Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Etablering af et godt uddannelses miljø i FAM Fantastisk inspektorrapport - Hvordan kunne det gå sådan ? Troels Kodal Udd. ansvarlig overlæge FAM/De med.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Etablering af et godt uddannelses miljø i FAM Fantastisk inspektorrapport - Hvordan kunne det gå sådan ? Troels Kodal Udd. ansvarlig overlæge FAM/De med."— Præsentationens transcript:

1 Etablering af et godt uddannelses miljø i FAM Fantastisk inspektorrapport - Hvordan kunne det gå sådan ? Troels Kodal Udd. ansvarlig overlæge FAM/De med afd Sydvestjysk Sygehus

2 Årelang proces Masser af reorganiseringer over årene 2005 – Inspektorbesøg 2006 – Genbesøg 2012 – Gastromedicinsk afdeling 2014 – Nefrologisk afdeling

3 Hvordan så ? Tænkningen bag Rammen Det praktiske

4 Hvad tænker ledelsen ? De yngste er en ressource Drift og uddannelse kombineres Sygehusets mål og værdier / strategi Ledelsesopbakning og fokus !

5 Visionen – uddannelsessøgende læger YL under uddannelse ”får et forløb”: –Pt. vurderes initialt sammen med senior læge –Skal følge op på Undersøgelsesresultater Justere planen –Mesterlære / tæt kontakt til senior læge

6 Rammen FAM er dybt integreret med specialerne – ikke en isoleret ø ! Alle YL (op til H-stil) ansat i FAM (fx) – arbejdstilrettelæggelsen ! Vagttid:I FAM Dagtid:I specialerne Udførlig vagtinstruks ”Nærkontakt” til seniore læger / Vejledere

7 Rammen Ansættelsesudvalg –Flest YL – få gamle + uddannelsesansvarlige –Vurderer ansøgninger –Uddannelsesansvarlige styrer rekrutteringen Skemalæggermøder –Udvalgt ”gruppe” – samlet kendskab til alle ”60” udd. læger –Vurderer kompetencer og placering i vagthierakiet og afdelinger –Obs’er dem der har det svært / skal justeres

8 Det praktiske – før de kommer Alle kontaktes i god tid før tiltrædelsen Grundigt informationsmateriale Interview med den uddannelsesansvarlige –Ansøgers ønsker –Praktiske driftsmæssige hensyn Plan for hele forløbet

9 Det praktiske – når de kommer Grundig introduktion –Både ”visuelt” og skriftligt Følgevagter + skyggevagt ? Vejleder –Mindst en charge over –Fra speciale eller FAM

10 Det praktiske – mens de er hos os I specialerne: –Afpassede ambulatorier –Stuegange og andre dagfunktioner I FAM: –Travlt – men aldrig alene –De får lov –De seniore er meget tæt på –Varmt og meget uformelt

11 Fremtid Fastholde – vedvarende indsats / udvikling Gerne alle sengebærende specialer med Gerne samarbejde på tværs af alle specialer i FAM –Kir hjælper med og omvendt ved travlhed.


Download ppt "Etablering af et godt uddannelses miljø i FAM Fantastisk inspektorrapport - Hvordan kunne det gå sådan ? Troels Kodal Udd. ansvarlig overlæge FAM/De med."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google