Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 021115 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 021115 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret."— Præsentationens transcript:

1 Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 021115 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret

2 Program for efteråret Aktionslæringsforløb på egen skole Sparringsmøder med faglige vejledere Kick-off onsdag den 5.8 4 fællesmøder Tirsdag den 8/9 14.00-16.00 Tirsdag den 29/9 14.00-16.00 Mandag den 2/11 14.00-16.00 Mandag den 30/11 14.00 – 16.00 Lokale aktioner/afprøvninger mellem møderne

3 Dagens indhold Præsentation af erfaringer siden sidst Modellering – multimodalitet Stilladseret skrivning Vurdering af elevernes kompetencer

4 Ny opgave fra sidst Design undervisningsforløb – Formål – Læringsmål i forhold til de enkelte læringsaktiviteter Udarbejd en SOLO taksonomi i forhold til evaluering.

5 http://www.emu.dk/modul/tegn-p%C3%A5- deltagelse-og-l%C3%A6ring

6 kommunikationsmodellering

7 Modelleringskompetence Eleven kan: ● forklare forskel på model og virkelighed ● behandle sine undersøgelsesresultater med relevante modeller ● reducere kompleksitet og skabe overblik ved hjælp af modeller ● påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller ● kritisk forholde sig til anvendte modeller ● benytte relevante symboler og repræsentationer ● analysere en problemstilling med hjælp af repræsentationer og modeller

8 Fysiske modeller 3D Modeller vi kan se og røre ved, konkrete modeller, som er lavet på forhånd fx en globus, model af øjet. Det kan også være modeller eleven selv udvikler fx en model af en vulkan eller molekyler af modellervoks. Aktiviteter Undersøg hvad modellen viser noget om. Hvad er der med og hvad er der ikke med Undersøg materialer og størrelsesforhold for den fysiske model Undersøg hvad modellen viser noget om, hvad er gjort tydelig, hvad kan den bruges til. Byg eller kom med forslag til ny model der viser det samme men med anden udbytte

9 Illustrationer Tegninger, fotos, grafer, diagrammer fx en fødepyramide, temperaturmålinger på en skala, tegninger over vands kredsløb Aktiviteter Sammenlign illustrationer med samme tema. Hvad kan de og hvad kan de ikke. Skriv en ny billedtekst Identificer illustrationer i en fagbog. Lav evt. et søjlediagram

10 Symboler Små tegninger, tegn som vi bruger indforstået fx farver, pile Aktiviteter Find symboler i forskellige modeller. Lav en liste over symbolforklaringer

11 Sammenligning/ Analogi Når vi bruger almindelig kendte forklaringer til at beskrive og forklare fx naturfaglige fænomener fx nogle kulhydrater er langsom ”benzin” på kroppen eller nerver er tynde ”ledninger” Aktiviteter Find sammenligninger i fagbøger Find en tekst og indsæt sammenligninger hvor det er muligt.

12 Animationer Animationer, video, tegneserie, rollespil fx som solsystemet, pladetektonik Aktiviteter Vælg en animation. Hvad viser den noget om. Hvad viser den, hvad viser den ikke? Hvordan bruges symboler? Lav en animation

13 Pause

14 Kommunikationskompetence

15 Læsning og skrivning i naturfag Find argumenter for læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser. Find barrierer i forhold til læsning og skrivning i naturfag. Del og kategoriser

16 Stilladseret skrivning Problemstilling Undersøgelser diskussion konklusion EU spørgsmål Ja SV B Nej ELLA DA ProblemstillingundersøgelseDiskussionkonklusion

17 Stilladseret skrivning Sætningsstarter Fortsæt (problemstilling) – I disse dage mødes ledere fra verdens lande til klima møde i Paris. Det kan være vanskeligt at træffe en fornuftig klimabeslutning fordi… Fortsæt (data afdækning) – I-lande og u-lande er uenige. Nogle mener…… andre mener…. Fortsæt (analyse i forhold til erfaringer) – Ovenstående viser at…… derfor mener jeg… Fortsæt (konklusion) – Konklusionen og budskabet til verdens ledere er at……

