. Eventuelt i apps og computerprogrammer. Guidning fra det enkle til det komplekseDirekte og systematisk guidning (I do, we do, you do) Høre, se, skrive og sige ord=multisensorisk tilgang FeedbackHurtig feedback Forskningsbaseret undervisningsmateriale Stavning af lydrette ord før afkodning af lydrette ord, s. 40 - 41 Underviseren skal kende lydene i det talte sprog Se evt. hhtp://bogstavlyd.ku.dk/forside Underviseren skal kende lydene i det talte sprog Se evt. hhtp://bogstavlyd.ku.dk/forside

5 Inspirationsmaterialet – mellemtrinnet Supplerende undervisning i færdigheder plus kompenserende IT (foregribende indsats) Læsning Ordkendskab - at lære ord, at lære om ord, at lære at lære ord Gentagende læsning Tekstens struktur Elevens egen rolle ift. læsningen Læsning med IT Skrivning Skriftens betydningsprincip Kompenserende IT (CD-Ord) Intensive forløb uden for den almene undervisning Undervisning i morfemer (orddelenes betydning) Læreren som model/feedback

6 Inspirationsmaterialet – udskolingen Supplerende undervisning i færdigheder plus kompenserende IT (foregribende indsats) Læsning Kendskab til teksttyper Ordkendskab Aktivering af baggrundsviden Elevens egen rolle ift. læsningen Læsning med IT Læreren som model/feedback Skrivning Faseopdeling af skriveprocessen (Før, under og efter) Modeltekster som skriveskabeloner Kompenserende IT (CD-Ord) Intensive forløb uden for den almene undervisning Undervisning i morfemer (orddelenes betydning)

7 Hvordan formidles resultatet? Oplysning og guidning ”At en elev bliver testet ordblind, gør ikke nødvendigvis eleven klogere på sin situation. Elever, der er testet ordblinde har brug for støtte både til at forstå ordblindheden og til at leve med den. (Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby, 2016). Hvem, hvad, hvor og hvornår? Læsevejleder/testtager Lærerteam/kl. læreren Ledelsen Forældrene Eleven

8 Hvad kan testen bruges til? Her og nu indsats Direkte undervisning IT som redskab Klare forventninger og mål Gentagelser i læringen Tid er en faktor Variation og feedback Forståelse af ordblindheden – ikke alene! Perspektiver og fremtid Rettigheder til FP Uddannelsesparat Overgang til ungdomsuddannelse SPS – specialpædagogisk støtte Livslang læring Samarbejde – skole og hjem


Download ppt "National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google