Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fællesfaglig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Bæredygtighed – Naturfag
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøven.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Mål og perspektiver for naturfagene
Censorkursus i matematik Den afsluttende evaluering i folkeskolen
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Naturfagsprøven BS
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Mål og perspektiver for naturfagene
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Skolernes kvalitetsrapport
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Introduktion til 2014 bekendtgørelsen

UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Undervisningspligten
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Digitalisering af prøver i grundskolen
Fagenes mål og den nye prøveform
MUNDTLIG FREMSTILLING
Innovation i humanistiske fag
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Biologi, geografi og kemi på HF
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fællesfaglig undervisning i fysik/kemi, biologi og geografi Webinar den 14. marts 2016

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Formål At få fokus på undervisningen frem mod den fælles prøve At få overblik over prøveforløbet og formalia vedr. den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 2

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fælles Mål – naturfagene Kompetence- områder KompetencemålFærdigheds- og vidensmål Undersøgelse Eleven kan xxxNaturfaglige mål Fagligt tema 1Fagligt tema 2Fagligt tema 3Fagligt tema Modellering Eleven kan xxxNaturfaglige mål Fagligt tema 1Fagligt tema 2Fagligt tema 3Fagligt tema Perspektivering Eleven kan xxxNaturfaglige mål Fagligt tema 1Fagligt tema 2Fagligt tema 3Fagligt tema Kommunikation Eleven kan xxx FormidlingArgumenta- tion OrdkendskabFaglig læsning og skrivning Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 3

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eksempler på læringsmål som har fokus på kompetencer Eleven kan relatere naturfaglige forhold og problemstillinger til den nære og fjerne omverden. Eleven kan underbygge argumenter med brug af relevante naturfaglige begrundelser Eleven kan kritisk forholde sig til anvendte modeller Eleven kan anvende og forklare om kontrol af variable ved praktiske undersøgelser UndersøgelseModellering PerspektiveringKommunikation Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 4

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Kompetencebaserede læringsmål Undersøgelseskompetencen: Eleven kan … formulere en naturfaglig problemstilling, som kan undersøges planlægge, hvordan problemstillinger kan undersøges opstille forventninger (hypoteser) til resultater af praktiske undersøgelser forklare om faserne i en naturvidenskabelig undersøgelse udvælge eller selv designe undersøgelser, som kan belyse en problemstilling forklare om relevante undersøgelsesmetoder i forhold til det praktiske arbejde gennemføre en systematisk undersøgelse med observationer og dataopsamling anvende og forklare om kontrol af variable ved praktiske undersøgelser strukturere og formidle undersøgelsesresultater forholde sig kritisk overfor sine resultater og kunne pege på eventuelle fejlkilder konkludere på sine undersøgelsesresultater, og anvende dem til belysning af en problemstilling … Læringskonsulent Keld Nørgaard Eksempler … Side 5

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Sammenhæng mellem naturfagene Naturfagene har en stor fællesmængde i det faglige indhold, i arbejdsmetoder og erkendelsesmæssigt. Et af de fælles kendetegn er bl.a. naturvidenskabelige metoder, fx Undren og formulering af problemstilling Hypoteseopstilling Testning af hypotese ved kontrollerede undersøgelser  data Konklusion (verificering/falsificering) på grundlag af de empiriske data … mulige fejlkilder? Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 6

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Sammenhæng mellem naturfagene Sammenhæng på tre niveauer, fx: 1.Kompetencer og naturfaglige mål 2.Samme faglige forhold set fra fagenes forskellige synsvinkler – fx lys-bølger-brydning-øjet-synsopfattelse fødevarer-konservering-protein/fedtstof/kulhydrat-fordøjelse vejr og vejrfænomener Stofkredsløb 3.Komplementære forhold – fx fødevareproduktion/landbrug miljøproblemer energi og energiomsætning Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 7

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fysik/kemi Geografi Biologi Nødvendigheden af Fællesfaglige samarbejder Oftest kan eleverne ikke overføre fagligt indhold fra det ene fag til det andet - på trods af beskæftigelse med det samme faglige tema/emne! Læringskonsulent Keld Nørgaard + udnyttelse synergieffekten Side 8

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturfagsundervisning - én model BiGe Fy/ke Samarbejde: i Naturfagsteam! Tværfagligt naturfagsprojekt Faglig fordybelse Bi Faglig fordybelse Fy/ke Faglig fordybelse Ge Tværfagligt naturfagsprojekt Faglig fordybelse Bi Faglig fordybelse Fy/ke Faglig Fordybelse Ge Tværfagligt naturfagsprojekt ? Løbende evaluering Standpunktskarakterer Planlægning Undervisning Naturfagsundervisning - én model BiGe Fy/ke Samarbejde: i Naturfagsteam! Tværfagligt naturfagsprojekt Faglig fordybelse Bi Faglig fordybelse Fy/ke Faglig fordybelse Ge Tværfagligt naturfagsprojekt Faglig fordybelse Bi Faglig fordybelse Fy/ke Faglig Fordybelse Ge Tværfagligt naturfagsprojekt ? Løbende evaluering Standpunktskarakterer Planlægning Undervisning Fællesfaglig naturfagsundervisning Ge fordybelse Fy/ke fordybelse Ge fordybelse Bi fordybelse Fællesfaglig naturfagsundervisning Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 9