18 Stilladsering skrivning - AMFE A = Afsender / fortæller M = Modtager F = Format (genre) E = Emne A = Et ufødt barn M = Verdens ledere F = Beretning E = Klimaforhandlinger

19 Stilladsering skrivning - AMFE A = Afsender / fortæller M = Modtager F = Format (genre) E = Emne A = Madskribent M = Borgere i Paris F = Instruktion E = Klimatopmøde

20 Prøvebekendtgørelse http://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/bf989fb9-feb9-42a7-8803- f04ba36fe3a9/Version%20h%C3%B8ring%2010112015.pdf Fra side 25-26 5.12 Eleven prøves i hvor høj grad denne - Udviser kompetence inden for alle de naturfaglige kompetencer ved inddragelse af færdigheder og viden til at belyse den selvvalgte naturfaglige problemstilling - Kan tilrettelægge, udføre og drage konklusioner af en eller flere naturfaglige undersøgelser, herunder ved brug af modeller og med relevante perspektiver - Kan forklare og begrunde valg af praktiske undersøgelser og modeller - Kan forklare sammenhænge mellem praktiske undersøgelser, modeller og naturfaglig teori med udgangspunkt i den selvvalgte naturfaglige problemstilling - Kan argumentere for naturfaglige forhold og anvende relevant fagterminologi fra både fysik/kemi, biologi og geografi - Kan anvise og begrunde relevante handlemuligheder i forhold til den selvvalgte naturfaglige problemstilling

21 Kompetencer udvikles på baggrund af viden og færdighed Ople velse

22 Vurdering af elevernes kompetenceniveau Kompetence områder UnistruktueltMultistruktueltrelationeltUdvidet abstrakt Undersøgelse Eleven kan gennemføre en undersøgelse ved hjælp af en vejledning Eleven kan formulere en hypotese, designe og gennemføre en undersøgelse Eleven kan vælge en problemstilling, formulere en passende hypotese, designe og gennemføre en undersøgelse samt foretage en analyse Eleven kan som foregående samt komme med løsningsforslag i forhold til problemstillingen Modellering Eleven kan bruge og konstruere en model. Herunder forklare årsagssammenhænge. Eleven kan forhold sig kritisk til anvendte modeller Eleven kan behandle udvalgte data med relevante modeller og koble dem til en problemstilling Eleven kan analysere en problemstilling ved hjælp af repræsentationer og modeller og komme med løsningsforslag Perspektivering Eleven kan beskrive naturfaglige forhold til den nære og fjerne omverden Eleven kan genkende og forklare naturfaglige forhold til den nære og fjerne omverden Eleven kan vurdere naturfaglig viden i forhold til anden viden samt formulere problemstillinger Eleven kan vurdere naturfaglig viden og komme med problemløsning på problemstillinger. Kommunikation Eleven kan kommunikere verbalt med enkelte fagord Eleven kan forklare verbalt og skriftligt med fagord og fagbegreber forhold til kontekst Elev kan kommunikere, herunder forklare, diskutere og argumentere i et nuanceret fagsprog Elev kan konkludere på naturfaglig dokumentation i et nuanceret fagsprog i forhold til kontekst

23 Vurdering af elevens kommunikationkompetence Kommunikation Eleven kan kommunikere verbalt med enkelte fagord Eleven kan forklare verbalt og skriftligt med fagord og fagbegreber forhold til kontekst Elev kan kommunikere, herunder forklare, diskutere og argumentere i et nuanceret fagsprog Elev kan konkludere på naturfaglig dokumentation i et nuanceret fagsprog i forhold til kontekst

24 Tak for i dag!


Download ppt "Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve 021115 Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google