Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?"— Præsentationens transcript:

1 Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?
AC-medarbejder Rikke Bundgaard

2 Tidsrammen Målbeskrivelsen for KBU træder i kraft for KBU-læger der tiltræder 1. ansættelse pr 1. august 2017 De nye læger vælger forløb i april måned Programmerne skal godkendes i UGUP (Udvalget for Godkendelse af UddannelsesProgrammer) der holder møder 17. marts, 27. april og 23. juni Der skal sandsynligvis skrives frem og tilbage under forløbet ...

3 Hvad forventer VUS af UKO´erne?
Hjælp til at skabe overblik over de nødvendige programmer indenfor egen hospitalsenhed Hjælp til at forklare præmissen for UAO lokalt Hjælp til planlægning af processen – og at den planlagte tidsplan overholdes Hjælp til at drive på opgaven Begejstringsfacilitator!

4 Hvad kan I så forvente af VUS?
VUS vil gerne inviteres til en skrivedag for hospitalsenheden, hvor de afdelinger der skal indgå i KBU-forløbene alle deltager. Her forventer vi at størstedelen af programmerne kan blive skrevet VUS kan hjælpe med at udfylde de generiske dele af uddannelsesprogrammerne, og samle de enkelte delelementer VUS kan hjælpe med at afklare eventuelle spørgsmål, eller uforklarlige elementer i skabelonen, og kan lave en første-gennemlæsning af programmerne, inden de forelægges UGUP

5 Præmissen! Nationalt: SST har fastsat, at der skal foreligge et godkendt uddannelsesprogram for alle uddannelsesforløb Regionalt: DRRLV skal godkende uddannelsesprogrammerne (via UGUP). I Videreuddannelsesregion Nord er uddannelsesprogrammer et fokusområde hvilket betyder at der kan forventes en god grad af indblanding i udarbejdelse af uddannelsesprogrammerne, fra DJØF-side ... men vi har altså lægekræfter i ryggen!

6 Ulemperne ved at skulle udarbejde nye uddannelsesprogrammer – spørgsmål til PKL:
Hvad ser du som den største barriere i forhold til at udarbejde nye uddannelsesprogrammer i dit speciale? Sammen 2 og 2

7 Hvad var svarene? Sprogbrugen Beskrivelse af sideuddannelse Få alle delelementer skrabt ind Tidsforbruget Er det brugbart i klinikken? Det er svært at holde overblikket Lærings- og kompetencevurderingsmetoder Mange programmer skal samles Beskrivelse af tidspunkt for kompetenceopnåelse BUREAUKRATI

8 Fordele ved at have et godt og opdateret uddannelsesprogram
Sikre at uddannelsen på afdelingen ikke er forældet Mulighed for at gøre sig klart, hvordan man ønsker uddannelse på sin egen afdeling, med udgangspunkt i afdelingens funktioner Uddannelseslægerne ved, hvad de kan forvente sig af uddannelsen, og hvad der forventes af dem Godt udgangspunkt for den individuelle uddannelsesplan Godt redskab til at sikre at uddannelseslægerne opnår alle kompetencer, at der er progression Såfremt der er uhensigtsmæssigheder - mulighed for at gribe ind tidligt Kan bruges til at få ledelsen til at prioritere uddannelse Bureaukrat-backup, DJØF-drive, magister-magi ... Gør klart hvad man kan bruge udd.lægerne til på afdelingen – hvordan udd.lægerne kan bidrage til driften på afdelingen

9 Men hvordan gør man, helt konkret? -Først skal vi have frokost

10 Uddannelsesprogrammer – How to…
Følg skabelonen (ligger her:) Læg mærke til en ny struktur i programmerne Drøfter kun de punkter vi, af erfaring oplever udfordringer med.

11 Vi har snydt og udfyldt lidt på forhånd
Vi har snydt og udfyldt lidt på forhånd ... Sidetal refererer til hand-out fra mødet 6. februar Indledning – husk forkortelser! 0. Generelt afsnit om organisering af den lægelige videreuddannelse (s. 2-3) 0.1 Generelt afsnit om uddannelsesvejledning og –samtaler (s. 4) 0.2 Generelt afsnit om godkendelse af kompetencer (s. 4) 0.3 Generelt afsnit om håndtering af udfordringer under uddannelsen (s. 4) Hvis afdelingen ikke adskiller sig fra de ovenstående beskrivelser, skal de ikke beskrives yderligere i programmet! Herudover er der lavet en generel tekst til flere afsnit, så der kun skal skrives navn på afdelingen og indsættes link

12 Første øvelse når uddannelsesprogrammerne skal skrives
Fordeling af kompetencer mellem de to afdelinger Skal nogle kompetencer demonstreres på begge afdelinger? Nogle af kompetencerne skal afdelingerne selv fylde ud S. 5