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Det fælles naturfaglige …! Ens kompetenceområder Ens kompetencemål Ens generelle færdigheds- og vidensmål i tre faser I overbygningens læseplaner for naturfagene er formuleret seks fællesfaglige fokusområder: Produktion ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan. Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 10

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Læringskonsulent Keld Nørgaard Eksempler på andre fællesfaglige fokusområder Naturkatastrofer og deres betydning for mennesker og miljø Affaldsproduktion/-behandling og genbrug i forskellige samfund Megabyer og deres forsyning Økologi og bæredygtighed i skolehaven En rejse ud i rummet … Side 11

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Læringskonsulent Keld Nørgaard Fællesfagligt fokusområde Side 12

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvorfor fokus på problemstillinger?  Fælles Mål: de naturfaglige mål Undersøgelseskompetence Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold Modelleringskompetence Eleven kan anvende modeller til forklaring af fænomener og problemstillinger i naturfag Perspektiveringskompetence Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger lokalt og globalt Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 13

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Læringskonsulent Keld Nørgaard Planlægningen fællesfaglige undervisningsforløb Fællesfaglige undervisningsforløb Fysik/kemi + biologi + geografi Naturfaglige problemstillinger Side 14

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Planlægning af fællesfaglige undervisningsforløb 1.Det valgte fællesfaglige fokusområde skal være fagligt relevant (læringsmål) for alle tre naturfag og tilstrækkelig bredt til at rumme flere naturfaglige problemstillinger. 2.Der skal være fokus på alle 4 naturfaglige kompetenceområder: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation i meningsfulde, naturfaglige sammenhænge. 3.Et forløb kan indledes med en eller flere forskellige aktiviteter, som kan skabe undren, rejse spørgsmål og motivere eleverne i det fremadrettede arbejde. 4.Eleverne skal have mulighed for at udarbejde egne problemstillinger indenfor det fællesfaglige fokusområde med tilhørende arbejdsspørgsmål fra fagene fysik/kemi, biologi og geografi. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 15

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Planlægning af fællesfaglige undervisningsforløb 5.Fagene fysik/kemi, biologi og geografi skal i det enkelte undervisningsforløb bidrage med relevant faglighed til at belyse elevernes naturfaglige problemstillinger, når der er behov for dette. 6.Eleverne skal have tid til og mulighed for at fordybe sig i deres selvstændige arbejde med at belyse deres problemstilling. 7.Der gives løbende lærervejledning til at understøtte eleverne i deres arbejde med at belyse problemstillingen. 8.Hvert undervisningsforløb omfatter en formativ evaluering af elevernes læring. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 16

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ledelse og organisation Side 17 Læringskonsulent Keld Nørgaard Opgave: Fællesfaglig undervisning Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Aktører Medarbejderkompetencer Kompetenceløft Elevgrundlag Organisering Fagfordeling Fagteam struktur Skemaorganisering Prøveforberedelse Praktiske forhold Lokaler Undervisningsmetoder Læringsportaler Udstyr og materialer Censur/censorring

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" AugSeptOktNovDecJanFebMarAprMaj Semester- læsning Periode- læsning Blok i alle uger Tilrettelæggelse af skoleåret Eksempler …  Fleksible selvstyrende team Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 18

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Torsdag7.a7.b 1.BiFy/ke 2.BiFy/ke 3.Fy/keGe 4.Fy/keGe 5.GeBi 6.GeBi 7.Fokuseret fordybelse Organisering Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 19

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fælles Prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Webinar den 14. marts 2016

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvorfor ændre nuværende prøvepraksis i naturfagene? 1.Flere elever skal blive interesserede og motiverede til at søge videreuddannelse med fokus på naturvidenskab 2.Eleverne skal prøves i naturfaglige kompetencer 3.Eleverne skal prøves i Fælles Mål – i meningsfulde sammenhænge 4.Øget fokus på elevernes færdigheder til selv at formulere og undersøge naturfaglige problemstillinger. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 21

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" § 5.1 i folkeskoleloven Indholdet i undervisningen vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 22

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøver i naturfagene 9. klasse (FP9) 1. En fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi indføres som frivilligt alternativ til den eksisterende praktisk-mundtlige prøve i fysik/kemi i skoleåret 2015/2016 og som obligatorisk prøveform fra skoleåret 2016/ En skriftlig, selvrettende udtræksprøve i fysik/kemi indføres fra skoleåret 2015/16 for de skoler, der vælger at afholder den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. Indgår fast i udtrækspuljen fra skoleåret 2016/ Forsøg i skoleårene 2015/2016 og 2016/2017 med en matematisk- naturfaglig projektopgave. Forsøget evalueres i efteråret Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 23

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Tidligst den 1. april skal eleverne trække lod individuelt eller i grupper mellem minimum 4 fællesfaglige fokusområder. Det fællesfaglige fokusområde skal have en sådan karakter, at det giver mulighed for at arbejde med et delområde, der inddrager alle naturfagene i relevant omfang. Forberedelsen frem mod prøven finder sted i den sidste del af undervisningstiden med lærervejledning. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 24

