Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digitalisering af prøver i grundskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digitalisering af prøver i grundskolen"— Præsentationens transcript:

1 Digitalisering af prøver i grundskolen
Odense 18. november 2015

2 Fælles Mål 122 færdigheds- og vidensmål 34 indeholder mål med it
Vægt på digitale værktøjer

3 1. – 3. klasse 8 ud af 38: 21 %

4 4. – 6. klasse 13 ud af 40: 33 %

5 7. – 9. klasse 13 ud af 44: 30 %

6 Læseplanen Eleven som kritisk undersøger
Eleven som analyserende modtager Eleven som målrettet og kreativ producent Eleven som ansvarlig deltager Tekstdias

7 Digitale værktøjer Regneark Dynamisk geometri CAS Visuel kommunikation

8 Status

9 Brug af it ved prøverne maj 2015
Andel 25 % 27 % 39 % 50 % 58 % 73 % FP9 FP10 Skriveværktøj 25463 67 % 10801 75 % Dynamisk geometri 14800 39 % 5688 CAS 2702 7 % 913 6 % Regneark 9160 24 % 8424 58 % Minus it 10110 27 % 2646 18 % Andel it-brugere 73% 82 % Elevtal 37866 14406

10 Eksempel fra maj 2011

11

12

13

14

15 Digitale værktøjer i matematikundervisningen
It i matematikundervisningen kan bidrage til mirakler skabe katastrofer Begge dele kan opstå med samme hard- eller software. Intet it-værktøj er i sig selv godt eller dårligt for matematikundervisningen. Kilde: Mogens Niss –webinarpå DMN Digitale værktøjer skal være en kapacitetsudvider og ikke tankeerstatter

16 Initiativerne Arbejdsgruppen har følgende opgaver:
Indkredsning og konkretisering af muligheder og udfordringer i forbindelse med inddragelse af it-værktøjer under prøven i matematisk problemløsning. Udarbejdelse af opgavetyper/eksempelprøvesæt, der kan afprøves i mindre pilotforsøg. Levere input til information til skolerne om, hvilke krav det stiller til undervisningen at deltage i forsøget.

17 Udfordringer Kapacitetsudvider og ikke tankeerstatter Relevant
Skal alle opgaver løses med it? Afhængighed Programmer Bedømmelse Overlevering af opgaver og besvarelser

18 Læringsmål Eleverne kan Anvende det digitale værktøjs funktioner
Anvende programmet til beregninger/tegninger Anvende programmet til præcise tegninger (konstruktioner) Vælge det mest hensigtsmæssige program til en opgave Gennemføre matematiske undersøgelser i programmet Anvende programmet til problemløsning Anvende programmet til modellering Anvende programmet som grundlag for ræsonnementer Anvende programmet til simulering Anvende programmet til …

19 Eksempler

20

21 Hvilken matematisk model er der brugt? Brug et regneark.
2011 3806 2012 6184 62,5% 2013 7557 22,2% 2014 10649 40,9% 2015 15005 2016 21143 2017 29793 2018 41981 2019 59155 2020 83355 Hvilken matematisk model er der brugt? Brug et regneark.

22 Gødning Landmand A foreslår, at pladsen anlægges, så den ligger lige langt fra de tre gårde. Landmand B foreslår, at pladsen skal anlægges så den samlede afstand til de tre gårde bliver kortest mulig. Problemstillinger 1. Hvor skal gødningspladsen placeres, hvis de følger landmand A’s forslag? 2. Hvor skal pladsen placeres, hvis de følger landmand B’s forslag? Beskriv placeringen af gødningspladsen med brug af matematisk fagsprog.

23

24

25 Formelsamling

26 Frivillige til pilotprøven søges, vent til konkret udspil
Gode ideer modtages Frivillige til pilotprøven søges, vent til konkret udspil


Download ppt "Digitalisering af prøver i grundskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google