13 Kapitel 1.1: Beskrivelse af afdelingen
1.1 Præsentation af afdelingen Kort information om afdelingens arbejdsfunktioner og opgaver Højtspecialiseret/regionsfunktion? Gerne link til hjemmeside S. 5

14 Kapitel 1.1: Beskrivelse af afdelingen
1.1.1 Introduktion til afdelingen Behøver ikke at blive beskrevet yderligere, hvis der kan linkes til info på en hjemmeside 1.1.2 Organisering af den lægelige uddannelse Skal kun uddybes hvis organiseringen adskiller sig fra den, beskrevet i afsnit 0 S. 6

15 Kapitel 1.1: Beskrivelse af afdelingen
1.1.3 Uddannelsesvejledning Det, der allerede er beskrevet i 0.1 skal ikke beskrives igen. I dette afsnit skal ansvaret for uddannelsesvejledningen placeres, lokalt, og eventuelle andre lokale forhold skal beskrives 1.1.4 Arbejdsopgaver og –tilrettelæggelse Beskrivelse af arbejdsfunktioner på afdelingen, husk indplacering i vagten! er der en fast rotation der kan beskrives? Hvordan placeres de uddannelsessøgende i funktionerne? Hvem tilrettelægger? Ændrer arbejdsopgaverne i funktionen sig over tid/med kompetenceopnåelse? s. 7

16 Kapitel 1.2: Beskrivelse af uddannelsen
Overordnet beskrivelse af vejledning, supervision og kompetencevurdering på afdelingen Hvordan sker oplæring i praksis på afdelingen? Generelt ... 1.2.1 Sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsfunktioner Her kobles arbejdsfunktioner med lærings- og kompetencevurderingsmetoderne – dvs farvel til pkt 3.1 og 3.2 fra den gamle skabelon S. 8

17 Kapitel 1.3: Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse
Her skal I som UKO/fødselshjælper få afdelingerne til at illustrere, hvordan man sikrer kompetenceudvikling hos uddannelseslægerne, og hvordan kompetencegodkendelsen foregår ... S. 9

18 Kapitel 1.3: Plan for kompetenceudvikling og -godkendelse
Hver afdeling skal lave en tabel/tegning/figur der afspejler den planlagte kompetenceopnåelse under ansættelsen. Der gives eksempler i både skabelonen og vejledningen. Heraf skal fremgå information om: Tilknytning til afsnit/team eller fokuseret ophold eller lægerolle, hvor kompetencen ikke er specifikt tilknyttet til én funktion (eks samarbejde, kommunikation) Arbejdsfunktion (ambulatorium, operationsafdeling, laboratorium, sengeafsnit osv) Kompetence – angivet med nummerering fra målbeskrivelsen Konkret kompetencevurderingsmetode jf målbeskrivelsen Tidspunkt for forventet opnåelse af kompetence (godkendelse) inddelt efter teamtilknytning/EPA/basale-ikke basale færdigheder/hvad kan I ellers finde på ... S

19 Kapitel 1.4: Konferencer, undervisning, kurser, kongresdeltagelse
Information om afdelingens konference- og mødestruktur med fokus på læring for den uddannelsessøgende. Her må ikke angives tidspunkter, ugedage, lokaler ... dette kan beskrives på afdelingens hjemmeside/i introduktionsprogram S. 14 1.4.1 Undervisning Beskrivelse af, hvordan undervisning foregår på afdelingen, og hvad der forventes af den uddannelsessøgende S. 15

20 Kapitel 1.4: Konferencer, undervisning, kurser, kongresdeltagelse
1.4.2 Kursusdeltagelse Deltagelse i de obligatoriske kurser er beskrevet her. Derfor skal beskrives afdelingens procedure for deltagelse i ikke-obligatoriske kurser og kongresser. Hvordan sikres videndeling og transfer? S. 16

21 Kapitel 1.5: Fokuserede ophold og uddannelsesdage/returdage
Fokuserede ophold er defineret som formelle uddannelseselementer til opnåelse af konkrete kompetencer, der ikke kan opnås på anden vis. Her skal beskrives: Hvilke kompetencer skal opnås Hvordan vurderes kompetenceopnåelsen S. 17

22 Kapitel 1.6: Forskning og udvikling
Beskrivelse af mulighederne for at deltage i forsknings- og udviklingsprojekter på afdelingen, herunder forventninger til uddannelseslægens deltagelse i disse S. 17

23 Kapitel 1.7: Anbefalet litteratur
Til hjælp i forbindelse med selvstudier Liste over litteratur som uddannelseslægen forventes at orientere sig i. Kan med fordel angives via link S. 17

24 Og når alt dette er udfyldt for begge afdelinger
... skal det hele blot klippes sammen! det hjælper VUS gerne med. I er velkomne til at kontakte Rikke Bundgaard: tlf.:


Download ppt "Uddannelsesprogrammer - hvorfor og hvordan?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google