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Problemstilling og arbejdsspørgsmål Inden for det trukne fællesfaglige fokusområde og det valgte delområde formulerer eleven/eleverne en naturfaglig problemstilling - med arbejdsspørgsmål fra både biologi, fysik/kemi og geografi til belysning af problemstillingen. Læreren/lærerne vejleder eleverne – og skal godkende både naturfaglig problemstilling og arbejdsspørgsmål. Den naturfaglige problemstilling med tilhørende arbejdsspørgsmål afleveres til eksaminator(erne). Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 25

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Opgivelser: Alsidigt sammensat stof dækkende de 4 fælles kompetenceområder Organiseres tværfagligt i minimum 4 forskellige fællesfaglige fokusområder Skal omfatte tekster og minimum 3 eksempler på andre udtryksformer end tekst Skal repræsentere stof fra 9. klasse og kan omfatte stof fra 8. klasse Fordelt mellem fagene i forhold til vejledende timetal Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 26

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Med den foreslåede prøve afprøves eleverne i deres kompetencer inden for de tre fags kompetenceområder (de naturfaglige kompetencer) samt færdigheder og viden om naturfaglige forhold, hvor relevante elementer af de enkelte naturfag anvendes til at belyse en naturfaglig problemstilling. Fordelingen af prøvens indhold på fag i den fælles prøve vil afspejle fordelingen af undervisningstimer i skolen. Det opgivne stof til prøven vil derfor være fordelt forholdsmæssigt mellem fagene fysik/kemi, biologi og geografi i forhold til de vejledende timetal (fysik/kemi: 44 %, biologi 31 % og geografi 25 %). … eleverne prøves i at anvende deres tilegnede naturfaglige kompetencer, herunder færdigheder og viden fra fysik/kemi, biologi og geografi til at belyse virkelighedsnære og meningsfulde naturfaglige problemstillinger. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 27 fra Bemærkninger til lovforslaget

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Uddybende spørgsmål Eksaminator(erne) udarbejder et antal (for elevene) ukendte og uddybende spørgsmål i forhold til elevernes forskellige naturfaglige problemstillinger. Spørgsmålene skal bruges til at synliggøre elevens udvisning af naturfaglige kompetencer i sammenlignelige kontekster. Opgivelserne + elevernes naturfaglige problemstillinger med arbejdsspørgsmål og uddybende spørgsmål sendes til censor senest 14 dage før prøven. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 28

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fra Prøvebekendtgørelsen § 50. Stk. 4. Ved flerfaglige prøver anvendes mere end én eksaminator, når flere lærere har været ansvarlige for undervisningen i fagene, og det er nødvendigt for at opnå, at de relevante faglige kompetencer er repræsenteret ved eksaminationen. § 52. Bedømmelsen af mundtlige prøver foretages af en eksaminator og censor, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Ved bedømmelse af flerfaglige prøver som nævnt i § 50, stk. 4, skal skolens leder sikre, at eksaminator og censor tilsammen besidder kompetence i de fag, der aflægges prøve i. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 29

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøveforløbet To timer inkl. karakterfastsættelse Prøven er praktisk/mundtlig Den enkelte elev kan vælge at aflægge prøven individuelt eller i grupper af 2-3 elever 4-6 elever ad gangen i prøvelokalet Elever/grupper, som er til prøve samtidig i lokalet, arbejder med hver deres naturfaglige problemstilling Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 30

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Prøveforløbet Ved prøvens begyndelse afleverer eleverne en oversigt over, hvordan den naturfaglige problemstilling forventes belyst. Oversigten kan både bestå af tekst og illustrationer. Oversigten danner udgangspunkt for prøveafholdelsen. Alle hjælpemidler må benyttes. Ingen kommunikation med andre elever/grupper eller personer uden for prøvelokalet. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 31

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eleven skal prøves i hvor høj grad denne … udviser kompetence inden for alle de naturfaglige kompetenceområder ved inddragelse af færdigheder og viden til at belyse den selvvalgte naturfaglige problemstilling kan tilrettelægge, udføre og drage konklusioner af en eller flere naturfaglige undersøgelser, herunder ved brug af modeller og med relevante perspektiver kan forklare og begrunde valg af praktiske undersøgelser og modeller Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 32

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eleven skal prøves i hvor høj grad denne … kan forklare sammenhænge mellem praktiske undersøgelser, modeller og naturfaglig viden med udgangspunkt i den selvvalgte naturfaglige problemstilling kan argumentere for naturfaglige forhold og anvende relevant fagterminologi fra både fysik/kemi, biologi, og geografi kan anvise og begrunde relevante handlemuligheder i forhold til den selvvalgte naturfaglige problemstilling Eleverne bedømmes individuelt. Der gives én karakter. Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 33

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Hvordan kan naturfaglige kompetencer vurderes under prøven? Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 34 Bredde Dybde Efter Steffen Elmose

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Spørgsmål …? Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 35

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tak for i dag og fortsat god arbejdslyst Læringskonsulent Keld Nørgaard Side 36